مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

۱۰ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۴ کد : ۹۸۲۱ اقتصاد و انرژی
در اين صفحه مى خوانيد: سیاست خارجی در دو صفحه، همه چيز در ايران شدنى است مگر مدل پوتين – مدودفى، ريچارد فراى و خانه ابدى در ايران، مدرسه ایرانی در تاجيکستان باید شاگردان غيرايرانی را اخراج کند و...
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

سیاست خارجی در دو صفحه

مهدى سنايى عضو کميسيون سياست خارجى و امنيت ملى مجلس در گفتگويى با تابناک گفت: بخش سیاست خارجی در برنامه پنجم در مقایسه با سایر بخش ها یکی از لاغرترین و ضعیف ترین بخش هاست. مجموعه بحث سیاست خارجی در این برنامه کمتر از دو صفحه است.

وى در اين باره توضيح داد: طبیعتا دستگاه های اقتصادی و صنعتی و مالی مسائل بیشتری دارند اما شاید وزارت خارجه و سیاست خارجی کشور چنین احساسی نداشته است. شاید اینگونه پنداشته می شود که سیاست خارجی به شکل روتین کار خود را ادامه می دهد.

مدرسه ایرانی در تاجيکستان باید شاگردان غيرايرانی را اخراج کند

نایل شاه نورعلی اف سخنگوی وزارت معارف تاجيکستان درمورد يک مدرسه دينى ايرانى در اين کشور دستور داده است تا شاگردان افغانى و تاجيکى که در معرض آموزش هاى تندروانه اسلامى قرار دارند، اين مدرسه را ترک کنند.

طبق گفته او، بر اساس توافقنامه اى که میان تاجيکستان و سفارت ایران در دوشنبه به امضا رسیده، تنها کودکان ایرانی می توانند در این مدرسه دينى درس بخوانند.

به گفته نورعلی اف، تعداد شاگردان این مکتب نسبت به ظرفیت آن بیشتر است. حدود 90 شاگرد تاجيک و 150 افغان در این مکتب ایرانی در دوشنبه مشغول تحصيل اند.

برخی کارشناسان این تصمیم وزارت معارف تاجيکستان را به آن تصمیم دولت منوط می دانند که رفتن دانش آموزان این کشور به مدارس دینی کشورهای اسلامی گرفته شده است.

در اين باره على اصغر شعردوست سفیر ایران در دوشنبه از این تصمیم وزارت معارف تاجيکستان ابراز تاسف کرده است. مقامات ایران می گویند این کشور در بیش از 50 کشور مکاتب و مدارس مشابهی دارند و تنها حکومت تاجيکستان است که اجازه رفتن اتباع کشور خود و سایر کشورها را به این مکتب نمی دهد.

دانش آموزان تاجيک بین ماه های آگوست و سپتامبر گذشته زمانی شروع به ترک مدارس دینی در کشورهای اسلامی کردند که امام علی رحمان رییس جمهور اين کشور گفت: شاگردانى که بطور غیرقانونی به مدارس دينى می روند تحت تاثیر تندروها قرار می گیرند.

همه چيز در ايران شدنى است مگر مدل پوتين - مدودفى

همان طور که عماد افروغ مى گويد انقلاب رنگين در ايران ممکن نيست رخ بدهد چون نوع رنگين تنها در کشورهاى ديکتاتورى اتفاق مى افتد، مهدى سنايى از کارشناسان حوزه روسيه هم اين گمانه را که ممکن است انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ايران مانند مدل روسی پوتین ـ مدودف شکل بگیرد، رد مى کند. او گفته است: در ایران ولایت فقیه تنظیم کننده و هماهنگ کننده قواست... این بحثی است که به صورت معمول امکان وقوع آن نیست. علت این است که مقام معظم رهبری در راس سیستم تصمیم گیری قرار دارد و این شرایط تحقق یافتنی نیست که ريیس قوه مجریه به دنبال جانشینی برای خود باشد. ممکن است تلاشی صورت گیرد اما در ساختار سیاسی ما که حزبی نیست این امکان وجود ندارد. در کشور ما با توجه به جایگاه و اختیارات ولی فقیه چنین امکانی برای ريیس جمهور وجود ندارد. ممکن است ريیس جمهور تمام قد در دفاع از نامزدی وارد میدان شود. آنچه در انتخابات اخیر برزیل رخ داد، نتیجه توافق ساختار نبود بلکه نمونه ای از حمایت ريیس جمهور از کاندیدایی خاص بود. درباره روسیه توافق ساختار منجر به جانشینی مدودف به جای پوتین شد ولی در کشور ما چنین امکانی نیست.

