امیر قطر میان ایران و مصر وساطت می‌کند

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۹ کد : ۱۲۴۸۳ اخبار اصلی
سفر امیر قطر به قاهره کاملا رسمی بوده و با سفر یک روز پیش علی اکبر صالحی به قطر ارتباط مستقیم داشته است.
امیر قطر میان ایران و مصر وساطت می‌کند
دیپلماسی ایرانی: تنها یک روز پس از آن که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به دوحه رفت و در آنجا در کنار تلاش برای تلطیف رابطه ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که این روزها در اوج تنش‌های خود به سر می‌برد با همتای مصری خود در قاهره تماس گرفت، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر به قاهره رفته تا شاید بتواند در عادی سازی روابط ایران و قاهره کمک کند.

به نوشته رسانه‌های عربی سفر امیر قطر به قاهره ناگهانی بوده و از پیش برنامه‌ریزی شده نبوده است. به نوشته پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن‌لاین، سفر امیر قطر به قاهره کاملا رسمی بوده و با سفر یک روز پیش علی اکبر صالحی به قطر ارتباط مستقیم داشته است. وی در این سفر با حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مصلح مصر و رئیس حکومت انتقالی این کشور و دیگر مسئولان عالی رتبه مصری دیدار و گفتگو کرد. همچنین 20 نفر از مقامات ارشد قطر از جمله شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز او را همراهی کرده‌اند.

سفر شیخ حمد تنها یک هفته پس از سفر عصام شرف، نخست‌وزیر مصر به دوحه که در چارچوب سفر منطقه‌ای‌اش که شامل عربستان و کویت می‌شد به این کشور سفر کرده بود، انجام شده است. سفری که عصام شرف از رفتن به ابوظبی به دلایل نامعلومی امتناع کرد.

به اعتقاد برخی منابع آگاه که میدل‌ایست آن‌لاین نامی از آنها نیاورده، امیر قطر نامه مهمی را درباره گسترش روابط ایران و مصر از مقام معظم رهبری آیت الله خامنه‌ای برای مقامات ارشد مصری برده است.

ناظران معتقدند که تلاش‌های امیر قطر برای بهبود روابط میان ایران و مصر نتیجه‌بخش خواهد بود به ویژه این که دو طرف در این زمینه بیانیه‌هایی صادر کرده و اعلام کرده‌اند که آمادگی کامل برای گسترش روابط دارند.

این در حالی است که عربستان و بحرین که اکنون در اوج تنش‌ها در رابطه با ایران به سر می‌برند از نزدیکی روابط ایران و مصر نگرانند و معتقدند که در فضایی که علیه ایران بر سر تحولات کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، بحرین و یمن به ایران اتهام زده‌اند، گسترش این روابط نمی‌تواند به نفع جامعه عربی باشد.

از سویی ایران افزایش تنش‌ها با کشورهای عربی را چندان به صلاح نمی‌داند و تلاش می‌کند که فضای موجود را شکسته و برای جبران این تنش‌ها برقراری رابطه با مصر را بهترین فرصت می‌داند به ویژه این که بدین ترتیب می‌تواند فشاری مضاعف بر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی که در دیپلماسی عربی خود را همیشه رقیب مصر می‌داند، بیاورد.

همچنین قرار است به زودی نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در بالی اندونزی و در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عدم تعهد با یکدیگر دیدار کنند. العربی تاکید کرده است که در این دیدار گسترش روابط با ایران از جمله افتتاح سفارت‌خانه در قاهره و تهران را با همتای ایرانی‌اش در میان می‌گذارد. خبری که صالحی نیز در تهران و در دوحه بر آن تاکید کرده است.

العربی درباره نگرانی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر سر توسعه روابط با ایران گفته بود: «مصر در رابطه با تمامی کشورها صفحه جدیدی را باز می‌کند و اگر تصمیم بگیرد که روابط خود را تا تبادل سفیر با ایران گسترش دهد این یک موضوع داخلی است کما این که مسائل کشورهای عربی خلیج فارس نیز مربوط به خودشان است.»

پس از او عصام شرف نیز در سفر منطقه‌ای خود در کویت گفته بود: «افتتاح صفحه جدیدی در روابط ایران و مصر هیچ ضرری به امینت کشورهای حاشیه خلیج ]فارس[ که برای ما و امنیت ملی مصر مهم است، نمی‌زند.»

البته وی تاکید کرد، برای نزدیکی ایران و مصر لازم است که صفحه جدیدی گشوده شود ولی لازم است که در برابر تفکر دخالت در امور داخلی کشورها به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بایستیم.


نظر شما :