مجله هفته/ خبرساز هفته

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۰۲:۵۱ کد : ۱۰۵۴۹ اخبار اصلی
اصلا فکر نمى کرديم يک روز وزير ارتباطات و فناورى به خبرساز هفته مان تبديل شود. طرح موضوع اينترنت پاک از سوى او آنقدر جذاب بود که نتوانستيم چشم بر خلاقيت و ادبيات منحصر به فرد ايشان ببنديم.
مجله هفته/ خبرساز هفته

ديپلماسى ايرانى: حتما از انرژى پاک چيزهايى شنيده و خوانده ايد. مقوله اى چون انرژى پاک نيازى به توضيح و موشکافى ندارد و اساسا همه تلاش ها براى اين است که انرژى پاک و ارزان در اختيار جوامع قرار داشته باشد. به بيان ديگر، عبارت دو واژه اى "انرژى پاک" به اندازه اى از هماهنگى و تجانس برخوردار است که مى توان آن را کلمه اى واحد و جداناپذير تلقى کرد.

حتى وقتى از عبارتى چون سياست پاک نام مى برند، گوش ها کمى تيز مى شود و مخاطب منتظر مى ماند تا بشنود مقصود گوينده چه نوع سياستى است و گوينده از اين اصطلاح چه ارتباطى را ميان حوزه هاى اخلاق و سياست مدنظر دارد. درواقع، پيچيدگى و چند سويه‌گى سياست موجب مى شود تا در تامل درباره سياست پاک توقف کرده و توضيحات و واکاوى بيشترى را طلب کنيم.

حتى اگر قبول کنيم که روزى قرار است از بانکدارى و اقتصاد پاک سخن رانده شود، مى توانيم با تعريف ويژگى هايى براى اين عرصه ها فرضا از بانکدارى پاک هم سخن بگوييم. اما وزير ارتباطات و فناورى کشورمان اين هفته از کليد خوردن پديده اى به نام اينترنت پاک خبر داده و پا را فراتر گذاشته و وعده داده است که "اینترنت پاک را در اختيار بشریت قرار می‌دهیم" به نظر مى رسد اين پروژه را بايد در راستاى پروسه اداره جهان که مسئولان دولت از آن سخن مى گويند تلقى کنيم. به تازگى هر محصول و دستاورد ريز و درشتى که در ايران معرفى مى شود، هديه اى به جهان و داراى پتانسيل هاى جهانى لقب مى گيرد و بايد ببينيم اين محصولات و خلاقيت ها چه زمان بازار کالاهاى مشابه را قبضه مى کند و به راستى جهان‌گستر مى شود.

اما چه نيازهايى باعث شده است تا وزارت ارتباطات و فناورى مبدع اينترنت پاک شود و آن را فديه اى اخلاقى براى جهانيان معرفى کند؟ بطور حتم هر پروژه و اختراع جديد زاييده يک نياز بشرى است. آنچه زمينه ساز راه اندازى اين پروژه از سوى دست اندرکاران فناورى دولت ايران اعلام شده، گسترش سايت هاى غيراخلاقى و پيامدهاى منفى آن در فضاى اينترنت است. اگر بگوييم بخشى از غربى ها بر اساس نيازهاى خود به راه اندازى و مراجعه به اين سايت ها مى پردازند، بخش هايى هم وجود دارند که مخالف رسوخ مضامينى اين چنين در اينترنت هستند.

رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرگزارى مهر از ایده تفکیک اینترنت پاک از ناپاک در کشور خبر داده و وعده داده است که با تحقق اين ایده، فضایی که برای کسب و کارهای کثیف و غیراخلاقی به کار می رود در کشور منتفی خواهد شد. البته او مقصود خود را از کسب و کارهاى کثيف و غيراخلاقى باز نکرده و احتمال تسرى آن را به ساير حوزه ها از جمله سياسى، فرهنگى، اقتصادى و سرگرمى بيان نکرده است.

کمى که در مصاحبه وزیر ارتباطات جلوتر مى رويم متوجه مى شويم که هنوز ايده اجرايى کاملى در اين باره وجود ندارد و همه چيز در حال حاضر در حد آمال و انگيزه هاست. تقى پور مى گويد: اینترنت پاک یک ایده است و باید دانشمندان و متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات راجع به این ایده نظرات خود را به ما ارائه کنند.

به گفته او، هسته های اولیه کار آغاز شده و اين هسته ها شامل چندین اتاق فکر برای عملیاتی کردن ایده اینترنت پاک است که در آن مشغول بحث و بررسی درباره ايده مورد اشاره هستند. نقشه نهايى و هدفگذارى اين ايده با الگوبردارى از ايده اداره جهان، به اين صورت است که سرآغاز طرح از ایران باشد و سپس در اختیار تمام بشریت قرار گیرد.

اما اگر کمى ديگر در مصاحبه ايشان پيش برويم، متوجه مى شويم که منظور از کليد خوردن پروژه و تشکيل اتاق فکر، اعلام يک فراخوان برای استفاده از نظرات تمام شهروندان براى شکل گيرى و پرداخت اين ايده ارزشمند است. او به خبرگزارى مهر مى گويد: از همین تریبون استفاده کرده و اعلام می کنیم که هر فردی در رابطه با اینترنت پاک ایده و برنامه ای دارد با مراجعه به سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا سازمان فناوری اطلاعات نظرات خود را برای این وزارتخانه ارسال کند. نظرات تمامی صاحبان فکر و اندیشه در زمینه اینترنت پاک مورد مشارکت قرار می گیرد و از تمامی رهنمودها استفاده خواهد شد.

به هرحال دولت دهم که در مقاطعى به دلايل اخلاقى ناگزير از کاستن سرعت يا قطع اينترنت مى شود، قصد دارد با فراخوان عمومى و دريافت ايده هاى اجرايى از شهروندان و نخبگان و تشکيل اتاق هاى فکر لازم، ايده اينترنت پاک را مثل انرژى پاک، غذاى پاک و... ابتدا در اختيار ايرانيان بگذارد و در آينده نزديک تقديم جامعه بشرى کند.


نظر شما :