ماجرای علیرضا عسگری و آمادگی بریتانیا برای جنگ

۰۹ دی ۱۳۸۹ | ۰۰:۴۲ کد : ۹۸۲۵ اقتصاد و انرژی
پس از آن که خبرى درباره مرگ على‌رضا عسگرى معاون اسبق وزير دفاع در رسانه‌هاى غربى و اسرائيلى منتشر شد، تحليل‌هاى جارى درباره مسائل خاورميانه به خصوص موضوع ايران، بوى باروت به خود گرفته است.
ماجرای علیرضا عسگری و آمادگی بریتانیا برای جنگ

ديپلماسى ايرانى: پس از آن که خبرى درباره مرگ على‌رضا عسگرى معاون اسبق وزير دفاع در رسانه‌هاى غربى و اسرائيلى منتشر شد، تحليل‌هاى جارى درباره مسائل خاورميانه به خصوص موضوع ايران، بوى باروت به خود گرفته است. به خصوص اين که روزنامه انگليسى ديلى‌تلگراف نيز خبر داد که دولت بريتانيا از اتباعش خواسته از سفرهاى غير ضرورى به کشورهاى عرب حاشيه خليج فارس اجتناب کنند و به نيروهاى خود در کشورهاى اين منطقه دستور داده است که هر گونه همکارى لازم براى صيانت از اتباع اين کشور در خاورميانه را انجام دهند. وزارت امور خارجه بريتانيا هدف از اين کار را احتمال بروز حمله نظامى به ايران اعلام کرده است.

روز چهارشنبه کاظم جلالى، نماينده و عضو کميسيون امنيتى ملى مجلس در گفت‌وگو با خبرگزارى مهر خبر درگذشت عسگرى را تاييد کرد و از وزارت امور خارجه خواست که عليه ربايندگان او در مجامع بين‌المللى شکايت کند. اعظم عسگرى، خواهر على‌رضا عسگرى نيز در گفت‌وگو با اين خبرگزارى خبر مرگ برادرش را تکذيب کرده و گفته است، انتشار اين خبر واکنش عجولانه اسرائيل در برابر اعدام جاسوس موساد در ايران بوده است.  

خبر درگذشت عسگرى را نخستين بار ريچارد سيلورشتاين، روزنامه‌نگار يهودى امريکايى در وب‌سايت شخصى‌اش منتشر کرد. وى که در روزنامه‌هاى گاردين و لس‌آنجلس تايمز نيز يادداشت مى‌نويسد، در گزارش خود که سه‌شنبه 28 دسامبر منتشر شده، مى‌نويسد که يک منبع نزديک به ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل به او گفته که زندانى "X" که اشاره به عسگرى است و در زمان محمد خاتمى، رئيس جمهورى سابق ايران معاون وزير دفاع بوده، هفته گذشته در داخل يکى از زندان‌هاى اسرائيل خودکشى کرده است!

وى به سيلورشتاين تاکيد کرده است که عسگرى به هيچ وجه کشته نشده و خود دست به خودکشى زده است.

پيش از اين اسرائيل گاه‌به‌گاه اطلاعات عجيب و غريبى را از عسگرى منتشر مى‌کرد که نشان مى‌داد وى يک سرى اطلاعات سرى به اسرائيلى‌ها داده است. اسرائيلى‌ها اين گونه وانمود مى‌کردند که وى به اختيار خود به کشور ديگرى پناهنده شده در حالى که جمهورى اسلامى ايران و خانواده عسگرى بر اساس اسناد بسيارى که در اختيار دارند، ثابت کرده‌اند که عسگرى توسط عوامل اسرائيل از ترکيه ربوده شده و به خاک اين رژيم انتقال يافته است.

سيلورشتاين جزئيات بيشترى در اين زمينه نمى‌دهد ولى روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائيل اطلاعات بيشترى درباره مرگ عسگرى منتشر کرده و مى‌نويسد وى به صورت کاملا سرى بازداشت شده بود و اکنون تحقيق بر سر اين که آيا عوامل دولتى‌ در مرگ وى دخالت داشته يا خير آغاز شده است.

سيلوراشتاين اگر چه از ارائه اطلاعات بيشتر حذر مى‌کند ولى مى‌نويسد که دلايلى وجود دارد که نشان مى‌دهد موساد عسگرى را ربوده و در آخر او را کشته است. وى استدلال مى‌کند که رسانه‌هاى اسرائيلى تلاش مى‌کردند اين گونه وانمود کنند که عسگرى در ويرجينياى امريکا است و براى خود زندگى خوبى را مهيا کرده ولى ناگهان اخبارى منتشر مى‌شود مبنى بر اين که وى در اسرائيل است و در زندان‌هاى اين رژيم به سر مى‌برد. در آخر هم خبر مرگ او به بيرون درز مى‌کند. اين موضوع باعث تيرگى روابط اسرائيل با ترکيه نيز شده است چرا که عسگرى در خاک ترکيه ناپديد شده و اسرائيل هم هيچ تمايلى به ارائه اطلاعات بيشتر در اين زمينه ندارد.

