امریکا و تغییری از جنس تداوم

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۱۳۹۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: داوود هرمیداس باوند
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا براى دیپلماسی ایرانی.
امریکا و تغییری از جنس تداوم
رییس دستگاه دیپلماسی کشور با یادآوری سیاست‌های اعلام شده کلینتون در دوره مبارزات انتخاباتی که موجب حذف او از این مبارزات شد،تاکید کرد که"تفاوت صداهای متعددی که از واشنگتن شنیده می‌شود از مشکلات جاری سیاست خارجی امریکاست اما به نظر می‌رسد موضع خانم کلینتون تفاوت اساسی با سایر صداهایی که شنیده می‌شود، دارد."
 
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا:
 
در موضع اوباما در قبال ایران تلاش می‌شد از طریق گفت و گوهای دوجانبه و پیگیری مسیر دیپلماسی مسائل مختلف به ویژه تکنولوژی هسته‌ای را با تهران دنبال کند. این استراتژی با توجه به عکس العمل سرد ایران به تدریج به پیگیری جمعی از سوی گروه 1+5 نزدیک شد.
 
رئیس جمهور امریکا با رویکرد تاکیدی خود بر دیپلماسی از چند جانب تحت فشار قرار داشت؛ اول حزب جمهوری خواه که معتقدند بودند به ویژه با تحولات پس از انتخابات در ایران، واشنگتن درست از تاکید بر دیپلماسی در برابر تهران بردارد و حمایت از مردم ایران را در دستور کار قرار دهد. دوم از سوی کنگره امریکا که برای اولین بار توسط مجلس نمایندگان طرح ممنوعیت فروش بنزین به ایران مطرح شد و سوم افکار عمومی داخل امریکا نیز اوباما را تحت فشار گذاشتند. در این میان نقش و تاثیر لابی اسرائیل را نیز نباید فراموش کرد.
 
در سایه این فشارهای چندجانبه که سبب تعدیل خط مشی اولیه اوباما در قبال ایران شد خانم کلینتون هم در عین تاکید بر باز بدون باب مذاکره و اولویت داشتن مذاکرات دیپلماتیک با ایران اشاره دارد که برای امریکا اتخاذ تصمیمات جدی‌تر از طریق همراه کردن 1+5 به ویژه چین و تاحدودی روسیه اهمیت دارد.
 
او ضمن ذکر این مطالب به حمایت از مردم ایران نیز اشاره داشته است.
 
در واقع همواره چه در قطع نامه‌های شورای امنیت و چه در رویکرد امریکا در مورد ایران ضمن تاکید بر احتمال اعمال تحریم‌های سنگین تر، تصریح می‌شود که باب مذاکره همواره باز است، یعنی ترجیح می‌دهند پیش از اعمال تحریم‌های سخت‌تر از طریق مذاکرات دیپلمکاتیک به نتیجه‌ای قابل قبول و مرضی الطرفینی برسند.
 
رویکرد امریکا در برابر ایران و اظهار نظرها در این مورد تغییری نکرده تنها شاهدیم که با تحولات پس از انتخابات، کاخ سفید در مساله حمایت از مردم ایران از سوی احزاب، افکار عمومی و کنگره تحت فشار قرار گرفت و سبب شد که این عامل در اظهار نظرها و تنظیم سیاست‌های امریکا در مورد ایران پررنگ‌تر شود.
 
ضمن این که تاکید اوباما از ابتدا گفته بود که برای امریکا حل مساله تکنولوژی هسته‌ای ایران فارغ از این که چه فردی در دولت ایران بر سر کار باشد اهمیت دارد. امروز به موازات مساله تکنولوژی هسته‌ای، مساله نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از مردم این کشور هم از سوی خانم کلینتون و دیگران مورد اشاره قرار می گیرد.
 
بنابراین نکته‌ای که در اظهارنظرهای مقام‌های امریکایی در مورد ایران اضافه شده است پر رنگ‌تر شدن اشاره به مسائل حقوق بشری و حمایت از مردم ایران به موازات طرح موضوع تکنولوژی هسته‌ای است. 
داوود هرمیداس باوند

نویسنده خبر


نظر شما :