ابهامات ماجرای علیرضا عسگری

۱۱ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۳ کد : ۹۸۴۵ اخبار اصلی
انتشار اخباری مبنی درگذشت علیرضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع در روزهای گذشته توجه رسانه ها را به این موضوع جلب کرد. با این حال این پرونده حاوی ابهامات زیادی است.
ابهامات ماجرای علیرضا عسگری

ديپلماسى ايرانى: انتشار اخباری مبنی درگذشت علیرضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع در روزهای گذشته توجه رسانه ها را به این موضوع جلب کرد. با این حال این پرونده حاوی ابهامات زیادی است.

زمان ناپدید شدن؟

به گفته رسانه های داخلی و به نقل از خانواده او، علیرضا عسگری، معاون آماد و پشتیبانی وزارت دفاع در زمان شمخانی، وزیر دفاع دولت سید محمد خاتمی در 9 دسامبر 2006 ( 18 آذر 1385) در استانبول ترکيه ناپديد شد. دو روز پیش از آن وی از دمشق به استانبول وارد شده بود و در هتل جيران استانبول مستقر شده بود.

زيبا احمدى همسر او می گوید:  تا روز هشتم دسامبر (جمعه) با وى در تماس بوديم ولى شنبه اين تماس قطع شد و تلفن همراهش خاموش بود که مشکوک شديم.

با این حال در بیشتر منابع غربی زمان ناپدید شدن عسگری 7 فوریه یعنی 18 بهمن ذکر شده است. به نظر می رسد این تاریخ، زمانی است که ایران ترکیه را در جریان ناپدید شدن عسگری قرار می دهد. لونت بيلمن سخنگوى وزارت امور خارجه ترکيه می گوید که: «مقامات ايران درحالیکه در پنجم دیماه ۱۳۸۵ ناپديد شدن اين مقام سابق نظامى خود را به اينترپل گزارش داده بودند، ما را در ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ يعنى تقريبا دو ماه بعدتر، از اين حادثه مطلع ساختند.»

 پس از هشتاد روز از ناپدید شدن علیرضا عسگری روزنامه سعودی «الوطن» خبر ناپدید شدن این مقام نظامی ایران در ترکیه را منتشر ساخت. خبرگزاری فارس خبر ناپدید شدن علیرضا عسگری را به نقل از روزنامه «الوطن» منتشر و در گزارش خود عنوان کرد: «کارشناسان امنیتی ایران و ترکیه در حال تحقیقات مشترک درباره ناپدید شدن سردار علیرضا عسگری از مقامات دفاعی جمهوری اسلامی هستند.»

«زيبا احمدى» همسر این مقام نظامی ناپدیدشده گفت که آقاى عسگرى دو سال پيش بازنشسته شده و به کار تجارت زيتون و روغن آن در سوريه مشغول بوده است. برخی رسانه ها نیز وی را عهده دار معاونت ریاست شرکت هواپيمایی ماهان نیز اعلام کرده بودند.

در حالی که اطرافیان آقای عسگری در ایران از ربایش وی توسط امریکا و اسرائیل و باهدف آغاز یک جنگ روانی علیه ایران سخن گفتند رسانه ها گمانه زنی های مختلفی را در خصوص علت ناپدید شدن وی انجام دادند.

جاسوسی؟

برخی رسانه های غربی او را جاسوس غرب در ایران خوانند که بدین ترتیب از کشور فرار کرده است. هفته نامه بریتانیایی ساندی تایمز نوشت که علیرضا عسگری از حدود ۴ سال قبل توسط یک افسر اطلاعاتی غربی در خلال یک سفر تجاری به خارج استخدام شد و بدین ترتیب از سال ۲۰۰۳ برای برخی کشورهای غربی جاسوسی مى کرده است. بنابر این گزارش، برنامه فرار وی از طریق دمشق نیز به کمک غربی ها پس از آن ترتیب داده شده که جاسوسی وی در حال لو رفتن بوده است. به ادعای این نشریه حداقل ۱۰ عضو خانواده عسگری، نیز از ایران خارج شده اند. اما درحالی که خانواده عسگری در تهران اعلام کرده اند که "ما در ايران هستيم و جايى نرفته‌ايم"، برخی رسانه های غربی این گفته ها را متعلق به اعضای خانواده "دوم" عسگری دانسته اند که در ایران به سر می برند. رسانه های غربی گفته اند که علیرضا عسگری دارای دو همسر به نام‌هاى زيبا احمدى و زهرا عبدالله‌پور است.