وى همچنين نسبت به خودکشى عسگرى ابراز ترديد مى‌کند و مى‌نويسد که اسرائيل بر سر مرگ محمود المبحوح، يکى از رهبران حماس که به طرز مشکوکى در دبى ترور شد نيز مى‌گفت، وى بر اثر سکته قلبى در گذشته است ولى بعدا ثابت شد که عوامل اسرائيل او را ترور کرده‌اند.

روزنامه العرب چاپ لندن نيز در گزارشى در اين زمينه مى‌نويسد که گزارش‌هايى وجود دارد که نشان مى‌دهد عسگرى توسط سازمان امنيت آلمان در سال 2007 ربوده شده و تحويل موساد شده است.

روزنامه واشنگتن پست نيز مدعى شد که عسگرى اطلاعات سرى‌اى را درباره حزب‌الله و رابطه‌اش با ايران و همچنان روابط ايران با جهاد اسلامى، جيش المهدى و سازمان بدر در عراق در اختيار دستگاه‌هاى امنيتى اسرائيل و امريکا قرار داده است.

روزنامه يديعوت احرونوت نيز مدعى شد، عسگرى اطلاعات فوق‌العاده سرى‌اى را درباره غنى‌سازى اورانيوم و چگونگى استفاده ليزر و مواد شيميايى براى توليد سلاح در نطنز در اختيار محققان امريکايى گذاشته است. اين روزنامه همچنين مى‌نويسد، اين اطلاعات عسگرى درباره برنامه‌هاى هسته‌اى سوريه با همکارى کره شمالى بود که اسرائيل دريافت که دمشق به دنبال راه‌اندازى تاسيسات هسته‌اى در منطقه الکبر در شرق سوريه است و در سال 2008 اقدام به بمباران آن کرد. همچنين گفته مى‌شود که عسگرى "شاهد بزرگ" دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى بوده و قرار بوده در اين دادگاه نيز حاضر شود. منابع آگاه مى‌گويند اخيرا در سفر يکى از مقام‌هاى ارشد خارجى به ايران اين خبر به اطلاع مقام‌هاى ارشد ايرانى نيز رسيد.

روزنامه ديلى تلگراف، جدا شدن يا بهتر است بگوييم ربودن عسگرى از ايران را در راستاى طرح "جداسازى نخبگان" که سازمان امنيت امريکا سى‌آى‌اى چند سالى است طراحى کرده، دانسته است.

از سوى ديگر اين روزنامه در گزارش جداگانه‌اى نوشته است که ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا پس از دريافت اطلاعات فورى درباره طرح‌هاى نظامى بريتانيا در منطقه خليج فارس که در ماه مى گذشته تهيه شده، دستور داده که هماهنگى‌هاى نظامى تازه‌اى با کشورهاى متخاصم با ايران به ويژه امارات متحده عربى صورت گيرد تا در صورت وقوع حمله نظامى عليه ايران که در حال طراحى است، آمادگى‌هاى لازم وجود داشته باشد.

اين گزارش همچنين مى‌نويسد که ناوهاى نيروى دريايى سلطنتى بريتانيا به همراه ناوهاى امريکايى و فرانسوى در حال برگزارى مانورهاى منظمى در خليج فارس هستند که در صورت عملى شدن تهديد ايران مبنى بر بستن تنگه استراتژيک هرمز آماده هر گونه جنگى با ايران باشند.

دولت بريتانيا همچنين از اتباع خود خواسته در صورت بروز جنگ در ايران نسبت به حفظ جان خود کوشا باشند. سفارت‌خانه‌هاى بريتانيا در امارات متحده عربى و ديگر کشورهاى حاشيه خليج فارس موظف شده‌اند که نهايت همکارى را با اتباع بريتانيايى داشته باشند.

در همين رابطه وليعهد ابوظبى به ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس فشار مى‌آورد که دولت بريتانيا معاهده تازه‌اى را با امارات متحده عربى براى تقويت نظامى اين کشور امضا کند. پيش‌بينى مى‌شود اين معاهده در نيمه اول سال 2011 در سفر نخست‌وزير انگليس به ابوظبى امضا شود. ابوظبى از لندن خواسته است در صورت بروز هر جنگى دولت بريتانيا تعهد دهد که از زيرساخت‌ها و تاسيسات زيربنايى امارات مراقبت کامل کند. وليعهد ابوظبى همچنين گفته است که امارات متحده عربى خود به تنهايى مسئوليت حفظ جان و امنيت اتباع خارجى به خصوص بريتانيايى در امارات را متقبل مى‌شود. نزديک به 70 درصد از جمعيت امارات متحده عربى را اتباع خارجى تشکيل مى‌دهند.   


نظر شما :