ورود اژدها به میدان نفتى ايران

۱۹ آذر ۱۳۸۶ | ۲۰:۱۰ کد : ۱۱۸۲ اقتصاد و انرژی
قرارداد نفتى دو ميليارد دلارى چين و ايران روز يکشنبه نهم دسامبر در تهران امضا شد. به موجب اين قرارداد، پس از تکميل پروژه، چين به مدت ۲۵ سال، سالانه ۱۰ ميليون تن گاز طبيعى مايع از ايران خريدارى خواهد کرد.
ورود اژدها به میدان نفتى ايران
قرارداد نفتی دو میلیارد دلاری بین ایران و شرکت نفتی ساینوپک چین در روز یک شنبه هجدهم آذر ماه معادل نهم دسامبر سال2007 میلادی در ایران امضا شد.
 
این قرارداد نفتی در شرایطی امضا گردید که فشارهای آمریکا برای تشدید تحریمهای اقتصادی ایران مانع از حضور فعال شرکتهای نفتی اروپایی و آمریکایی در ایران شده است و همین مساله سبب شد تا فضا برای همکا ری گسترده تر روسیه و چین با ایران فراهم شود.
 
البته در هفته گذشته و بعد از اجلاس گروه 1+5 در پاریس اخبار ضد و نقیضی در مورد جهت گیری چین در مقابل ایران منتشر شد. چین که پیش از این اجلاس بزرگترین قرارداد هسته ای خود را با شرکت آروای فرانسه منعقد کرده بود برای اولین بار در جلسه پاریس حمایت خود را با تشدید تحریمهای اقتصادی ایران اعلام کرد.
 
بدون شک این تغییر جهت سریع به رابطه تنگاتنگی که نیکولا سارکوزی در عرصه اقتصادی با چین برقرار کرده بود مرتبط می شد. این قرارداد 30 میلیارد دلاری سبب شد تا چین که تا یک روز پیش از اجلاس در موردعدم نیاز به تشدید تحریمها صحبت می کرد یکباره حامی این طرح شود.
 
بعد از آن نگرانی در مورد تنها ماندن روسیه در حمایت از ایران در مجامع بین المللی بیشتر شد. این مساله در کنار بالا گرفتن اختلاف غرب با روسیه در مورد آبهای اقیانوس شمالی و سیستم دفاع موشکی آمریکا سبب شد تا بسیاری از تحلیلگران هدف از همراهی روسیه با ایران را نه حمایت از ایران بلکه قدرت نمایی در برابر غرب بدانند.
 
به هر حال روسیه در جلسه پاریس حاضر نشد و این نشان داد که سران روس با طرح تشدید تحریمها مخالف هستند.
 
اما مدت کوتاهی بعد از این جلسه اتفاقات زیادی درعرصه سیاست جهانی افتاد. مهمترین حادثه ارایه گزارش سازمانهای جاسوسی آمریکا و اعلام این مطلب بود که ایران از سال 2003 میلادی پروژه تسلیحاتی هسته ای خود را متوقف کرده است.
 
ارایه این گزارش جهت گیری های مختلفی را در برابر ایران ایجاد کرد و سبب شد تا بسیاری از سران جمهوری اسلامی ایران در مورد آن به مردم هشدار دهند.
 
بعد از انتشار این گزارش برخی از کشورها اعلام کردند گزارش مذکور بر ضرورت لغو تحریمها و یا عدم تشدید آنها صحه می گذارد و برخی دیگر از کشورها توقف برنامه های تسلیحاتی ذکر شده در گزارش را نشان دهنده اثر بخشی تحریمها می دانستند.
در این میان چین بارها اعلام کرد تشدید تحریمها ضرورتی ندارد و پس از آن خطاب به سران آمریکایی خواستار جدایی اقتصاد از سیاست شد.
 
در این شرایط خبر انعقاد بزرگترین پروژه نفتی چین در خاورمیانه منتشر شد.
 