هفته نامه ساندی تایمز با اشاره به همکاری آژانس های غربی برای فرار این مقام نظامی ایران از ترکیه مدعی شده است که او در سفر از دمشق به استانبول، یک پارسپورت جدید دریافت کرده و با همراهی محافظان غربی، سوار بر خودرو، ترکیه را ترک کرده است.

بنا بر گزارش ساندی تایمز، عسگری با خروج از ترکیه اکنون در یک پایگاه ناتو، در نزديکى شهر فرانکفورت آلمان تحت بازجویی قرار دارد. هفته‌نامه فلسطينى المنار نیز گزارش داده که وی با خروج از استانبول به شمال عراق منتقل شده و در يکى از پادگان‌هاى مخفى موساد در نزديک شهر "اربيل" مورد بازجويى قرار گرفته و پس از آن بوده است که به‌وسيله يک فروند هواپيماى نظامى آمريکايى به کشوری اروپايى- احتمالا آلمان - آورده شده است.

پناهندگی؟

برخی منابع نیز مدعی پناهندگی او به امریکا به دلیل اختلاف داشتن با مقاماتی در تهران شدند. هاآرتص به همراه الشرق الاوسط مدعی شدند که وی به آمریکا پناهنده شده است. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابعی ناشناس مدعی شد که علیرضا عسگری در استانبول به سفارت آمريکا مراجعه کرده و درخواست پناهندگی کرده است. روزنامه واشینگتن پست نیز به نقل از یک مقام بلند پایه آمریکا گزارش داده است که «عسگری پس از ترک ایران به طور داوطلبانه با آژانس های اطلاعاتی غرب همکاری می کند و اطلاعاتی را نیز درباره شبه نظامیان حزب الله در لبنان و روابط ایران با آن گروه، ارائه کرده است».

با این حال همسر او ادعای پناهندگی آقای عسگری را شايعه و دروغ خوانده و به خبرنگاران گفته است که آقاى عسگرى با ايران مشکلى نداشته که بخواهد پناهنده شود.

بازداشت/ ربایش؟

گزارش هایی نیز از بازداشت یا ربایش او توسط امریکا و اسرائیل به دلیل ارتباطش باحزب الله لبنان منتشر شد. اما درباره دلیل این ربایش نیز گمانه زنی های مختلفی صورت گرفت.

برخی رسانه های غربى‌ها مدعى‌ شدند که عسگرى در ترکيه قصد ديدار با يک دلال اروپايى اسلحه را داشته‌ است. برخی منابع غربی نیز با روایتی متفاوت، مدعی ارتباط وی با حزب الله لبنان شدند. در همین راستا روزنامه ‌هاآرتص مدعی شده که موساد و سیا با همکاری یکدیگر علیرضا عسگری را در ترکیه ربوده اند و «رام ايگرا»، از مقامات سابق «موساد» نیز ادعا کرده است که او پیش از دستیابی به معاونت وزارت دفاع، نقشی حياتى در روابط سپاه ايران با حزب‌الله لبنان داشته و حتی از بنيانگذاران مهم حزب‌الله بوده و در لبنان زندگى مى‌کرده است.

روزنامه هاآرتص حتی ادعا کرده است که:«احتمالا ربوده شدن عسگری با مفقود شدن رون آراد خلبان ارتش اسرائيل که در سال 1986 در لبنان مفقود شده، در ارتباط است و او به مدت چندین سال مهمترین عضو امنیتی ایران در لبنان بوده و به عنوان رابط ایران و حزب الله عمل می‏کرده است.» علاوه بر این برخی این موضوع را به ارتباط ایران با حزب الله مربوط دانسته اند و گفته اند که هدف از ربایش عسگری گرفتن اطلاعات و اعترافاتی جهت مربوط کردن ایران به پرونده ترور رفیق حریری بوده است.

با این حال همسر علیرضا عسگرى در پاسخ به این گمانه زنی ها، آنها را تکذیب کرده و گفته است که «ما هيچ وقت در لبنان نبوده ايم». برخی رسانه های رسمی و نیمه رسمی در ایران نیز در همین راستا حتی از شکنجه این مقام نظامی توسط ربایندگان، در جهت اعتراف گیری، سخن می گویند. با این حال امیر پرتز، وزیر دفاع اسراییل،  ربودن عسگری توسط اسرائیل را رد کرد.