ريچارد فراى و خانه ابدى در ايران

بعد از ديگو مارادونا حالا ريچارد فراى است که برادرى و دوستى خود را به محمود احمدى نژاد نشان داده و جذب مکتب ايرانى شده است.

در جريان مراسم اعلام دستاوردهای همایش ایرانیان خارج از کشور که با حضور اسفندیار رحیم مشايی و جمعی از وزرا در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، نامه‌ای از ریچارد فرای ایران شناس امریکایی خطاب به احمدی‌نژاد خوانده شد.

ریچارد فرای که ديگر بايد او را يک ايرانى انقلابى دو آتشه قلمداد کنيم، در نامه‌اش به احمدی‌نژاد نوشت:‌ آرزویم این است که پیکرم را در ایران به خاک بسپارید.

او که چند ماه قبل با هديه جالب توجه احمدى نژاد صاحب يک خانه اکازيون در تهران شده بود، ظاهرا از حالا مشغول رتق و فتق امور کفن و دفن خويش در ايران است تا از بابت خانه ابدى هم خيالش آسوده باشد.

در بخشی از نامه او تأکید شده است که فرای خود را یک ایرانی می‌داند و آرزو دارد پیکرش را در ایران به خاک بسپارند.

ايرانى جديد در حال شکل‌گيرى است

در همايش دستاوردهاى ايرانيان خارج از کشور، محمدباقر خرمشاد رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى هم چند کلمه اى براى حاضران صحبت کرد. او ضمن تمجيد از فرهنگ و هنر و تمدن و آب و هوا و پوشاک ايرانى گفت: همه باور دارند که ايران امروز در آستانه جهش در همه حوزه‌ها قرار دارد. آنچه امروز در ايران در حال وقوع است اين است که تمدن نوين ايران در حال احيا است که آن سبک زندگى جديد مبتنى بر نگاه به جهان و هستى و ساحتى معناگرايانه مى‌طلبد و ايرانى جديد در حال شکل‌گيرى است و شايد به اين دليل است که دشمنان بيش‌ترى پيدا مى‌کند تا نتواند با انسجام اين هويت را شکل دهد.

حراج برخى آثار مجموعه‌ خاندان وصال در لندن

رييس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملى فردى بسيار دقيق، شريف و احساساتى است. او در مصاحبه اى با ايسنا از خروج برخى اموال مجموعه‌ خاندان وصال در شيراز خبر داده و گفته: شنيدن خبر منتقل شدن يک نسخه قرآن خطى اين مجموعه به خارج از کشور سبب شد بيمار شوم و به‌ زور خود را براى شرکت در برنامه‌ استاد امداد به شيراز رساندم.

على‌اکبر اشعرى از تلاش هاى سازمانش براى خريد مجموعه‌ خاندان وصال گفته که متاسفانه در ميانه اين راه، برخى به‌ شکل شخصى، تعدادى از اين آثار را خريدند و بردند در بازار لندن حراج کردند.

اشعرى تاکيد مى کند: مى‌دانيم هنوز هم آثار خطى در دست مردم وجود دارد و ما بايد تلاش کنيم دلال‌هاى خارجى با کيف‌هاى پر از دلار، مردم را فريب ندهند. البته بيشتر مردم حواس‌شان به اين موضوع است و مى‌دانند نسخه‌هاى خطى آنها را اين سازمان به بالاترين قيمت مى‌خرد. 

تاپی رقیب ما نمى شود

مثل اينکه مسئولان نفتى ما هنوز باورشان نشده است ترکمنستان چه قراردادى با افغانستان و پاکستان و هند براى خط لوله منعقد کرده است. جواد اوجى معاون وزیر نفت با بیان اینکه خط لوله گاز تاپی به هیچ وجه رقیب خط لوله صلح ما نیست، گفته است: به زودی دور جدید مذاکرات گازی ایران - پاکستان برای دستیابی به یک توافق جدید برگزار می‌شود.

به نظر او خط لوله گاز تاپی رقیب خط لوله صلح نيست و اصلا تاکنون برای اجرای خط لوله انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند سندی امضا نشده است. در حال حاضر تنها یک توافق نامه یا چارچوب همکاری برای اجرای این خط لوله گاز بین کشورها امضا شده است.

