وقتی روابط بریتانیا و اسرائیل شکراب می‌شود

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۰ کد : ۱۰۵۶۰ اخبار اصلی
از سال‌های دور تا کنون دولت بریتانیا تلاش بسیاری کرده تا روابطش با اسرائیل خوب و حسنه باقی بماند. هر بار هم دیپلمات‌های بریتانیایی تاکید کرده‌اند که بریتانیا تلاش بسیاری کرده که پروسه صلح گامی رو به جلو داشته باشد.

دیپلماسی ایرانی: از سال‌های دور تا کنون دولت بریتانیا تلاش بسیاری کرده تا روابطش با اسرائیل خوب و حسنه باقی بماند. هر بار هم دیپلمات‌های بریتانیایی تاکید کرده‌اند که بریتانیا تلاش بسیاری کرده که پروسه صلح گامی رو به جلو داشته باشد و دیگر امور به روابط دو طرف منازعه باز می‌گردد که مشکلات خود را از طریق گفتگو حل و فصل کنند. اما به اعتقاد بسیاری از جمله نویسنده این مطلب دولت اسرائیل رفتار بسیار بد و غیر عادلانه‌ای با فلسطینی‌ها داشته و این مسئله باعث خشم بسیاری از طرف‌های درگیر در پروژه صلح خاورمیانه شده است.

شکی نیست که امروزه اهمیت اسرائیل برای بریتانیا بسیار حیاتی است، اقتصاد بریتانیا بسیار متاثر از رابطه با اسرائیل است و لندن به کمک تلاویو موفق شده به تکنولوژی اطلاعاتی بسیار با ارزشی دست یابد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی اسرائیل دوست بریتانیا در پروسه مبارزه با تروریسم بوده است. مضافا بر آن جامعه یهودیان در بریتانیا بسیار فعال بوده و در موارد لزوم سخاوتمندانه به احزاب بارز سیاسی بریتانیا کمک کرده است. به گونه‌ای که برای پیروزی کرسی‌های پارلمانی به خصوص در لندن، احزاب برنده یا بازنده به طور مستقیم متاثر از رای یهودی‌ها هستند.

ولیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در سفر اخیر خود به خاورمیانه ظرف سه روز به پنج کشور خاورمیانه رفت در حالی که سفر او با سقوط مبارک توسط جریان‌های اپوزسیونی که خواهان دموکراسی در مصر بودند، هم‌زمان شده بود. در این سفر، نخست‌وزیر بریتانیا با روزنامه بریتانیایی تایمز گفتگویی انجام داد که در آن از نگرانی‌اش درباره شکست اسرائیل در لحظاتی که وی لحظات سخت خاورمیانه خوانده بود، سخن گفته بود. وی گفت: «در میان فرصت‌هایی که کشورهای تونس و مصر به دست آورده‌اند این نگرانی وجود دارد که پروسه صلح خاورمیانه اهمیت خود را از دست داده و دچار چالش سنگین و چه بسا قربانی بی‌ثباتی جاری در خاورمیانه شود.»

وی در کلامی دیپلماتیک که بیشتر از هر بار نشان از وجود شکاف میان بریتانیا و اسرائیل ‌دارد، گفت: «بخشی از این واهمه به بی‌ثباتی و تغییری که پروسه صلح را بیش از پیش به مخاطره می‌اندازد، باز می‌گردد، این بدان معنا است که اسرائیل و ایالات متحده باید اهتمام بیشتری صرف کنند تا مسئله صلح خاورمیانه به محاق نرود، حوادث اخیر منطقه نشان می‌دهد که این موضوع باید در اولویتشان قرار بگیرد، این چیزی است که در دیدار با مقامات اسرائیلی و امریکایی نیز بیان کرده‌ایم.»

روشن است که لندن از اظهارات و دیدگاه سلبی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شوکه شد هنگامی که گفت، اسرائیل آماده است «هر نتیجه‌ای را بپذیرد» و وعده داد که «این نتایج جایگاه اسرائیل را تقویت خواهد کرد.»

