بن لادن، کسی که فقط عربستان دنبالش نبود!

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۲۴۸۸ اخبار اصلی
بن لادن مرد و حالا همه با خیال راحت بسیاری از پرسش‌هایی که سال‌ها است ذهنشان را مشغول کرده می‌پرسند با این تصور که دیگر بن‌ لادن تهدید امنیتی نیست. یکی از این پرسش‌ها را پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به لیبرال‌های عربستان که از لندن اداره می‌شود، پرسیده است
بن لادن، کسی که فقط عربستان دنبالش نبود!
دیپلماسی ایرانی: بن لادن مرد و حالا همه با خیال راحت بسیاری از پرسش‌هایی که سال‌ها است ذهنشان را مشغول کرده می‌پرسند با این تصور که دیگر بن‌ لادن تهدید امنیتی نیست. یکی از این پرسش‌ها را پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به لیبرال‌های عربستان که از لندن اداره می‌شود، پرسیده است. چرا نام بن لادن از فهرست افراد تحت پیگرد در عربستان حذف شد؟

بی‌شک خود این پایگاه نیز دلایل حذف نام بن لادن را از فهرست نام‌های تحت پیگرد عربستان سعودی نمی‌داند ولی اطلاعات تازه‌ای منتشر می‌کند که نشان می‌دهد حقایق بسیاری وجود دارد که بسیاری از آن بی‌خبر هستند و در صورت دانستن آن می‌توانند درک بهتری از واقعیت‌های القاعده و سیاست‌های جهانی در قبال آن داشته باشند.

بن لادن از سال 1996 تحت پیگرد بود. او را با ارزش‌ترین مرد تحت پیگرد امریکا با 50 میلیون دلار قیمت دانسته‌اند. نام بن لادن آن قدر برای جهانیان ترسناک بود که هنگامی که خبر مرگ او آمد بسیاری از چهره‌های مطرح جهانی از کشته شدنش استقبال کردند.

یکی از نکات غامضی که هنوز پرسشی به آن داده نشده، زمان مرگ بن لادن است. چرا در حالی که دنیا با چشمان خیره به تحولات خاورمیانه می‌نگرد و کشورهای عربی غرق در تندبادهای انقلاب‌های عربی است، ناگهان باراک اوباما پشت تریبون می‌ایستد و می‌گوید به کمک دستگاه امنیتی پاکستان توانستیم بن لادن رهبر شبکه القاعده را در اسلام‌آباد بکشیم؟!

همه این پرسش‌ها و دیگر پرسش‌های از این دست یک طرف، سکوت عجیب و غریب کشورهای عربی در برابر مرگ قهرمان تروریسم جهان طرف دیگر. به ویژه عربستان سعودی که دست بر قضا بن لادن هم شناسنامه آن کشور را داشت و هم با دستاویز قرار دادن اعلام جنگ به حکام عربستانی، چندین طرح تروریستی در این کشور یا اجرا کرده بود یا قصد اجرا داشت و خنثی شد. بن لادن از 1994 به دستور حکومت عربستان صاحب شناسنامه عربستانی شد. پرسش نخست دقیقا از همین جا به وجود می‌آید، مقامات عربستانی دقیقا دو سال پس از آن که دریافتند شبکه تروریستی القاعده انفجار هتل گلد مور در شهر عدن یمن را انجام داده و در سال 1993 در ماگادیشو، پایتخت سومالی به پایگاه هوایی نیروهای امریکایی حمله کرده، دستور به دادن شناسنامه عربستانی به او دادند.

گویا عربستانی‌ها تا زمانی که عملیات تروریستی بن لادن و شبکه وابسته به او یعنی القاعده به خاک عربستان کشیده نشده بود، احساس خطری از ناحیه او نمی‌کردند. چرا که به محض این که در سال 1995 یعنی یک سال پس از آن که بن لادن عربستانی شد، یکی از مراکز مسکونی وابسته به شرکت توسعه گارد ملی عربستان در ریاض منفجر شد و در آن چهار امریکایی کشته شدند، دستور به بازداشت بن لادن دادند. دقیقا پرسش بعدی همین جا به وجود می‌آید، زمانی که عربستانی‌ها از حادثه ریاض خشمگین می‌شوند و با سازمان امنیت سودان ارتباط برقرار می‌کنند تا بن لادن به سودان بیاید تا قبل از آن که به افغانستان برود در سرزمین‌های وسیع و سرسبز و حاصل‌خیز این کشور فعالیت‌های خود را دنبال کند.

