سوریه از ایران فاصله می‌گیرد؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۲۳۳۴ اخبار اصلی
در حال حاضر مقامات آمریکایی سرگرم بررسی علائمی هستند که نشان می‌دهد بشار اسد در محاسبات ذهنی خود به این نتیجه رسیده است که برای باقی ماندن در مسند ریاست‌جمهوری باید فاصله بیشتری را در روابط خود با تهران لحاظ کند
سوریه از ایران فاصله می‌گیرد؟
دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد که ناآرامی‌های سوریه سهم بسزایی در تغیر نقشه استراتژیک خاورمیانه به خصوص مواضع تهران در قبال گروه‌هایی نظیر حزب‌الله و حماس داشته باشد. در حال حاضر مقامات آمریکایی سرگرم بررسی علائمی هستند که نشان می‌دهد بشار اسد در محاسبات ذهنی خود به این نتیجه رسیده است که برای باقی ماندن در مسند ریاست‌جمهوری باید فاصله بیشتری را در روابط خود با تهران لحاظ کند. این در حالی است که واشنگتن هفته گذشته مدعی دخالت ایران در امور داخلی سوریه شامل تجهیز دولت به تسلیحات شد. البته طبق توافقنامه نظامی منعقد شده میان ایران و سوریه چنین همکاری بلامانع است اما طرح این ادعا خشم سنی مذهب‌های ضد حکومت بشار اسد را دوچندان کرده است.

به هر ترتیب هر آنچه در سوریه به وقوع بپیوندد از این پس دسترسی ایران به این کشور عرب و متحد منطقه ای را در جهت محدودیت بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد. در صورتی که بشار اسد در قدرت باقی بماند باید برای جلب نظر جمعیت سنی کشورش تا حدودی از ایران فاصله بگیرد و در صورت سرنگونی وی نیز دولت سنی مذهبی روی کار خواهد آمد که بیش از هر دولت دیگری در صدد رعایت فاصله‌ها با ایران گام برمی‌دارد. این در حالی است که شرایط سوریه به طور مستقیم گروه حماس را متاثر ساخته است.

با وجود آنکه ریشه حماس در نوار غزه است اما این گروه رسما در دمشق مستقر است و ناآرامی‌‌های سوریه منافع حماس را نیز تهدید می‌کند. به این ترتیب احتمال تضعیف روابط سوریه با حماس وجود خواهد داشت و در این صورت نفوذ ایران بر حماس از طریق سوریه نیز محدود‌تر خواهد شد.

خبرگزاری دویچه وله با اشاره به همکاری‌های گسترده ایران و سوریه علیه اسرائیل این دو کشور را محور ضد اسرائیلی توصیف کرده و می‌نویسد: سوریه روابط نزدیکی با دشمنان اسرائیل در منطقه از جمله ایران، حماس در نوار غزه و حزب‌الله در لبنان دارد. این در حالی است که تغییر رژیم در سوریه می‌تواند به تضعیف این محور به نفع تل‌آویو کمک کند.

برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های کلان ایران در سوریه و روابط با حزب‌الله و حماس از این طریق، دسترسی به مدیترانه نیز عامل بزرگ دیگری است که تهران را به تلاش برای حفظ روابط با سوریه ترغیب می‌کند. در چنین شرایطی سکوت نسبی تهران در قبال شرایط جاری در سوریه تا حدودی توجیه پذیر به نظر می‌رسد.

 جمهوری اسلامی قصد ندارد تا در صورت پایین کشیده شدن اسد از مسند ریاست جمهوری سوریه همه منافع خود را در این کشور از دست بدهد. ایران به تازگی حضور خود را در مدیترانه به تصویر کشیده است و بنادر سوریه میزبان ناوگان نظامی ایران برای به رخ کشیدن این صف‌آرایی هستند.

از سوی دیگر حماس و حزب‌الله دو وزنه مهم در هژمونی منطقه‌ای جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند که رابطه با آنها تا حدود زیادی به نفوذ در سوریه بستگی دارد. برخی بر این باورند که ادامه دولت بشار اسد وی را ناگزیر به محافظه‌کاری‌های خواهد کرد که رابطه با ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در عین حال منافع اسد در حمایت‌های ایران به اندازه‌ای پر رنگ است که نمی‌توان با نگاهی ساده از آن عبور کرد.

بشار اسد در سال‌های اخیر کمک‌های متعددی از تهران دریافت کرده است و از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران، روابط دوجانبه به‌طور ملموسی نزدیک‌تر شده است. با این وجود شماری از تحلیلگران امور منطقه‌ای با اشاره به تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه سوریه این نکته را یاد‌آور می‌شوند که آسیب‌پذیری سوریه در مقابل این تحریم‌ها بسیار زیاد است. در این صورت به نظر نمی‌رسد دولت آتی سوریه حتی در صورت باقی ماندن اسد، ریسک تشدید این تحریم‌ها را بپذیرد.

 

( ۱ )

نظر شما :