ویلیام هیگ با شنیدن این اظهارات نگرانی خود را پنهان نکرد و واقع‌بینانه گفت: «زمان زمان مناسبی برای صحبت از جنگ نیست، اکنون وقت آن است که بیش از هر زمان دیگری به فکر پروسه صلح در خاورمیانه باشیم.»

در دیداری که رون بروزور، سفیر اسرائیل در لندن با وزیر امور خارجه بریتانیا داشت و قصد داشت پس از آن در کنفرانسی در قدس شرکت کند، شکایت تلخ خود را از بریتانیا ابراز داشت و گفت، متاسفیم که بریتانیا به رغم روابط عمیق و وجود راه‌های قانونی هدف خود را بر بی‌مشروعیت جلوه دادن خود متمرکز کرده است. سفیر اسرائیل همچنین گفت: «جمله‌ای که امروز می‌شنوید چیزی است که فقط ما نمی‌گوییم بلکه در سراسر جهان گفته می‌شود، در گذشته شما در کنار یهود ایستاده بودید ولی حالا به نازی‌های جدید تبدیل شده‌اید.»

واقعیت این است که مشکلات بسیاری در روابط اسرائیل و بریتانیا به وجود آمده که هنوز این مشکلات پابرجا است. اکثر کشورهای اروپایی اسرائیل را بر سر پافشاری‌اش بر ادامه شهرک‌سازی‌ها ملامت می‌کنند و آنها نیز مشکلاتی همانند بریتانیا در رابطه با تلاویو پیدا کرده‌اند.

ویلیام هیگ، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در یک سفر رسمی به اسرائیل با آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل دیدار کرد، در این دیدار لیبرمن گفت که مذاکرات صلح برایش چندان اهمیتی ندارد و اعلام کرد که اسرائیل اگر لازم باشد، حاضر است گفتگوهای اسراتژیک خود را با بریتانیا هم قطع کند.

در ماه ژوئن گذشته، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در سفری که به ترکیه داشت، گفت: «غزه نمی‌تواند زندانی بماند و نمی‌توان بیش از این آنجا را زندانی نگه داشت.» این اظهارات باعث خشم اسرائیلی‌ها شد و آنها هم در رفتاری که گویا حاکی از لجبازی است غزه را همچنان به شکل خجالت‌آوری زندانی خود نگه داشته‌اند.

پیش از آن هم دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا از حمله اسرائیل به کشتی ترکی مرمره که قصد کمک‌رسانی به غزه داشت به شدت انتقاد کرده بود. 

درباره گزارش گلدستون بر سر قضیه جنگ غزه که در اواخر سال 2009 منتشر شده بود نیز وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد، این گزارش نشان می‌دهد که حمله به غزه کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و حمله‌ای که صورت گرفته نیز عمدی و کاملا نابرابر صورت گرفته است. به اعتقاد بریتانیا هدف از آن صرفا مجازات ساکنان غزه و ذلیل کردن و ترساندن آنها بوده است.

پس از آن بود که وزارت امور خارجه بریتانیا دستور بازداشت شماری از مقامات سیاسی اسرائیل و درجه‌داران ارتش این رژیم در صورت سفر به بریتانیا را به اتهام جنایات جنگی صادر کرد. اسرائیل در ابتدا به این موضوع اهمیت نداد ولی هنگامی که زیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل برای شرکت در یک کنفرانس عربی – یهودی در سال 2009 به لندن سفر کرد و گروهی از جریان‌های طرفدار فلسطین برای مدتی او را تحت بازداشت قرار دادند، اسرائیلی‌ها فهمیدند که بریتانیایی‌ها تا چه اندازه در این تصمیمشان جدی هستند.

نویسنده: سریل تاونسند سیاستمدار و نماینده سابق مجلس عوام انگلستان

منبع: الحیات


نظر شما :