واکنش شتاب زده امریکا در برابر ابتکار امنیتی ایران

۰۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۱۱ کد : ۱۱۴۷۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: ابراهیم متقى
گفتاری از ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا.
واکنش شتاب زده امریکا در برابر ابتکار امنیتی ایران

هیلاری کلینتون روز سه شنبه اعلام کرد امريکا بر سر پيش نويس قطعنامه‌ای سخت برای دور چهارم تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران با روسیه و چين به توافق رسيده است.

گفتاری از دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا:

واکنش خانم کلینتون در برخورد با بیانیه تهران به لحاظ دیپلماتیک عجولانه به نظر می رسد، عموما کشورها در واکنش نسبت به ابتکار سایر .احدهای سیاسی در حوزه های امنیتی با تامل بیشتری واکنش نشان می دهند. این مساله بیانگر آن است که ساختار وزارت خارجه امریکا در فضای ملتهب قرار داد که فارغ از پیش بینی عواقب سیاست های شتاب زده مبادرت به اتخاذ تصمیم کرده است.

به لحاظ قواعد عمومی لازم بود که بیانیه تهران به تصویب گروه چهار برسد، این گروه شامل امریکا، فرانسه، روسیه و آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این مجموعه که به گروه وین معروف است نقش حمایت کننده یا نقش عدم حمایتی را در برابر بیانیه تهران خواهند داشت. بر این اساس نیازی به واکنش شتاب زده امریکا نبوده و باید این واکنش را به عنوان اقدامی تلقی کرد که سایر اعضای شورای امنیت از ان استقبال به عمل نخواهند آورد.

در واقع پیش نویس قطع نامه جدید شورای امنیت به طور قطع مراحل پر فراز و نشیبی را در پیش خواهد داشت و مهمتر از این، امکان موفقیت آن بسیار محدود خواهد بود.

ارزیابی تمام تحلیل گران این بود که طرح تحریم ایران تحت تاثیر بیانیه تهران قرار خواهد گرفت اما اقدام امریکا شتاب زده و سریع بود؛ البته دلایل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد. برخی اعتقاد دارند اقدام خانم کلینتون نوعی بازدارندگی در برابر فشارهای اسرائیل محسوب می شود چراکه اسرائیلی ها بعد از بیانیه تهران مواضع خود را این گونه تنظیم کردند که در فضای موجود میزان تولید اورانیوم غنی شده ایران بیش از 1200 کیلو است و ارسال این میزان اورانیوم به ترکیه به هیچ عنوان نمی تواند نشانه راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران باشد.

بر این اساس اقدام خانم کلینتون را باید در قالب سیاست فشار مجموعه های اسرائیل محور در وزارت امور خارجه امریکا و حوزه سیاست خارجی امریکا تحلیل کرد.

به طور قطع کشورهای چین و روسیه با پیش نویس قطع نامه هماهنگی نخواهند داشت، کشورهای غیر دائم شورای امنیت بویژه ترکیه و برزیل نیز نگاه انتقادی خود را نسبت به طرح پیش نویس قطع نامه نشان داده اند؛ بنابراین شاید بهترین توصیف برای اقدام خانم کلینتون در مقابل بیانیه تهران واکنش شتاب زده نسبت به یک ابتکار امنیتی باشد.

ابراهیم متقى

نویسنده خبر


نظر شما :