هیلاری کلینتون و معمای هزارسر ایران

۱۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۰۵۵۸ اخبار اصلی
ایران باز هم در صدر توجه جهانیان قرار دارد. ناآرامی‌ها در خاورمیانه و موج دموکراسی خواهی و آزادی طلبی ادامه دارد اما آمریکا نشین‌ها ترجیح می‌دهند به صراحت از واهمه خود از برنامه هسته‌ای ایران سخن بگویند.
هیلاری کلینتون و معمای هزارسر ایران

دیپلماسی ایرانی: ایران باز هم در صدر توجه جهانیان قرار دارد. ناآرامی‌ها در خاورمیانه و موج دموکراسی خواهی و آزادی طلبی ادامه دارد اما آمریکا نشین‌ها ترجیح می‌دهند به صراحت از واهمه خود از برنامه هسته‌ای ایران سخن بگویند. نقشه سیاسی خاورمیانه در حال تغییر شکل دادن است. دگرگونی که چندان به نفع آمریکا تمام نخواهد شد. مصر که اصلی ترین متحد ایالات متحده در منطقه بود و سوگند دوستی اش با اسرائیلی‌ها اطمینان خاطری برای واشنگتن در 32 سال گذشته بود در چشم بر هم زدنی تغییر ماهیت داد.

البته که حکوکت در اختیار نظامیانی است که مهر خدمت به مبارک را در سه دهه گذشته بر پیشانی دارند اما مردان و زنان معترض مصری در میدان تحریر اثبات کردند که از این پس این آنها هستند که خط مشی سیاسی کشور خود را رقم خواهند زد.

در اینچنین فضایی رهبران آمریکا مقابل دوربین ژست دموکراسی دوستی را گرفته و تاکید می‌کنند که ما از موج آزادی طلبی در جهان عرب حتی اگر مقصد بحرین و عربستان هم باشد، حمایت می‌کنیم. با این همه در پشت پرده تقلا برای در اختیار خود نگاه داشتن ساختار سیاسی مصر و ممانعت از سقوط خاندان سعود در عربستان و یا ملک عبدلله در اردن به خوبی به چشم دیده می‌شود. بعید نیست که در هجمه تحولات در خاورمیانه اکنون پرونده هسته‌ای ایران بر روی میز کار آمریکایی قرار بگیرد و یا بحث نقض حقوق بشر در تهران از تریبون بین المللی در اختیار غرب بسیار به گوش رسد.

خاورمیانه تنها منطقه ای نیست که آمریکا از نفوذ بیشتر ایران در آن واهمه دارد. حضور ایران در آمریکای لاتین بیش از دیگر مناطق به چشم کاخ سفید نشین‌ها نیاید، کمتر نخواهد بود. حیاط خلوت امریکا در حال حاضر به استناد توافقنامه‌های فی مابین و قراردادهای اقتصادی در اختیار ایران و بعضا روسیه است. جای تعجب ندارد اگر در فضای ملتهب خاورمیانه خانم هیلاری کلینتون در جامه وزیر امور خارجه دولت دموکرات باراک اوباما از تلاش ایران برای نفوذ در امریکای لاتین بنالد و یا کشورهای این منطقه را تهدید به تحریم کند.

هیلاری کلینتون در بخش‌هایی از سخنان خود در دیدار با اعضای کنگره آمریکا گفت: اگر ونزوئلا موارد مورد نظر ایالات متحده در تحریم ایران را نقض کند، بی شک امریکا با این کشور برخورد خواهد کرد.

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا به ایراد سخنان تند و تیز علیه مقام‌های امریکایی از جورج بوش گرفته تا باراک اوباما شهرت دارد. خاتم هیلاری کلینتون در ادامه سخنان خود تاکید کرد که واشنگتن هیچ مدرک مستدلی در اختیار ندارد که اثبات کند هوگو چاوز با همکاری‌های اقتصادی با ایران مفاد مد نظر تحریم‌های غربی را نادیده گرفته است.

آمریکایی‌ها همچنان ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند، اتهامی ‌که تهران سالهاست آن را تکذیب کرده و می‌کند. دو شرکت نفتی ونزوئلا که به امریکا ستیزی شهرت دارند اخیرا قرارداد همکاری اقتصادی و مشارکت با ایران در پروژه‌های نفتی را  امضا کرده اند.

چاوز و محمود احمدی نزاد رئیس جمهوری ایران تاکنون بارها تاکید کرده اند که دوران امپراطوری ایالات متحده به پایان رسیده و اکنون زمان آن است که نظم نوین جهانی دیگری بازتعریف شود. بر هیچ کس پوشیده نیست که کشورهای آمریکای لاتین از ونزئلا گرفته تا برزیل همگان به دنبال خلق فضای دیپلماتیک و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی هستند.  هیلاری کلینتون در مقام توجیه دوستان کنگره ای خود گفت: در حال حاضر اسنادی که ما در اختیار داریم نشان دهنده همکاری‌های وسیعه دیپلماتیک و معامله‌های تجاری است که چندان به مفاد تحریم‌های مد نظر ما نزدیک نشده است.

این سخنان خانم هیلاری هم البته نماینده جمهوری خواهان در این جلسه را اقناع نکرد و وی هشدار داد که مدارکی در اختیار هست که نشان می‌دهد ونزوئلا به دلیل نقض تحریم‌های بین المللی ایران باید در لیست سیاه کشورهای مورد تحریم آمریکا قرار گیرد. این مقام آمریکایی ادعا می‌کند که ونزوئلا در حقیقت سوخت بسیاری را به ایران منتقل کرده است. هیلاری کلینتون در بخش‌هایی از سخنان خود از هوگو چاوز با عنوان رهبری دردسر ساز یاد کرد.

هیلاری کلینتون در بخش‌های دیگری از سخنان خود در کنگره آمریکا به تحولات جاری در خاورمیانه اشاره کرده و گفت: تهران عزم خود را برای بهره برداری از خیزش‌های عمومی‌ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جرم کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که ایرانی‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن منطقه دست به هر کاری می‌زنند. وی با ادامه ادعاهای بی پایه و اساس گذشته تاکید کرد که تهران به کمک حزب الله لبنان با فلسطینی‌ها ارتباط می‌گیرد و البته پس از این تحولات طرفداران حماس در مصر هم به این گردونه اضافه شده اند.

وزیر امور خارجه آمریکا و بانوی اول پیشین این کشور ادعا کرد که ایران به مخالفان در بحرین و یمن هم کمک می‌کند.


نظر شما :