خودکشی یا شهادت؟

خبرگزاری فارس روز جمعه (۱۰ دی/ ۳۱ دسامبر) در این باره نوشت روز سه‌شنبه، هفتم دی ماه، دو روزنامه‌ اسراییلی هاآرتص و یدیعوت آحارونوت خبری را برای لحظاتی بر روی صفحات خود قرار دادند که حاکی از خودکشی علیرضا عسگری در زندان آیالون بود. این روزنامه های اسرائیلی به نقل از يکى از نزديکان ايهود باراک مدعى شدند که عليرضا عسگرى در سلول‌ خود در زندان آيالون، دست به خودکشى زده‌ است. با این حال این خبر بلافاصله از خروجی این روزنامه ها حذف شد. طبق گزارش اولیه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت، علیرضا عسگری در زندان انفرادی به سر می برده و با هیچ یک از نگهبانان زندان و یا سایر مسؤولان هیچ گونه تماسی نداشته است. خبرگزاری فارس خبر مربوط به خودکشی عسگری را «دروغ» نامیده و می‌نویسد، این موضوع «به قتل عمد در زیر شکنجه‌های شدید روحی و جسمی شباهت بیشتری» دارد.

درهمین روز صالحی، سرپرست وزارت خارجه‌ ایران، در نامه‌ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، خواستار کمک برای پی بردن به سرنوشت علیرضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع ایران شد. علی اکبر صالحی در نامه‌ خود به بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، با اشاره به همین اخبار نوشت، بدون شک انتشار این اخبار سوء ظن به ربودن عسگری توسط اسراییل را تقویت کرده و مسئولیت حفظ جان وی را مستقیما متوجه اسراییل می‌کند. صالحی ربودن عسگری را «برخلاف کليه اصول شناخته شده حقوق بين‌الملل» و «مصداق بارز تروريسم دولتی» اسراییل قلمداد کرده است. وی خواستار «واکنش متناسب جامعه بين‌المللی به ويژه نهادهای عهده‌دار صلح و امنيت بين‌المللی» شد.

پیش از آن در روز چهارشنبه (۸ دی) کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به خبری بسیار کوتاه‌مدت در رسانه‌های اسراییلی مبنی بر خودکشی عسگری در زندان‌های اسراییل گفت، ‌این خبر نشان می‌دهد که عسگری ربوده شده است.

جلالی خبر خودکشی عسگری را کذب خواند و تأکید کرد، قاعدتا «وی مورد شکنجه قرار گرفته و کشته» شده است. مخبر کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در زمان ناپدید شدن عسگری دو گزینه پناهندگی و ربوده شدن عسگری مطرح بود، گفت: اتفاقا صهیونیست ها اعلام کردند که عسگری پناهنده شده، در حالی که با بررسی های انجام شده در کمیسیون امنیت ملی دریافتیم که عسگری ربوده شده است. جلالی افزود: اگر عسگری می خواست پناهنده شود این گونه که اسناد موجود است از کشور خارج نمی شد و همچنین در این صورت باید مطلبی از خود منتشر می کرد. وی ادعای خودکشی عسگری در زندان های رژیم صهیونیستی را کذب خواند و گفت: مجامع بین المللی که داعیه حقوق بشر دارند باید در این باره پاسخگو باشند. جلالی افزود: خودکشی عسگری کاملا خارج از منطق و کاملا مشخص است که صهیونیست ها این شهروند ایرانی را به شهادت رسانده اند.

در همین حال یکی از مقام‌های رسمی زندان‌های اسراییل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در بیت‌المقدس در مورد گزارش‌های مربوط به سرنوشت عسگری در رسانه‌های اسراییل کاملا ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

به نظر می رسد پیچیدگی های موضوع ناپدید شدن علیرضا عسگری روز به روز بیشتر می شود. باید منتظر بود و دید انتشار خبر خودکشی علیرضا عسگری خبری بوده که لو رفته و اسرائیل جلوی انتشار آن را گرفته یا بازی رسانه ای بوده که هدفمند انجام شده است.

اگر بحث فوت عسگری در زندان های اسرائیل درست باشد باید از دو کشور سوال شود. اول از ترکیه که عسگری در این کشور ناپدید و به احتمال زیاد ربوده شده و دوم آمریکا که قبلا گزارش هایی از حضور عسگری در این کشور منتشر شده بود. آیا آمریکا عسگری را به اسرائیل تحویل داده است؟ زمان می تواند این سوالات را پاسخ دهد.


( ۱۱۵ )

نظر شما :