تحریم‌ها فلج کننده نیستند

۱۸ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۱۳۳۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: دکتر غلامرضا کیامهر
گفتاری از دکتر غلامرضا کیامهر، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی و بانکی برای دیپلماسی ایرانی
تحریم‌ها فلج کننده نیستند

تيموتى گايتنر، وزير خزانه دارى امريکا که روز يکشنبه در نشست صندوق بين المللى پول در شهر استانبول ترکيه سخن مى‌گفت، از جامعه جهانى خواست تحريم‌هاى وضع شده عليه نهادهاى مالى ايران را اجرایی کنند.

گفتاری از دکتر غلامرضا کیامهر، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی و بانکی:

تجربه‌های سی سال گذشته در ارتباط با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نشان می‌دهد که حربه تحریم کارساز نیست. در دنیای امروز و با توجه به ارتباطات گسترده راهکارهای مختلفی برای شکستن تحریم‌ها وجود دارد. شاید در دهه‌های شست، هفتاد یا اوایل دهه هشتاد میلادی اعمال تحریم علیه کشورها می‌توانست فلج کننده باشد اما در هزاره سوم و در عصر فضاهای مجازی تجارت سخن گفتن از تحریم‌های متنوع و شدت دادن به انواعی از تحریم‌ها می‌تواند صرفا مصرف تبلیغاتی داشته باشد.

به عنوان مثال چنین به نظر می‌رسد که طرح و بررسی اشکال مختلفی از تحریم از سوی امریکا به دلیل فشاری است که دولت این کشور از سوی افکار عمومی خود در مورد ایران احساس می‌کند و در نتیجه با استفاده تبلیغاتی از بیان اعمال تحریم بنزین یا تحریم بانکی علیه ایران تلاش می‌کند فشارها را کاهش دهد.

در طول سی سال گذشته با وجود اعمال انواع تحریم در مورد ایران زندگی در این کشور جریان داشت. در این مدت مردم از داشتن بسیاری از امکانات و خدمات مناسب در بخش‌های مختلف محروم شدند اما شرایط به معنایی که کشور را فلج کند ایجاد نشد، با این حال نمی‌توان تبعات منفی تحریم‌ها را طی سالیان گذشته نادیده گرفت یا انکار کرد.

از آنجا که شرکای اقتصادی و سیاسی ایالات متحده امریکا ضمن داشتن منفعت جمعی با این کشور منافع ملی خود را نیز باید در نظر بگیرند بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که شرکای امریکا در سایه همگرایی جمعی با این کشور منافع ملی خود را نادیده گرفته و با تعیین هر نوع تحریم از سوی امریکا علیه ایران تن به اجرای کامل آن دهند.

این گونه نیست که کشورهای مختلف دربست منافع ملی خود را فدای منافع جمعی که با امریکا دارند کنند، بلاخره منافذی وجود دارد که تحریم‌هایی چون ممنوعیت فروش بنزین یا تحریم بانکی ایران تاثیرات فلج کننده نداشته باشد.

اما یکی از تبعات عمده تحریم‌ها در بخش اقتصادی یک کشور این است که با اعمال تحریم ممکن است هزینه‌های تامین نیازها افزایش یابد، مثلا در مورد تحریم بانک‌ها ممکن است کشور مجبور باشد از بانک‌های واسط برای باز کردن ال سی با پرداخت هزینه بیشتر استفاده کند، با این حال این گونه نیست که کلیه راه‌ها برای تامین نیازها بروی کشور تحریم شده بسته شود.

دکتر غلامرضا کیامهر

نویسنده خبر


نظر شما :