 درواقع ايشان اميدوارند که تاپى رقيب خط لوله ما نشود وگرنه در جايگزينى آن ترديدى ندارد. او با تاکید بر اینکه حدود 700 کیلومتر از خط لوله گاز تاپی از افغانستان عبور مى کند و اين مناطق صعب العبورند و تامين امنيتش کار هر کسى نيست و اصلا اين کار صرفه اقتصادى و امنيتى ندارد، گفته است: تنها با ساخت نزدیک به 200 کیلومتر خط لوله، شبکه ملی گاز ایران به پاکستان متصل می شود.

اين همان خط لوله اى است که ضمانت نامه قراردادش ميان ایران و پاکستان در محل سفارت فرانسه در اسلام آباد تبادل شد و صداى خيلى ها را درآورد. گفته شده بود این موافقتنامه به اين دليل در سفارت فرانسه امضا شده است تا تابع قوانین فرانسه باشد.

رسانه هاى منصف وضع ايران را با انگليس مقايسه کنند

سخنگوى هيات رييسه مجلس شوراى اسلامى با اشاره به برخورد خشونت بار دولت انگليس با دانشجويان اين کشور خواستار آن شد که رسانه هاى منصف وضعيت جمهورى اسلامى ايران را با انگليس مقايسه کنند. 

محسن کوهکن در گفتگو با ايرنا با بيان اينکه انگليس شعار آزادى سر مى دهد اما از آن سوءاستفاده مى کند و آزادى به معنى حق انتقاد را قبول ندارد، از رفتار ناجوانمردانه دولت انگليس در قبال منتقدان و کتک زدن دانشجوها و... انتقاد کرده و گفته است: مشى غرب همين است. اگر کسى از خط قرمزهاى آنان عبور کند به آنها رحم نخواهند کرد.

به همين دليل وى خواستار رعايت مسائل انسانى و حقوق بشر از سوى دولت انگليس در برخورد با دانشجويان شد و گفت: شما که مدعى آزادى و حقوق بشر هستيد و در همه جاى دنيا در امور ديگرات دخالت مى کنيد، حداقل خودتان مراعات کنيد.

کوهکن به دولت انگليس توصيه کرد با دانشجويان مذاکره و آنها را قانع کند، چون اگر هم مشکلات اقتصادى دارند و مى خواهند به سمت رياضت اقتصادى پيش بروند کار با ضرب و شتم دانشجو درست نمى شود.

ایران و استخدام دانشمندان هسته اى

دیلی تلگراف در ادعايى تازه درباره ايران گفته است: ایران در سراسر جهان دست به استخدام دانشمندان هسته ای زده تا با انتقال آنها به ايران برنامه هسته ای خود را توسعه دهد.

به گزارش مهر، این روزنامه نوشته که این دانشمندان اغلب برای پیشبرد برنامه نظامی هسته ای ایران استخدام می شوند.

دیلی تلگراف این ادعا را به نقل از مقاماتی که نام آنها را ذکر نکرده منتشر کرده و در ادامه می نویسد: ایران اغلب بر روی دانشمندان هسته ای کره شمالی متمرکز است اما با این حال این کشور افراد دیگری را نیز از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آفریقایی استخدام می کند.

برخورد پلیس یونان با تظاهرکنندگان ایرانی

روز دوشنبه پلیس آتن مجبور به برچيدن چادرهای پناهجویان ایرانی در این کشور اقدام کرد.

به گزارش ريانووستى، دادستانی آتن دستور داد که باید به اعتراض پناهجویان غیر قانونی ایرانی که چادرهای خود را در کنار نمایندگی اداره کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران برپا کرده اند، پایان داد. این ساختمان در نزدیکی سفارت ایران در آتن واقع شده است. دولت آتن دليل این اقدام خود را وضعیت غیر بهداشتی این چادرها ذکر کرد.

گزارش شده بود که حدود 100 مرد، زن و کودک ايرانى جاده کنار ساختمان کمیسر عالی سازمان ملل در امور مهاجران را مسدود کرده و تلاش کردند که مانع پلیس شوند. اما با وجود درگیری های جزئی پلیس توانست معترضان را توقیف و به اداره پلیس منتقل کند.

از سوی دیگر اعلام شد که تظاهرات دیگری به فراخوان کردهای مقیم آتن در برابر ساختمان سفارت ایران در یونان انجام شده است. این تظاهرات در اعتراض به حکم صادره علیه حبیب الله لطیفی که از سوى قوه قضاييه به اعدام محکوم شده برگزار شد.


نظر شما :