بازگشت مقتدی صدر

۱۷ دی ۱۳۸۹ | ۰۰:۲۵ کد : ۹۹۱۳ اخبار اصلی
بازگشت مقتدی صدر به نجف با شعارهای حماسی و آتشین طرفدارانش همراه بود. برخی از این شعارها به اندازه‌ای تند بودند که وی از طرفدارانش خواست از تکرار آنها خودداری کرده چرا که به اعتبار و جایگاه خانواده صدر ضربه وارد می‌کند.
بازگشت مقتدی صدر

دیپلماسی ایرانی: بازگشت مقتدی صدر پس از چهار سال از ایران به عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

روزنامه الزمان چاپ لندن که نزدیک به بعثی‌ها و فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی است، در این باره نوشت: مقتدی صدر در حالی به مقر خود در نجف اشرف در عراق بازگشت که برای آشتی سیاسی نزد آیت الله سیستانی رفت تا بدین ترتیب دور تازه‌ای از فعالیت‌های سیاسی خود را در عراق آغاز کند.

این روزنامه در ادامه یادآور شد: بازگشت مقتدی صدر به عراق با دیدار ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف هم‌پیمانی ملی از ایران نیز مرتبط است. وی اخیرا به تهران رفته بود و با بازگشتش از تهران مقتدی صدر به عراق بازگشت. ابراهیم جعفری حتی در بغداد در دیدار با صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز درباره بازگشت مقتدی صدر به نجف اشرف با او صحبت کرد.

پایگاه خبری صوت العراق نیز در این باره نوشت: بازگشت مقتدی صدر به نجف با شعارهای حماسی و آتشین طرفدارانش همراه بود. برخی از این شعارها به اندازه‌ای تند بودند که وی از طرفدارانش خواست از تکرار آنها خودداری کرده چرا که به اعتبار و جایگاه خانواده صدر ضربه وارد می‌کند.

شبکه خبری سومریه نیوز نیز در این باره گزارش داد، مقتدی صدر در بیانیه‌ای خطاب به طرفدارانش از آنها خواست از دادن شعارهای آتشین خودداری کرده چرا که به جایگاه و حیثیت بیت صدر آسیب می‌زند.

این شبکه همچنین گزارش داد، مقتدی صدر هنگامی که به نزدیکی مرقد امیر المومنین علی بن ابیطالب (ع) رسید با استقبال گسترده طرفدارانش مواجه شد که ازدحام جمعیت به اندازه‌ای بود که مقتدی صدر مجبور شد برای خروج از صحن علوی تغییر جهت داده و از ورودی دیگری خارج شود.

روزنامه العرب نیز در گزارشی نوشت: مقتدی صدر در میان استقبال کنندگانش در نجف اشرف گفت که از مردم عراق می‌خواهم که همواره نظم و انضباط را رعایت کرده و با دولت نوری مالکی نهایت همکاری را داشته باشند. وی در پاسخ به شعارهای تندی که سر داده می‌شد، گفت: «من از شما جز اخلاص و محبت چیزی ندیدم و همان طور که عهد کرده بودم در کنار شما هستم ولی از شما می‌خواهم که از سر دادن شعارهای اضافی و شعارهایی که به من و دیگران و به شما و حیثیت شما و آل صدر آسیب می‌رساند، اجتناب کنید. این شعارها مرا خسته و آزرده کرد.»

این روزنامه در ادامه نوشت: برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که بازگشت صدر به عراق به نوعی نشان از آشتی مقتدی صدر با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق است و نشان می‌دهد که اختلافات این دو حل شده و نه تنها صفحه تازه‌ای میان جریان صدر و مالکی بلکه میان او با دیگر جریان‌های سیاسی نیز گشوده شده است.

روزنامه لبنانی الاخبار نیز نوشت: بازگشت مقتدی صدر هم‌زمان با سفر علی اکبر صالحی به عراق به معنای تقویت جایگاه نوری مالکی نخست‌وزیر عراق است. اکنون بسیاری مقتدی صدر و جریان وابسته به او در پارلمان را به مثابه یک جریان حقیقی و کارساز در عرصه سیاسی عراق قلمداد می‌کنند.

پایگاه خبری بصره نت نیز در گزارشی بازگشت مقتدی صدر به عراق را خطرناک توصیف کرد و نوشت که بازگشت او نگرانی‌های بسیاری را در عراق ایجاد کرده است.

این پایگاه که از بصره، جایی که به دلیل درگیری‌های جریان صدر با ارتش عراق در سال 2008 جایگاه صدری‌ها در آن بسیار پایین است، اداره می‌شود، در تحلیلی که حاکی از نگرانی بازگشت رهبر جریان صدر به عراق بود، مدعی شد که مقتدی صدر با صدور بیانیه‌اش به هنگام بازگشتش به عراق نگرانی‌ها از شعله‌ور ساختن جنگ داخلی گسترده در عراق را روشن کرد.  

روزنامه امریکایی واشنگتن پست نیز نوشت: بازگشت مقتدی صدر به عراق که کاملا ناگهانی بود، موقعیت سیاسی تازه‌ای را برای نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق که مورد حمایت ایران و امریکا است، فراهم آورد.

این روزنامه در ادامه نوشت: مقتدی صدر از مخالفان سرسخت ایالات متحده محسوب می‌شود و بازگشت او به عراق و مقر اصلی‌اش نجف اشرف، چراغ سبزی است به تحرکات طرفداران او در عراق تا سیاست تازه‌ای را در عراق پیگیری کنند، سیاستی که هنوز دقیقا نمی‌توان فهمید به کدام طرف سمت و سو دارد ولی از آنجا که مقتدی صدر و طرفدارانش سابقه خشنی در عراق داشته‌اند، پیش‌بینی می‌شود که سیاست تازه آنها نیز در همین راستا باشد.

پایگاه خبری میدل ایست آن لاین نیز گزارش داد، مقتدی صدر در حالی از ایران به عراق بازگشت که به گفته برخی منابع خبری وی تضمین‌های سیاسی‌ای از ایران و رهبر جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.    


نظر شما :