این قرارداد منعقد شده بین ایران و شرکت ساینوپک چین به منظور توسعه میدان نفتی یادآوران در شمال میدان نفتی آزادگان است که طی چهار سال به بهره برداری خواهد رسید.
 
مذاکرات اولیه برای این قرارداد از سال 2004 میلادی آغاز شده بود. طبق توافق های شرکت ساینوپک و ایران بعد از تکمیل این پروژه چین سالانه 10 میلیون تن گاز طبیعی مایع را برای مدت 25 سال از ایران خریداری خواهد کرد.
 
این قرارداد نفتی در شرایطی منعقد شد که آمریکا شرکتهای غربی را از حضور در بسترهای مختلف اقتصادی ایران منع کرده است. اما چین که یکی از اصلی ترین مخالفان تحریم اقتصادی و تشدید آن از طرف کشورهای غربی بود، سالهاست تلاشهای پیگیری برای حضور در بستر اقتصادی ایران می کند تا اینکه موفق شد اولین قرارداد بزرگ خود را با ایران امضا کند.  
 
رشد سریع اقتصادی چین در سالهای اخیر سبب شد تا هر روز نیاز این کشور به منابع انرژی بیشتر شود و به همین دلیل این کشور پهناور آسیایی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت کشورهای مختلف به خصوص کشورهای خاورمیانه که بزرگترین مالکان ذخایر نفتی و گاز هستند داشته باشد.
 
هم اکنون علیرغم مخالفتهای شدید غرب با سرمایه گذاری در بخشهای مختلف ایران به خصوص صنعت نفت ، چین وارد این عرصه شد و به زعم بسیاری از تحلیل گران به تمام جهان اعلام کرد با طرحهای پیشنهادی آمریکا و غرب مخالف است.
 
ایران نیز با انعقاد این قرارداد به جهانیان اعلام کرد خروج از بستر اقتصادی ایران تنها به ضرر کشورهای غربی است زیرا ایران گزینه هایی برای جایگزینی در اقتصاد و صنعت نفت دارد و می تواند کشورهای دوست از قبیل چین و روسیه را جایگزین شرکتهای غربی کندد.
 
غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، پس از امضای قرارداد اظهار داشت:" امضای این قرارداد نشان دهنده این است که فضای ایجاد شده علیه سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران پوشالی است. این قرارداد پیام روشنی بود برای همه کشورهای دنیا که می توانند در صنعت انرژی ایران حضور یابند."
 
میدان نفتی یادآوران بین 12 تا 18 میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد و طبق این قرارداد بعد ازتکمیل این پروژه در مرحله اول روزانه 85 هزار بشکه نفت از این حوزه برداشت می شود.
 
مرحله دوم پروژه که سه سال به طول خواهد انجامید تولید 100هزار بشکه نفت در روز را شامل می شود ولی در مورد شرکتی که در این مرحله شریک ایران خواهد بود پس از اتمام این پروژه تصمیم گیری خواهد شد.  
 
مدیران وزارت نفت ایران بعد از انعقاد این قرارداد اعلام کردند شرکت نفتی توتال نیز خواستار انعقاد قرار داد 15 میلیارد دلاری برای توسعه میدان نفتی پارس جنوبی است.
 
این شرکت نیز سالیان سال است برای حضور در صنعت نفت ایران تلاش می کند وانتظار می رفت چند ماه پیش مذاکراتش با ایران برای اجرای این پروژه به نتیجه برسد، ولی فشارهای دولتهای غربی باعث تعلل این شرکتها در انعقاد قرارداد شد.
 
ایران اعلام کرده است چهار شرکت نفتی اروپایی خواستار انعقاد قرارداد با ایران هستند ولی به دلیل فشارهای موجود در جهان تا انعقاد قرارداد نام این شرکتها را در رسانه ها اعلام نخواهد کرد.

نظر شما :