مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۳ کد : ۱۲۴۹۸ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: تکذیب اظهارات سفیر ایران توسط وزارت خارجه آلمان، اظهارنظر جدید آیت الله مکارم درباره استفاده از ماهواره، غرب‌زدگی را از دانشگاه‌ها برمی‌چینیم و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی
سعی می‌کنیم با کمک ایران فضای گفتگو ایجاد کنیم       
 

علی الدقباسی رییس پارلمان‌های کشورهای عربی درباره مواضع پارلمان‌های عربی در قبال ایران و آنچه دخالت ایران در امور داخلی بحرین نامید، در اظهاراتی دوپهلو با بیان اینکه ایران دولتی مسلمان و همسایه ماست و سعی می‌کنیم با کمک هم فضایی از گفتگو بر اساس اصولی روشن و صریح ایجاد کنیم، با متهم کردن ایران گفت اقداماتی که ایران در کشورهای حوزه خلیج (فارس) انجام می‌دهد، از نظر ما مردود است.

وی درباره مواضع مصر در برقراری صفحه جدیدی از روابط با ایران گفت: مصر از (مواضع) کشورهای حوزه خلیج (فارس) حمایت می‌کند. شکی نداریم که مصر از امنیت خلیج (فارس) محافظت می‌کند. ما همچنین به انقلاب جوانان اعتماد داریم و طی مراحل آتی از آن حمایت خواهیم کرد.
 

هند افتتاح حساب روپیه‌ای برای پرداخت بهای نفت ایران را بررسی می‌کند
 

به گزارش ایسنا، روزنامه ایندین اکسپرس در گزارشی از دهلی نو نوشت: با توجه به اینکه امارات متحده عربی از اینکه دروازه پرداخت بهای نفت خام ایران توسط هند باشد، امتناع کرده است، دهلی نو به شدت در حال بررسی افتتاح حساب روپیه‌ای برای ایران در بانک مرکزی هند است.

وزارت دارایی هند در حال بررسی بایدها و نبایدهای حساب روپیه‌ای است...به این معنی که ایران از این پول برای چه چیزی می‌تواند استفاده کند و برای چه چیزی نمی‌تواند استفاده کند. وقتی که طرح آماده شد، برای تصویب به کابینه دولت مرکزی ارائه خواهد شد.

منابع مذکور گفتند که ضوابط این طرح به ایران اجازه خواهد داد تا از روپیه تنها برای خرید کالاهای غیر استراتژیکی چون پروژه‌ها یا تجهیزات ریلی استفاده کند. این پول نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری در هند یا خرید سهام یا شرکت در این کشور استفاده شود.
 

«نه» اسد به تقاضای ضدایرانی اعراب و اروپا
 

به گزارش ایرنا، روزنامه السفیر به نقل از شخصیت های لبنانی نزدیک به سوریه نوشت: سفر عبد الله بن زاید وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به سوریه در چارچوب مأموریت مهم و مشخصی بوده که ظاهر آن اعلام همبستگی کشورهای حاشیه خلیج فارس با نظام سوریه بود ولی مضمون واقعی این سفر حاکی از انجام معامله ای بود که به وضع داخلی سوریه با وضع داخلی بحرین مرتبط است.

این روزنامه لبنانی تأکید کرد: در این معامله اعراب سعی می کنند سوریه را به اتخاذ موضع صریح علیه ایران و محکوم کردن آنچه آنها دخالت ایران در بحرین قلمداد می کنند، وادارند. اعراب همچنین از سوریه می خواهند که از بیانیه اخیر شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت کند ولی رییس جمهوری سوریه در جواب آنها گفته که سوریه در این باره به وظیفه خود عمل کرده و ایران نیز تنها بیانیه ای مبنی بر توجه دولت بحرین به درخواست های معارضان بحرینی صادر کرده و دخالتی در امور بحرین ندارد.
 

تکذیب اظهارات سفیر ایران توسط وزارت خارجه آلمان
 

به گزارش عصر ایران، سایت دولتی دویچه وله آلمان نوشت: دویچه وله در ارتباط با سخنان اخیر سفیر ایران در برلین و ادعای او مبنی بر مناسبات حسنه آلمان و ایران موضع رسمی وزارت امورخارجه آلمان را جویا شد. سخنگوی این وزارتخانه ادعاهای سفیر جمهوری اسلامی را نادرست خواند.

علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان، در گفتگویی که روز دوشنبه ۲۹ آوریل با خبرنگار سیاسی ایرنا انجام داد گفت که ایران در دیالوگ و تعامل با آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی راحت‌تر است.

