واکنش کویت به اظهارات فیروز‌آبادی

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۲۳۹۱ اخبار اصلی
اظهارات حسن فیروز‌آبادی، فرمانده نیرو‌های مسلح ایران در جریان روز ملی خلیج فارس که در آن ضمن تاکید بر تعلق داشتن همیشگی خلیج فارس به ایران به ناتوانی اعراب در مبارزه با جنبش‌های مردمی اشاره شده بود، به واکنش مجلس کویت منجر شد
واکنش کویت به اظهارات فیروز‌آبادی
دیپلماسی ایرانی: اظهارات حسن فیروز‌آبادی، فرمانده نیرو‌های مسلح ایران در جریان روز ملی خلیج فارس که در آن ضمن تاکید بر تعلق داشتن همیشگی خلیج فارس به ایران به ناتوانی اعراب در مبارزه با جنبش‌های مردمی اشاره شده بود، به واکنش مجلس کویت منجر شد. این در حالی است که در شرایط کنونی فضایی آکنده از تردید و بدبینی بر روابط جمهوری اسلامی با شماری از کشو‌ر‌های عرب منطقه حاکم است.

از زمستان گذشته که تعدادی از کشور‌های خاورمیانه ناگزیر از فشار‌های مردمی به سوی آینده‌ای متفاوت گام برداشتند، چشم انداز روابط ایران با این کشور‌ها نیز متحول شد. سیر تحولات در منطقه به گونه‌ای بود که روی کار آمدن دولت‌های تازه در برخی کشور‌ها مانند مصر، آینده‌ای روشن‌تر در روابط به تهران را به تصویر می‌کشید و در مقابل تحولات برخی کشور‌های دیگر مانند بحرین برای جمهوری اسلامی چندان خوشایند نبود.

در این فراز و نشیب سطح روابط ایران با برخی شیخ نشین‌های حوزه خلیج فارس مانند کویت به پایین‌ترین سطح رسید به نحوی که روابط دیپلماتیک به حالت تعلیق درآمد. اما اظهارات اخیر فیروز‌آبادی این بار نمایندگان مجلس کویت را به واکنش واداشته است.

فرمانده نیرو‌های مسلح ایران در این سخنرانی از رژیم‌های دیکتاتور عرب خواسته بود تا به سرکوب معترضان پایان داده و اجازه دهند مردم آینده‌شان را تعیین کنند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی به وضوح اقدام کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی در گسیل داشتن نیرو‌ها به بحرین برای سرکوب معترضان شیعه را مورد انتقاد قرار داده و ناآرامی‌های سوریه را به دقت دنبال می‌کنند.

از سویی دیگر بحرین و کویت با ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشور‌هایشان، دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرده‌اند. یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف بین ایران و اعراب ادعای اعراب در خصوص مالکیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، کوچک و ابو موسی و همچنین در نظر گرفتن نام جعلی برای خلیج فارس است که فیروز‌آبادی با تاکید بر تعلق داشتن خلیج فارس به ایران به این موضع‌گیری اعراب نیز واکنش نشان داد.

کویت تایمز با اشاره به اظهارات فیروز آبادی گزارش داد: نمایندگان مجلس کویت در واکنش به این اظهارات درخواست برگزاری یک جلسه فوری را مطرح کرده‌اند. این روزنامه کویتی به نقل از خرافی، سخنگوی مجلس نوشت: اظهارات اخیر فرمانده نیرو‌های مسلح ایران منافع دوجانبه را تامین نمی‌کند. وی ضمن ابراز تعجب از سخنان فیروز‌آبادی از مقامات ایرانی خواست برادری و همسایگی را در محاسبات خود برای تعیین خط مشی در روابط دوجانبه در نظر بگیرند.

از سویی دیگر رئیس مجلس کویت نیز مدعی شد در صورتی که مقامات ایرانی به اظهارات تحریک کننده ادامه دهند در این صورت فضایی مناسب برای گفت و گوی دو جانبه فراهم نخواهد شد. وی مدعی شد با توجه به کثرت اظهارات اینچنینی از سوی مقامات ایرانی در هفته‌های اخیر، مجالس کشور‌های عربی و سازمان کنفرانس اسلامی باید به آن واکنش نشان دهند.

 

نظر شما :