جنگ سرد ایران و عربستان به حوزه عمومی آمد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۰:۲۸ کد : ۱۲۴۰۶ اخبار اصلی
تنش میان ایران و عربستان به صحنه ورزش و چمن سبز فوتبال کشیده شد. پس از جوسازی های اخیر عربستان درباره وضعیت سیاسی در ایران و دامن زدن به جو ایرانی – عربی در منطقه، حالا این کشور سعی دارد با توقف اعزام تیم های ورزشی اش به ایران جبهه ای دیگر را در منازعات سیاسی با تهران باز کند
جنگ سرد ایران و عربستان به حوزه عمومی آمد
دیپلماسی ایرانی: چند تیم فوتبال از عربستان سعودی طی هفته های آتی چهار مسابقه در ایران برگزار خواهند کرد. تقابل نمایندگان فوتبال ایران و عربستان در مسابقات جام باشگاه های آسیا حالا جنبه غیرفوتبالی به خود گرفته و عربستانی تلاش دارند با بزرگنمایی اختلاف و تنش میان دو کشور، آن را به یک بازی ایرانی و عربی تبدیل کرده و احساسات و تمایلات کشورهای منطقه را جهت دهی کنند.

با وجودی که سفیر ایران در ریاض اعلام کرده است تیم های فوتبال عربستان در ایران مورد استقبال قرار خواهند گرفت و جز احترام چیزی نخواهند دید، مسئولان ورزش سعودی جملگی تصمیم دارند بر فضاسازی سیاسی در این زمینه بیفزایند و از محبوبیت و فراگیری ورزش فوتبال در جهت گسترش تبلیغات ضد ایرانی و تحقیر و تنبیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

پیشتر نیز برخی حرکت های جزئی که در حاشیه مسابقات فوتبال میان تیم های ایرانی و عربی رخ می داد به اختلاف های ایرانی و عربی انجامیده بود ولی هیچ گاه از مرز حواشی فراتر نمی رفت. یک بار محمود احمدی نژاد ترجیح داد مسابقه تیم های ایران و عربستان را در ورزشگاه آزادی تماشا کند؛ مسابقه ای که با باخت تیم ملی و حذف آن از گردونه رقابت های مقدماتی جام جهانی همراه شد و حاشیه هایی را در داخل و فوتبال کشور ایجاد کرد. ماجرای پیروزی تیم فوتبال بحرین بر ایران هم که به حذف ایران و صعود عربستان به جام جهانی منجر شد از یاد ورزش دوستان ایرانی نمی رود. پس از پایان آن دیدار درحالی که بحرینی ها نیز مثل ایران حذف شده بودند، به نشانه خوشحالی از کمک کردن به سعودی ها پرچم سبز این کشور را به دست گرفتند و در ورزشگاه دور افتخار زدند. چهار سال بعد از آن تیم فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی بحرین را مغلوب کرد و به جام جهانی رفت و برخی تماشاگران در اقدامی تلافی جویانه، پرچم ژاپن را به علامت حذف بحرین و صعود ژاپن بر دست گرفتند و به حریف دهن کجی کردند. ماجرای نام خلیج فارس هم بارها به بگومگو و جدل لفظی میان مسئولان تیم های اعزامی عربی به ایران و بالعکس منجر شده است. نصب تابلوهای خلیج عربی در ورزشگاه های کشورهای جنوبی خلیج فارس و نصب پلاکاردهای خلیج فارس در استادیوم های ایران در هنگانم رویارویی تیم های دو کشور چندین بار موجب اعتراض طرفین و واکنش مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.

از دو سال پیش به این سو نیز کشورهای عربی با دستاویز قرار دادن حوادث پس از انتخابات در ایران، تصمیم هایی مبنی بر عدم اعزام تیم هایشان به ایران گرفته بودند ولی درنهایت این اتفاق رخ نداد و بازی ها در امنیت کامل برگزار شد.

حالا قرار است در هفته جاری و هفته های آینده، چهار تیم فوتبال عربستان سعودی با تیم هایی از کشورمان در تهران و اصفهان مسابقه بدهند. عرب ها با بزرگنمایی اختلاف های پیش آمده میان سیاستمداران دو کشور بر سر اتفاقات بحرین و کویت، اعلام کرده اند که احتمال دارد تیم هایشان را به ایران نفرستند.

سایت ورزشی "شوت" عربستان اعلام کرد که مطلع شده است باشگاه‌های عربستانی برای بازی های لیگ قهرمانان آسیا به ایران نخواهند رفت. این پایگاه خبری عربستان مدعی شده است که این تصمیم در پی اقدام های اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه عربستان سعودی اتخاذ شده است.

پیشتر برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که باشگاه الاتحاد عربستان خواستار انتقال مکان مسابقات تیم های سعودی به یکی از کشورهای همجوار برای جلوگیری از مجازات های احتمالی این تیم ها از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است. این در حالی است که روزنامه الجزیره عربستان دیروز نوشت: "فهد المدید"هماهنگ کننده اداری باشگاه الهلال روز یکشنبه ریاض را به مقصد تهران و از آنجا به مقصد اصفهان ترک می کند تا تمام امور اداری و تکمیلی را پیش از ورود اعضای تیم الهلال در روز دوشنبه هماهنگ کند.

فارغ از این مسئله که بر اساس قوانین فیفا، نیامدن به کشور میزبان مستحق مجازات و جریمه است، باید به این نکته توجه کرد که عرب ها می کوشند عدم رابطه با ایران را از سطح دیپلماتیک به حوزه عمومی بکشانند و بر افکار عمومی مردم منطقه و جو ضد ایرانی رایج در این کشورها تاثیر بگذارند.

روزنامه الوطن عربستان در تلاش برای القای ناامن بودن فضای ورزشگاه های ایران برای تیم های سعودی مدعی شد برخی سایت های اینترنتی ایران برای سر دادن شعارهای خصمانه برضد عربستان هنگام برگزاری مسابقات تیم های سعودی با تیم های ایرانی تلاش می کنند. مقصود این روزنامه برخی سایت های متعلق به جریان های تندرو در ایران است که طی روزهای گذشته با درج مصاحبه هایی سیاسی با برخی روحانیون و خطبا به موضع گیری علیه عربستان و تهییج مردم به حضور در ورزشگاه در روز مسابقه با اعراب می پردازند و فراخوان هایی برای شعارهای پیشنهادی در ورزشگاه درج می کنند. در یکی از این فراخوان ها کاربران پیشنهاد چنین شعارهایی را داده بودند: خون بر شمشیر پیروز است/ آل سعود نابود است، بحرین غرق خون است/ خلیفه سرنگون است، مرگ بر آل سعود آل یهود آل خلیفه، یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا...

 

( ۳ )

نظر شما :