او همچنین افزود که آلمان زیر فشار کشورهای دیگر با اعمال تحریم علیه ایران موافقت کرده است. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه‌ آلمان در این راستا به دویچه‌وله گفت: برخورد دولت آلمان در مورد ایران به ویژه درباره برنامه‌ اتمی این کشور کاملاً روشن است. این برخورد در سطح بین‌المللی هماهنگ می‌شود و همه از آن اطلاع دارند.
 

اظهارنظر جدید آیت الله مکارم درباره استفاده از ماهواره
 

آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود، درباره استفاده از ماهواره‌هایی که فقط شبکه‌های داخلی را می‌گیرد، نظر داد.

به گزارش پارسینه، این مرجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد گفت: عده‌ای مطرح می‌کنند که شما می‌گویید مردم به سراغ ماهواره نروند ولی در مملکت ما ماهواره‌هایی آمده است که فقط شبکه‌های داخلی را گرفته و شبکه‌های خارجی را نمی‌گیرد، در پاسخ به این سوال باید گفت اگر چنین ماهواره‌هایی باشد که فقط شبکه‌های سالم را گرفته و شبکه‌های ناسالم را نمی‌گیرد، این اشکال ندارد، ماهواره‌ای اشکال دارد که می‌تواند همه چیز را با هم بگیرد و باعث فساد جوانان و خانواه‌ها شود.
 

ذخایر ارزی صد میلیارد دلار است
 

یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر خالی بودن حساب ذخیره ارزی توضیح داد و گفت: باید توجه داشت که ذخایر ارزی کشور با موجودی حساب ذخیره ارزی کاملاً متفاوت است و عدد 100 میلیارد دلاری که شخص رئیس جمهور و برخی مقامات بانک مرکزی سال گذشته از آن خبر دادند، حداقل ذخایر ارزی کشور بود و نه موجودی حساب ذخیره ارزی.

این منبع مطلع اضافه کرد: از این رو این دو گزاره که اندوخته ذخایر ارزی حداقل 100 میلیارد دلار است با اینکه فرضاً حساب ذخیره ارزی خالی باشد، در تناقض با یکدیگر نیستند. اما نکته دومی که باید به آن توجه کرد تفاوت حساب ذخیره ارزی با صندوق توسعه ملی است که از سال 89 کاملا در مدار استفاده قرار گرفته و برهمین اساس در سال گذشته در حدود 15 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی واریز شده است.
 

غرب‌زدگی را از دانشگاه‌ها برمی‌چینیم
 

به گزارش فارس، وزیر علوم با بیان اینکه غرب‌زدگی را از دانشگاه‌های کشور برمی‌چینیم گفت: زدودن غرب زدگی به این معنی نیست که غرب ستیزی کنیم و نظریه ‌های آنان را مورد توجه قرار ندهیم. باید محتوا را تغییر دهیم و شکل و قالب را نیز در دانشگاه‌ها باید اسلام کنیم اصلاح کنیم.

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع اساتید و اعزای هیئت علمی دانشگاه شیراز، با اشاره به اینکه باید در فضایی حرکت کنیم که آموزه‌های دینی ما آن را تعریف کرده است و از نسخه‌های که غرب برای ما می‌پیچید به هیچ عنوان واهمه نداریم، گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند که در دانشگاه‌های کشور ما هیچ مشکلی وجود ندارد. اما آیا انقلاب اساسی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است؟
 

انتشار داستان جدید سوپرمن درباره حوادث انتخابات ایران
 

به گزارش جهان نیوز، دولت امریکا در ادامه حمایت‌های ویژه خود از جریان ضدانقلاب و آشوب داخلی، این بار دست به انتشار یک سری «کتاب مصور اکشن» زده است. این سری کتاب که هفته جاری به بازار امریکا می‌آید، بر اساس نقش‌آفرینی سوپرمن (قهرمان اسطوره‌ای امریکا) تهیه و تدوین شده است.

در سری جدید از کتاب مصور سوپرمن، او به ایران می‌آید تا به جریان آشوب در مبارزه با جمهوری اسلامی کمک کند. مقامات امریکایی و دولت این کشور برخلاف سکوتی که در قبال جنایات علیه مردم بحرین و یمن اتخاذ کرده‌اند، در سال‌های اخیر حمایت‌های سیاسی و حتی مالی گسترده‌ای را از جریان ضد انقلاب داخلی و خارجی کرده است.
 

توپولف 204 نمی خریم
 

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری درخواست شرکت های بهره‌بردار ایرانی برای خرید هواپیماهای مسافربری توپولف 204 از روسیه را رد کرد.

حسین حبیبی اهزون درباره اخبار منتشر شده از سوی یک مقام روسی مبنی بر احتمال فروش هواپیمای توپولف 204 به ایران گفت: تاکنون هیچ درخواستی از سوی شرکتهای بهره بردار ایرانی مبنی بر به کارگیری این نوع هواپیمای مسافربری نداشته‌ایم و موضوع تقاضای خرید این هواپیماها از سوی ایران صحت ندارد.
 

