بيانيه تهران فرصتى بود که جامعه بين‌المللى از دست داد

۲۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۰۶۹۶ اخبار اصلی
آنتونيو دآگويار پاتريوتا ـ وزير امور خارجه برزيل ـ گفت: بيانيه تهران فرصتى بود که جامعه بين‌المللى از دست داد

آنتونيو دآگويار پاتريوتا ـ وزير امور خارجه برزيل ـ گفت: بيانيه تهران فرصتى بود که جامعه بين‌المللى از دست داد.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه برزيل با روزنامه هندو ـ چاپ دهلى ـ مصاحبه‌اى کرده است که در بخشى از آن گفت‌وگو سوال و جواب در مورد برنامه هسته‌يى جمهورى اسلامى ايران بوده است.

بخش مربوط به برنامه هسته‌يى کشورمان در اين مصاحبه بدين شرح است:

سوال: برزيل و ترکيه اخيراً در موضوع هسته‌يى ايران ايفاى نقش کردند. وضعيت اقدام و ايفاى نقش در ايران در مورد اين موضوع را چگونه مى‌بينيد؟ آيا قرارداد راکتور تحقيقاتى تهران از بين رفت و به خاک سپرده شد؟

پاسخ: از جنبه‌هاى مختلفى مى‌توان به اين موضوع نگاه کرد. از بسيارى جهات، اين يک فرصتى بود که جامعه بين‌المللى از دست داد، چرا که اگر هدف، کسب برخى امتيازات و سازش‌ها از سوى ايران است، ابتکار ترکيه ـ برزيل نشان داد که با گفت‌وگو، ديالوگ و مذاکرات صبورانه خواهيد توانست بيش‌تر از تحريم‌ها و تهديدها نتيجه بگيريد. تحريم‌هاى بيش‌تر در برابر دست‌آوردهاى بيانيه تهران در مى 2010 چه چيزى عايد کرد؟ هيچ. من معتقدم ايده‌اى که پشت اين توافق‌نامه بود، از آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نشأت گرفته بود و در واقع، هدف گفت‌وگوهاى اوليه گروه 1+5، آمريکا و ايران بود. اين يک ايده ترکى يا برزيلى نيست، ما ادعاى هيچ‌گونه حق مالکيت معنوى نسبت به خود پيشنهاد نداريم. همان‌طور که مى‌دانيد، رييس‌جمهور اوباما در نامه‌اى به نخست‌وزير ترکيه و لولا داسيلوا ـ رييس‌جمهور برزيل ـ نوشته بود که اين کار، گامى در جهت درست امتيازگيرى و سازش از سوى ايران خواهد بود. بنابراين وقتى که توافق عملى شد، براى ترکيه و برزيل تعجب‌آور بود که با آن نگرش و ذهنيتى که مذاکره شده بود، مورد پذيرش قرار نگرفت و با وجود آن، تحريم ها اعمال شد.

هم‌چنين مشکل ديگر شايد اين باشد که نه تنها تحريم‌هاى شديدتر توسط شوراى امنيت تصويب شد، بلکه تحريم‌هاى يک‌جانبه نيز توسط بازيگرانى چون آمريکا تصويب شد. اگر اين رويکرد نتايجى به دست آورده بود، شايد نشان مى‌داد که اين مسير ارزش پيمودن دارد. ما مدعى در انحصار داشتن عقل و خرد نيستيم، ولى هيچ نتيجه‌اى از اين رويکرد مشاهده نمى‌کنيم. از اين رو، بايد راه‌هاى ارتباط باز نگه داشته شود و مطمئناً يافتن راه‌حل‌هاى ديپلماتيک براى چالش‌هاى صلح و امنيت، اولويت و ترجيح هميشگى برزيل است و ما به حمايت از اين رويکرد ادامه خواهيم داد.

 


نظر شما :