«العالم» بر مذاق خاندان سعود خوش نیامد

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۰۶۷۱ اخبار اصلی
از الجزیره که با پوشش خبری بیست و چهار ساعته از حوادث تونس و مصر دست رسانه‌های غربی را بست تا شبکه‌هایی نظیر العالم که به ایران منسوب است و از چند روز پیش فعالیت آن در عربستان سعودی با مقاومت خاندان سلطنتی مواجه شده است. گفتگو با دکتر حسن لاسجردی، معاون قائم مقام خبرگزاری مهر
«العالم» بر مذاق خاندان سعود خوش نیامد

دیپلماسی ایرانی: جنگ رسانه ای، عبارتی دو کلمه ای که این روزها بسیار از آن می‌شنویم. تحولات و خیزش‌های عمومی در خاورمیانه که بسیاری آن را انقلاب رسانه ای خواندند آغازگر فصل جدیدی در تعریف ابزار در اختیار مردم شد. از تونس تا مصر جوانان معترض با قرار گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و انتشار اخبار لحطه به لحظه انقلاب، دیکتاتورهای زمان خود را خانه نشین کردند. از الجزیره که با پوشش خبری بیست و چهار ساعته از حوادث تونس و مصر دست رسانه‌های غربی را بست تا شبکه‌هایی نظیر العالم که به ایران منسوب است و از چند روز پیش فعالیت آن در عربستان سعودی با مقاومت خاندان سلطنتی مواجه شده است.

مقاومت دولتمردان در برابر تشنگی مردمان آسیب دیده از محرومیت اطلاعاتی برای دستیابی به اطلاعات دست اول و بدون تعصب همواره موقتی و نوش دارویی نه چندان پایدار در درمان درد بوده و خواهد بود. فیلترینگ سایت شبکه ایرانی العالم را می‌توان نمونه ای از تقلای خاندان سعود برای مهار اعتراض‌های عمومی در عربستان خواند.

دکتر حسن لاسجردی، معاون قائم مقام خبرگزاری مهر، در گفتگو با دیپلماسی ایرانی از ترس خاندان سعود می‌گوید:

سایت شبکه العالم در عربستان فیلتر شده است، ایا رسانه‌های ایرانی همچون العالم بر تحولات عربستان تاثیرگذارند و یا واهمه عربستان از العالم ریشه در ماجرایی دیگر دارد؟

در حاضر به طور کلی موضوع رسانه‌ها به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی که در دسترس بسیاری از افراد در شرایط فعلی زندگی، برکسی پوشیده نیست. به عبارت دیگر دنیای امواج و تصویر از جمله وسایل ارتباط جمعی است که تقریبا همه آدمها چه در شرایط دور و چه در شرایط نزدیک از آن برخوردارند. اما آنچه که امروزه بسیار مهم است، این موضوع است که امکانات تصویری و فیلم می‌تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد. به این دلیل که در دنیای تصویر شاید محصول قابل ارائه‌تر و تاثیرگذارتری از دیگر وسایل ارتباطی همچون رسانه‌های نوشتاری و یا حتی گفتاری است.

بنابراین در این شرایط کشورهایی که در معرض تغییر و تحول هستند، سعی می‌کنند که راه‌های نفوذ به کشورشان و تحولات را ببندند. و همچنین  در این فضا تلاش می کنند که هر چه افکار غیرخودشان است را عقب بزنند.

دلیل عمده جلوگیری و عدم انتشار افکار غیرخودی درعربستان چیست؟

 عربستان هم دارای تفکر خاص اسلامی و هم وهابی است، تلاش مضاعفی دارد که نشان دهد تحولات در آن تاثیرگذار نیست و از طرف دیگر عربستان این امر را می‌داند که کشوری مهم در منطقه است و اگر در این کشور تحولی ایجاد شود این موج به تمامی کشورهای منطقه سرایت می‌کند. در مجموع تلاش می‌کند که از همه ظرفیت‌های خود برای جلوگیری و عدم هر نوع اقدامی از طرف معارضین استفاده کند و نشان دهد که کشورش ارام است.

به نظر راه حل مقابله می‌تواند از طریق رسانه خود عربستانی باشد، چرا عربستان از این گزینه استفاده نمی‌کند؟

در این فضا با توجه به این امر که عربستان دارای شبکه تلویزیونی العربیه است و از ان پتاسیل استفاده می‌کند ولی آنچه که مسلم در سیستم پادشاهی معمولا معارضین، مخالفان و اپوزیسیون تعداد زیادی هستند که در شرایط وجود آزادی ابراز وجود می‌کنند. بنابراین اگر تحولی در کشورشان بوجود بیاید، آنها نیز ابراز وجودشان بیشتر خواهد شد.

بنابراین دلیل اصلی جلوگیری از انتشار اخبار سایر رسانه‌ها به ویژه العالم در چیست؟

درحال حاضر مجموعه رسانه‌ها در خاورمیانه می‌توانند از نوع نگاه و منظر خود به بررسی این تحولات بپردازد. و به دلیل اینکه آنها نوع نگاه صادقانه و انقلابی ایران را دارای برد موثر می‌دانند خیلی علاقمند نیستند که فضای رسانه‌ای ایران در کشورشان تولید و منتشر شود. امروزه نیز سعی می‌کنند که هم از برد رسانه‌ای ایران جلوگیری کنند و از طرف دیگر هم سعی می‌کنند حال که نمی‌توانند از برد رسانه‌ای جلوگیری کنند با جوسازی علیه رسانه‌های ایران، جلوی تاثیرگذاری ایران را بگیرند. به عبارت دیگر آنها با بهره‌گیری از عناصر خبری، شانتاژ و یا خبرهای غالب و مغلوب نهایت تلاش خود را می‌کنند تا تاثیر رسانه‌های ایران را در کشور خود محدود سازند.

بنابراین با توجه به نظرات شما می‌توان نتیجه‌گیری کرد که رسانه‌های ایران بی طرفی را رعایت می‌کند ولی سعودی‌ها علیه ایران برای عدم تاثیرگذاری، جوسازی می‌کنند؟

 مرسوم است کسانی که برسر قدرت هستند، تلاش می‌کنند سیاست را انطور که می‌خواهند ببینند. اما کسانی که پیاده و بدنبال تغییر هستند، بر عناصری تاکید می‌کنند که بر مذاق حاکمان خوش نمی‌اید.

بنابراین در حال حاضر که در عربستان حکومت ملک عبدالله بر سرکار است، معارضان و مخالفان خواسته‌هایی همچون تغییر حکومت، توزیع عدالت، بحث ورود زنان به عرصه سیاست و انتخابات که به چرخه سیاسی در این کشور برمی‌گردد را خواستارند. اما به دلیل اینکه سیستم عربستان سیستم بسته‌ای است، نمی‌تواند این نظرات را بپذیرد. همان طور که می‌دانید تفکری به نام وهابیت که به شدت متعصب است وجود دارد که عدم تغییر را در این کشور تشدید می‌کند. به دلیل اینکه وهابیت در برابر هر نوع تغییری مقاومت می‌‌کنند و حتی مردم را نیز از ان منع می‌کند.

با این تفاسیر باید گفت که انها به هر وسیله‌ای سعی می‌کنند که جلوی هر نوع تغییری را بگیرند و هر کسی که معترض است را سرکوب کنند. این سیستمی است که اجازه نمی‌دهد تغییر و تحول ایجاد شود مگر در راستای افکار خودشان.   


نظر شما :