درصدد اعزام نیروی کار متخصص به خارج از کشور هستیم
 

به گزارش فارس، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی درخصوص برنامه‌های وزارتخانه مطبوع خود در بحث اعزام نیروی کار به خارج از کشور گفت: به دنبال این هستیم که نیروهای کار با کیفیت و متخصص که بیشتر حول محور خدمات مهندسی هستند را به خارج از کشور اعزام کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که امسال قصد دارید چه تعداد نیروی متخصص به خارج از کشور اعزام کنید و آیا درخواستی از خارج برای اعزام نیروی کار داشته‌اید، اظهار داشت: عددی نمی‌توانیم بگوییم؛ چرا که این کار مستلزم رایزنی‌ها و هماهنگی با مسئولان مختلف کشورهای متقاضی اعزام نیروی کار ایرانی است که صورت می‌گیرد.

وزیر کار و امور اجتماعی در عین حال گفت: جدیدا درخواستی برای اعزام نیروی کار به کشورهای خارجی نداشته‌ایم.
 

کسی نمی‌تواند قهر کند و برای خود دکان جدیدی راه بیندازد
 

محمدحسین صفار هرندی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم نکوداشت شهدای دانشجوی استان فارس با اشاره به اتفاقات درون دولت در دو هفته گذشته گفت: حضرت آقا با وجود تمام ناملایماتی که دل اهل ولا را به درد می‌آورد، جامعه را به سکوت فرا می‌خوانند و اجازه نمی‌دهند پیش روی چشم‌های نامحرم حاکمیت دوگانه به نمایش گذارده شود. رهبری انقلاب از برخی نامردی‌‌ها آزرده دل است اما شأن رهبری ایجاب می‌کند که وحدت اسلامی را بالاتر از دل آزرده خود بدانند.

عضو سابق دولت با اشاره به جریان بنی صدر در اوایل انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ‌بنی صدر همیشه به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویی امام خمینی (ره) طرف او را گرفته در حالی که امام راحل در جلسات خصوصی بنی صدر را تهدید می‌کرد. ‌بازی روانی که بنی صدر می‌کرد، گاهی مواقع باعث ناراحتی برخی بزرگان مثل شهید بهشتی(ره) می‌شد و آنها را مجبور می‌کرد تا به امام نامه بنویسند در حالی که امام خمینی(ره) همگان را مخاطب قرار می‌داد.

صفار هرندی با بیان اینکه آیت الله خامنه‌ای تنها کسی بود که هیچ گاه به امام خمینی(ره) گلایه نکرد، تأکید کرد: اطاعت از رهبر وسیله‌ای برای شکست نفاق و چند دستگی است بنابراین در چنین فضایی کسی نمی‌تواند قهر کند و برای خود دکان جدیدی راه بیندازد.
 

نظر صالحی درباره عفو اعضای مجاهدین خلق

 

وزیر امور خارجه در گفتگو با فارس درباره اظهارات سفیر کشورمان در عراق مبنی بر عفو اعضای گروهک منافقین ساکن در پادگان اشرف جز صد نفر از آنها و ایجاد تسهیلات برای بازگشت آنها به ایران یا سایر کشورها گفت: آنها که گفته شده مرتکب جرم آشکاری شده‌اند، نسبت به جرمی که مرتکب شده‌اند، باید طبق قواعد قضایی پاسخگو باشند و آنهایی که جرم روشن نداشته‌اند و از گذشته خود پشیمان هستند، نظام جمهوری اسلامی نشان داده که با رأفت برخورد می‌کند.

علی اکبر صالحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر صحت آمار ارائه شده از سوی سفیر ایران در عراق درمورد منافقین گفت که اگر سفیر ما آماری را اعلام کرده باشد، حتما بر اساس آمار درست است.
 

ایران بدون اسلام اهمیتی برای فدا کردن جان ندارد
 

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار تعدادی از فرزندان شاهد استان خوزستان با بیان اینکه ایران بدون اسلام اهمیتی برای فدا کردن جان ندارد، تصریح کرد: اگر در این کشور حکومت کفر حاکم بود، دیگر ارزشی نداشت که بخواهیم جانمان را فدای آن کنیم.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه نباید حفظ اسلام را به مرزهای جغرافیایی محدود کنیم، افزود: امروز باید برای حفظ نظام تلاش کنیم و آن را محدود به مرزهای جغرافیایی نکنیم، حال چه در ایران باشد یا در دیگر کشور‌ها مثل بحرین و لبنان. غزه و لبنان ارزشی ندارد، بلکه اسلام غزه و لبنان برای ما مهم است؛ بنابراین هر جا اسلام بود و مبانی آن در خطر باشد، باید جان را فدا کرد.

 

نظر شما :