آمریکا در سوریه دست به کارت شد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۲۱۸۲ آمریکا
همین بشار اسدی که تا قریب به یک ماه پیش از سوی خانم هیلاری کلینتون مرد اصلاحات خوانده شد اکنون در مقام اتهام قرار گرفته است. با بالارفتن تنش در سوریه و کشته شدن بیش از 70 معترض در شهرهای مختلف، آمریکایی‌ها باز هم بر سر دو راهی قرار گرفته اند
آمریکا در سوریه دست به کارت شد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده برای تنبیه سوری‌ها دست به کار شده است. همین بشار اسدی که تا قریب به یک ماه پیش از سوی خانم هیلاری کلینتون مرد اصلاحات خوانده شد اکنون در مقام اتهام قرار گرفته است. با بالارفتن تنش در سوریه و کشته شدن بیش از 70 معترض در شهرهای مختلف، آمریکایی‌ها باز هم بر سر دو راهی قرار گرفته اند.

این بار دمشقی در آتش التهاب می‌سوزد که از سال 2005 میلادی تاکنون و به واسطه ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان در بیروت رابطه دیپلماتیک چندانی با واشنگتن نداشته است. باراک اوباما روزی که بر مسند قدرت در کاخ سفید نشست هم نخستین رئیس جمهوری سیه چرده بود و هم دموکرات و جوان.

وی بر خلاف رویه جورج بوش جمهوری خواه از محور شرارت سخن نگفت و حتی تاکید کرد که دست دوستی اش را به سمت مخالفان و منتقدان سابق هم دراز کرده است. دمشق در دو سال و نیم گذشته میزبان مقام‌های بسیاری از سوی آمریکایی‌ها بود و همین مساله این باور عمومی‌ را تقویت کرد که واشنگتن و دمشق می‌روند تا روزهای بهبود در رابطه را تجربه کنند.

با این همه روزنامه وال استریت ژورنال امروز از آمادگی غرب برای تشدید تحریم‌ها علیه سوریه و این بار به دلیل سرکوب معترضان خبر داد. در نخستین مرحله از این تحریم‌ها اموال دولتمردان سوری که در سرکوب معترضان دست داشته اند بلوکه خواهد شد. علاوه بر این لیستی که در اختیار رئیس جمهور قرار بگیرد از هرگونه تجارت در خارج از مرزهای سوریه هم محروم می‌ماند.

تحلیل‌گران اعتقاد دارند که این دور از تحریم‌ها به حلقه درونی حکومت و نزدیکان به بشار اسد کاری نخواهد داشت. دولتمردان نزدیک به اسد در این سالها از افتتاح حساب و یا سرمایه گذاری در آمریکا سرباز زده بودند. بر خلاف آمریکا، سرمایه اصلی خاندان اسد در کشورهای اروپایی ذخیره شده است.

در شرایطی که ناآرامی‌ها در سوریه ادامه پیدا کند بعید نخواهد بود که آمریکا، اروپایی‌ها را برای بلوکه اموال بشار تحت فشار قرار دهد. وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرده که کار بر روی این طرح را آغاز کرده است. خاندان اسد چهار دهه است که بر دنیای سیاست در سوریه تسلط دارند و شاید این نخستین بار باشد که سوری‌ها با این ثبات قدم به دنبال تغییر حاکمیت هستند.

وال استریت در این خصوص می‌نویسد: در شرایطی که روند بلوکه اموال سوری‌ها آغاز شود، ضربه ای جدی بر پیکره سیاست خارجی باراک اوباما خواهد بود که قصد نزدیکی به دمشق و عادی سازی رابطه با این کشور را داشت. در دو سال گذشته برخی محدودیت‌های مالی که از سوی جمهوری خواهان بر دولت بشار وارد شده بود جای خود را به سهل گیری‌های دیپلماتیک داد. میل باراک برای دوستی با بشار تا بدان‌جا بالا گرفت که در ماه ژانویه واشنگتن سفیری را راهی دمشق کرد. سفارت آمریکا از شش سال پیش در دمشق سفیر نداشت.

جنس تحریم‌هایی که از سوی باراک اوباما بر دمشق تحمیل می‌شود با تحریم‌های سال‌های گذشته متفاوت است. این بار دغدغه‌های حقوق بشر است که اوباما را دست به کارت کرده است. در این میان متحدان ایالات متحده در منطقه نظیر اسرائیل و عربستان سعودی به شدت نگران بی ثباتی در سوریه هستند. تل‌آویو بیم این را دارد که مبادا با رفتن بشار اسد، دولتی تندرو تر به روی کار بیاید.

اپوزیسیون در سوریه ترکیبی از سکولارهای ناسیونالیست هستند و البته تعدادی هم از اعضای جدا شده از حزب بعث. تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که هیچ کس نمی‌داند بعد از رفتن بشار اسد مردانی که به جای او بر مسند تکیه خواهند چه گرایش و رویکردی خواهند داشت.

وال استریت در ادامه می‌نویسد: میزان خشونتی که نیروهای امنیتی در مهار اعتراض‌ها به خرج دادند بسیاری از تحلیل‌گران را شوکه کرده و کشورهایی نظیر بریتانیا و فرانسه که به شکل سنتی رابطه نسبی حسنه ای با بشار داشتند نیز به انتقاد از سیاست‌های او روی آورده اند. وزیر امور خارجه آمریکا که همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در لیبی سرگرم بود در ابتدایی‌ترین موضع‌گیری خود، بشار را مرد اصلاحات خوانده بود.

این در حالیست که بسیاری از ناظران سیاسی در کاخ سفید و واشنگتن در حال حاضر شک دارند که بشار به معنای تمام کلمه بتواند اصلاحات مد نظر را پیش ببرد. بسیاری حتی شک دارند که آقای رئیس جمهور بتواند از این مهلکه سیاسی جان سالم به در ببرد.

نهادهای حقوق بشر بارها و بارها از باراک اوباما خواسته اند که نام بشار را به عنوان ناقض حقوق بشر در سوریه قید کند. برادر بشار اسد مسئولیت نیروهای ویژه در ارتش سوریه را عهده دار است. بسیاری وی را اصلی ترین عامل سرکوب مخالفان در این کشور می‌دانند. کاخ سفید قصد دارد علاوه بر تحریم مالی برخی چهره‌های سوری،بحث نقض حقوق بشر این کشور را در شورای امنیت مطرح کند. وزارت امور خارجه آمریکا در حالی چانه زنی با اعضای شورای امنیت است تا مانع از حضور دمشق در شورای حقوق بشر این سازمان شود.

آمریکایی‌ها در چند هفته اخیر با اعضای اپوزیسیون در سوریه ارتباط‌هایی گرفته اند اما به شدت نگران نبود انسجام و اتحاد در میان مخالفان هستند.



نظر شما :