پس از حوادت 11 سپتامبر در سال 2001 که نقشه سیاسی دنیا تغییر کرد و جهان به مبارزان و موافقان تروریسم تقسیم شد، عربستان نیز چاره‌ای ندید جز این که جایگاهی برای خود در این تقسیم‌بندی بیابد. از آنجا که ریاض هم‌پیمان استراتژیک واشنگتن در طرح مبارزه با تروریسم محسوب می‌شد، به ناچار در صف متحدان استراتژیک امریکا در طرح مبارزه با تروریسم قرار گرفت. این بدان معنا بود که بن لادن باید اهداف ضربه خود به امریکا را در عربستان نیز جستجو می‌کرد.

در این میان و در حالی که بن لادن دستور قتل صدها نفر در دنیا را می‌داد، شهروندان عربستانی به او بیش از پیش متمایل می‌شدند. دلیل عمده آن این بود که بن لادن هم همانند اکثریت مردم عربستان سلفی بود و عربستانی‌ها اعتقاد داشتند که او یک سلفی معتقد است و بر اساس اعتقاداتش عمل می‌کند. جذابیت بن لادن برای آنها زمانی بیشتر می‌شد که می‌دیدند وی طرح کشتارهای سازمان یافته‌اش را هم در داخل و هم در خارج هم‌زمان پیگیری می‌کند. چیزی که به هیچ وجه مشابه آن قبلا در جهان عرب نبود.

بن لادن در عربستان نبود ولی هزاران هوادار در عربستان داشت که باعث می‌شد روح او در این کشور زنده باشد. پس از حوادث تروریستی 12 می 2003 عربستان باور کرد که بن لادن دشمنی است که در داخل عربستان طرفداران بسیاری دارد در حالی که ابزار معنوی برای مبارزه با آن در اختیار ندارد. وقتی القاعده عملیات تروریستی ریاض را به گردن گرفت، سازمان امنیت عربستان تحقیقات گسترده‌ای را بر سر این شبکه انجام داد. عربستانی‌ها تلاش داشتند القا کنند که این عملیات را شهروندانی غیرعربستانی مثل یمنی‌ها رقم زده‌اند ولی در کمال حیرت دیدند که نه تنها کار خود عربستانی‌ها بوده بلکه 70 درصد اعضای القاعده را عربستانی‌ها تشکیل می‌دهند. بدین ترتیب حرکت‌های پیشگیرانه سازمان عربستان علیه القاعده آغاز شد، این سازمان انتفاضه‌ای را علیه تروریسم و تمامی اشکال آن در سراسر شبه جزیره عربستان آغاز کرد، به ویژه در یمن که به پایگاه تبلیغاتی این شبکه تبدیل شده بود. ولی تمام این هیاهو فقط برای القاعده بود، در فهرست اسامی تحت پیگرد القاعده نامی از اسامه بن لادن نبود! کسی که بیشترین تنفرش از عربستان بود و دنیا برای سرش جایزه تعیین کرده بود در فهرست افراد تحت پیگرد سازمان امنیت عربستان جایی نداشت. علامت‌های استفهام زمانی بیشتر می‌شد که در برخی پرونده‌ها نام ایمن الظواهری نیز حذف شد. حتی هنگامی که بن لادن تصمیم گرفت دشمنی‌اش با عربستان را خشن‌تر کند و با هدف کشتن غربی‌های فعال در عربستان تاسیسات نفتی این کشور را هدف قرار دهد، باز هم بن لادن در فهرست افراد تحت پیگرد عربستان قرار نگرفت.

حتی دیروز که غرب خبر قتل بن لادن را جشن گرفت، عربستانی‌ها نه تنها سکوت کردند بلکه همچنان نامی از بن لادن در فهرست افراد تحت پیگرد این کشور دیده نمی‌شد.

بنا به گزارش‌های محلی عربستان، خانواده بن لادن هیچ مراسم عزائی برای مرگ اسامه نگرفتند. اگر چه در میان مردم کوچه و بازار نام او در کنار فعالیت‌های اقتصادی، با توجه به وجود بزرگترین شرکت فعال ساختمانی، برای فعالیت‌های تروریستی نیز زیاد شنیده می‌شد. به ویژه این که شخص اسامه نماینده این شرکت در بسیاری از کشورهای عربی به ویژه سودان بود که به نام شبکه القاعده و ایدئولوژی جهادی‌اش فعالیت‌های اقتصادی می‌کرد.

 

نظر شما :