آشتی فلسطینی‌ها فتح را به ایران نزدیک می‌کند؟

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۲۳۵۲ اخبار اصلی
مقامات ارشد فتح به این فکر می‌کنند که تخم‌مرغ‌هایشان را میان سبدهای امریکا، اسرائیل، اعراب خلیج فارس، ایران و حماس توزیع کنند.
آشتی فلسطینی‌ها فتح را به ایران نزدیک می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: فتح و حماس در حالی تن به آشتی دادند که بیش از همه نشانه تلاش‌های ایران برای این آشتی نمایان است. به ویژه این که ایالات متحده امریکا و اسرائیل نه تنها از این آشتی استقبال نکردند بلکه اسرائیل برای حکومت خودگردان فلسطین خط و نشان کشیدند و آن را تهدید کردند. البته اروپایی‌ها مواضعی مغایر با امریکا و اسرائیل داشتند. فرانسه از این آشتی استقبال کرد و وعده داد که با آن همکاری خواهد کرد، اتحادیه اروپا نیز از این آشتی ابراز خشنودی کرد و اعلام کرد که حاضر است با آن تعامل داشته باشد. در این میان واکنش‌های محمود عباس، رهبر جنبش فتح و رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به تهدیدهای اسرائیل در خور توجه بود. وی یک روز قبل از امضای توافق‌نامه صلح ایالات متحده را به باد انتقاد گرفته بود و گفته بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا او را طی سال‌های گذشته فریب داده است. با توجه به این اظهارات و آشتی که میان فتح و حماس پس از چهار سال اختلاف سنگین حاصل شده اکنون برای بسیاری این پرسش مطرح است که آیا فتح به این نتیجه رسیده که به ایران نزدیک شود مفیدتر است تا این که در کنار امریکا و اسرائیل التماس صلح کند؟

پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن‌لاین، در این باره می‌نویسد: در گذشته و در دوران حکومت حسنی مبارک در مصر نیز تلاش‌های بسیاری می‌شد که فتح و حماس در قاهره با یکدیگر آشتی کنند ولی هیچ گاه به نتیجه نمی‌رسیدند چرا که مبارک اصرار داشت حماس با فتح آشتی کند ولی در هیچ چیز دخالت نکند و هیچ نقشی در دولت آشتی نداشته باشد. اما به نظر می‌رسد این بار ابومازن خود فهمیده است که اگر صلاح ملت فلسطین را می‌خواهد باید حماس را به عنوان شریک سیاسی در حکومت فلسطینی به رسمیت بشناسد و به همین دلیل هم بود تحت فشارهای شدید امریکا و اسرائیل و برخی از کشورهای عربی دیگر پای میز مذاکره با حماس نشست و به طور جدی مذاکرات را پیش برد و با این جنبش به توافق رسید. این توافق‌نامه باعث شد تا مقامات اسرائیلی اظهارات زننده‌ای بر زبان برانند که بیش از همه باعث رو شدن سیاست‌های آنها برای مردم اسرائیل و جامعه جهانی بود. اظهارات تند و تیز اسرائیلی‌ها محمود عباس را بر آن داشت که به آنها اطمینان دهد که توافق با حماس به هیچ وجه به معنای ترک میز مذاکره برای صلح نیست و این پرونده همچنان در دست سازمان آزادیبخش فلسطین می‌ماند.

در ادامه این یادداشت نویسنده به تغییر نگاه رهبران جنبش فتح اشاره می‌کند و می‌نویسد: رهبران جنبش فتح اکنون به این باور رسیده‌اند که حماس جزئی از ملت فلسطین و واقعیتی است که باید آن را بپذیرند و حضورش را به رسمیت بشناسند. از این رو تصمیم گرفته‌اند که سیاستی کاملا متفاوت با گذشته اتخاذ کنند به ویژه این که می‌بینند ایستادگی حماس در برابر اسرائیل باعث شده تا محبوبیت این جنبش نه تنها در غره بلکه در کرانه باختری نیز افزایش یافته و حمایت مردمی روز به روز از آن بیشتر شود. در عین حال به این نتیجه رسیده‌اند که تنها کشوری که از حماس حمایت قاطع می‌کند ایران است و حماس توانسته به کمک ایران به دستاوردهای بسیاری دست یابد. این در حالی است که فتح خود را مورد حمایت امریکا و غرب و اسرائیل می‌دانسته و در طول این مدت هیچ دستاوردی به دست نیاورده است.

نویسنده این یادداشت دیپلماسی جدید مصر پس از مبارک در رسیدن به این توافق را بسیار موثر می‌داند و می‌نویسد: پس از آن که روابط مصر و ایران رو به بهبود گذاشت و دو طرف تصمیم به ارتقای روابط خود پس از 30 سال کردند، این بهودی رابطه در رویکرد وزارت امور خارجه جدید مصر نسبت به پرونده فلسطینی نیز تاثیر گذاشت. جنبش فتح به روشنی می‌دید مصر، مهمترین بازیگر و اثرگذار پرونده فلسطینی تحت تاثیر انقلاب جدیدش تغییر رویکرد داده و به رغم نگرانی‌های بسیار غرب به ایران متمایل شده است. مصری‌ها این بار به جنبش فتح توصیه می‌کردند که واقعیت وجود حماس را بپذیرد و با آن در تشکیل دولت وحدت ملی مشارکت کند. توصیه‌ای که به روشنی تکیه‌کلام‌های ایرانی در آن دیده می‌شد.

میدل‌ایست آن‌لاین سپس پیش‌بینی می‌کند: چندان بعید نیست که جنبش آزادیبخش فلسطین این بار به سمت ایران تغییر جهت دهد. به ویژه که می‌تواند به کمک ایران اسرائیلی‌ها را بیش از پیش تحت فشار بگذارد و با سنبه پرزورتری پشت میز مذاکره با آنان بنشیند. البته این را هم خوب می‌داند که هر گونه نزدیکی به ایران می‌تواند باعث قطع روابط حکومت خودگردان با ایالات متحده امریکا و اسرائیل شود.  

نویسنده این یادداشت در آخر نتیجه می‌گیرد: دیگر سازمان آزادیبخش فلسطین فهمیده است که نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد بگذارد. اکنون مقامات ارشد فتح به این فکر می‌کنند که تخم‌مرغ‌هایشان را میان سبدهای امریکا، اسرائیل، اعراب خلیج فارس، ایران و حماس توزیع کنند. ولی نباید فراموش کنند که یک بار در گذشته خطا کردند و همه چیز را به هم ریختند این بار که فرصت تازه‌ای به دست آورده‌اند، باید فورا خسارت‌های گذشته را جبران کنند و بدانند دیگر جای خطا وجود ندارد چرا که ممکن است این بار هر خطایی آخرین برگ برنده‌شان را نیز از دستانش بگیرد.  



( ۲ )

نظر شما :