تصميم کشورهاى اکو براى پايتخت فرهنگى جهان اسلام

۲۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۹ کد : ۱۰۶۹۸ اخبار اصلی
شهر تاريخى غزنين که به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال 2013 معرفى شده است، در سال هاى گذشته آسيب هاى فراوانى ديده و علاوه بر تحمل مصائب جنگ با کم مهرى‌و بى توجهى‌مسئولان دولت افغانستان مواجه بوده است.

ديپلماسى ايرانى: چندى پيش رسانه هاى حامى ميراث فرهنگى در افغانستان و خارج از آن خبرهاى ضد و نقيضى را مبنى بر تخريب يکى از برج و باروهاى مشهور تاريخى غزنى اطلاع رسانى کردند و از مسئولان و دلسوزان خواستند تا به فرياد بناهاى تاريخى اين شهر برسند.

تخريب ابنيه تاريخى اين ولايت روندى نگران کننده را مى پيمود و حتى انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال 2013 نيز نتوانست توجه و همت مسئولان دولتى افغانستان را برانگيزد. گويى در اين زمينه نيز افغانستان منتظر يارى همسايگان و کمک هاى بين المللى نشسته بود.

در اين هفته نشست وزيران فرهنگ کشورهاى عضو اکو بهانه اى به دست داد تا موضوع بازسازى و کمک به اين شهر باستانى در دستور کار قرار گيرد و برخى دولت هاى همسايه متعهد به ارائه کمک جهت آماده سازى غزنى براى ميزبانى سفرا و اهل فرهنگ در سال 2013 شوند.

شهر غزنى اگرچه به لحاظ جلوه هاى تاريخى و فرهنگى با شهرهايى چون شيراز و اصفهان برابرى مى کند و حتى در مواردى قدمت و جاذبه هاى تاريخى بيشترى نسبت به اين شهرها دارد ولى از جهت آمادگى براى ميزبانى پايتخت فرهنگى جهان اسلام با مشکلات متعددى دست و پنجه نرم مى کند.

نشست اخير وزيران فرهنگ کشورهاى عضو اکو که با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى ايران در افغانستان برگزار مى شود، زمينه اى فراهم کرد تا همکاری های لازم با مقام های افغان صورت بگيرد و به انسجام در کمک رسانى و توجه به اين مقوله بينجامد.

سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در پایان نشست دو روزه اعضای موسسه فرهنگی اکو ابراز اميدوارى کرد که اعضای این سازمان به تعهداتشان به افغانستان عمل کنند. وى تصريح کرد که در مساله بازسازى ولایت غزنی تقاضاهايى از کشورها شده است تا همکاری های خود را در اين زمينه عملى کنند.

در پنجمین نشست وزيران فرهنگ کشورهای عضو اکو وزيران و نمايندگان فرهنگ افغانستان، ایران، تاجيکستان، پاکستان و ساير نمایندگان کشورهای عضو این سازمان حضور داشتند. در قطعنامه اى که روز دوشنبه منتشر شد، بر همکاری های مشترک در بخش احیای میراث فرهنگی کشورهاى منطقه به خصوص افغانستان تاکید شد.

شهر غزنى در سال هاى گذشته و همين اواخر بارها هدف حملات موشکى نظاميان درگير در افغانستان قرار گرفت. علاوه بر اين، بى توجهى به سازه ها و بناهاى قديمى موجب تخريب و سستى برخى از آنها شده است.

وزيران فرهنگی کشورهای اکو در حالی وعده هر نوع همکاری را در جهت آماده سازى غزنی به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال 2013 داده اند، که گفته مى شود از ماه ها پيش میلیون ها دلار براى اجرای پروژه های بازسازی و احیای اماکن تاریخی غزنی اختصاص داده شده است.

مقام های افغان قول داده اند چهره غزنى را تا سال 2013 تغییر دهند. اما برخی کارشناسان با توجه به مشکلات امنیتی و اقتصادی افغانستان، نسبت به این وعده خوشبین نیستند.

غزنی يا غزنين در 135 کیلومتری جنوب غرب کابل واقع است. غزنين مهد پرورش بزرگانى چون ابوالفضل بيهقی، سنايی غزنوی، عنصری، منوچهری، مسعود سعد سلمان، علی بن عثمان هجويری و ابوریحان بیرونی بوده است. آرامگاه های چند تن از شعرا و دانشمندان بزرگ نظیر ابوریحان بیرونی نيز در اطراف اين شهر واقع است. این ولایت دارای اماکن تاریخی بسيارى است که از جمله آنها می توان به تپه سردار، قصر سلطان مسعود، بالا حصار غزنی، دو منار نیمه تخریب شده، مقبره سنایی، بهلول صاحب، سبکتگین، مقبره سلطان محمود و بند سلطان نام برد. خرابه‌هاى غزنين قدیم - پايتخت غزنویان - در شمال شرقى شهر به فاصله پنج کيلومتری قرار دارد. غزنین همچنین به داشتن مناره های ستاره شکلی از قرن دوازدهم میلادی مشهور است که باقیمانده مسجد بهرامشاه به حساب مى آيد.


نظر شما :