ایران منشا اختلاف‌های سیاسی در اسرائیل

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۲ کد : ۱۲۶۳۰ اخبار اصلی
گفتاری از رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل اسرائیل برای دیپلماسی ایرانی
ایران منشا اختلاف‌های سیاسی در اسرائیل
دیپلماسی ایرانی: اظهارات آقای داگان که گفته بود "حمله به ایران کار احمقانه‌ای است" از جهات بسیاری تعجب‌آوربود که اسرائیل از مدتها پیش حتی قبل از مطرح شدن موضوع هسته‌ای ایران در آژانس، تبلیغات سنگینی علیه ایران داشت و معمولا هر سال نیز گزارش می‌دادند و یا ادعا می‌کردند که ایران تا دوسال دیگر به بمب هسته‌ای دسترسی پیدا‌می‌کند. این تبلیغات به جایی رسید که درسال‌های اخیر برای بسیاری مشخص شد که ادعاهای اسرائیل بیشتر از آنکه واقعی باشد، تبلیغی است و دیگر به آنها توجه نمی‌شد.

از این منظر که رییس سابق موساد چنین اظهاراتی داشته، جای تعجب دارد و همانطور‌که می‌دانید در رسانه‌ها نیز انعکاس زیادی پیدا کرد، اما از طرف دیگر نتانیاهو به مخالفت با این دیدگاه برخاست و بر موضع پیشین و راه‌های تبلیغی علیه ایران تاکید و دیدگاه داگان را رد کرد.این نکته مهمی است و نشان دهنده آن است که در اسرائیل یک برداشت و یک نظر در مورد مساله هسته‌ای ایران وجود ندارد و این امر تاییدی است بر ادعاهای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه اظهارات مقامات اسرائیلی بیشتر از آنکه حاکی از حقیقت باشد، ادعاهایی است که جنبه تلبیغی دارد. اظهارات داگان نشان دهنده این است که در داخل خود اسرائیل نیز گروه‌هایی هستند که به بی‌پایه بودن ادعاهای اسرائیلی‌ها درباره مسائل هسته‌ای ایران پی بردند. اما با توجه به شناختی که از سیستم سیاسی اسرائیل داریم بعید به نظر می‌رسد که اجازه ادامه بیان چنین اظهاراتی داده شود و در صحنه رسانه‌ای امکان نمود داشته باشد، به این دلیل که برای اسرائیل هزینه‌بر خواهد بود.

باید به این نکته توجه داشت که آقای داگان به عنوان فردی مطلع که در گذشته در سیستم اطلاعاتی اسرائیل بوده، چنین اظهاراتی داشته و این سخنان نیز با علم بر هزینه‌های آن در داخل اسرائیل بوده است. بنابراین از نظر ارزش ماهیتی این اظهارات بسیار مهم است و نشان دهنده این است که در سطوح بسیار کلان تصمیم‌گیری در سطوح خارجی، دیدگاه واحدی درباره مسله هسته‌ای ایران وجود ندارد.

اما هنوز نمی‌توان گفت نسبت این دیدگاه طرح شده با دیدگاه غالب و طرفدار نتانیاهو تا چه اندازه است، به عبارت دیگر آنها تفکر غالب را دارا هستند یا موازنه‌ای میان این دیدگاه‌ها وجود دارد. ولی آنچه که در رسانه‌ها شاهد هستیم این است که با وجود افکاری نظیر افکار داگان، همچنان طرفداران نتایاهو و افراطی‌ها در نظام اسرائیل دست برتر را دارند و حتی موازنه‌ای هم برقرار نیست. اما جدای از این امر که موازنه‌ای باشد یا خیر این اظهارات داگان علامت بسیار مهم و در خور توجهی است و نشانی از اختلاف دیدگاه‌هایی است که درداخل اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

 

امریکا و اسرائیل در کنار یکدیگر

 

پیش از این هم اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر اختلاف دیدگاه‌هایی درامریکا و یا در کشورهای اروپایی درباره ارزیابی‌هایی که از توان هسته‌ای ایران می‌شد،وجود داشت. اما در مورد اسرائیل شاید باور عمومی حداقل در سطح رسانه‌ای این بود که یک دیدگاه واحد در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد. اما اظهارات داگان نشان دهنده آن است که در خود اسرائیل هم دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و یا فهم از برنامه هسته‌ای ایران متفاوت است. البته در گذشته هم چنین مواردی اتفاق افتاده، اما به دلیل آنکه نظام سیاسی اسرائیل عمدتا مبتنی بر رهبری نظامیان است، معمولا به چنین اظهارنظرهایی اهمیت داده نمی‌شود و به ندرت اتفاق می افتد که این اظهارات ادامه پیداکند.

آنچه که باید در اینجا به آن اشاره کرد، این است که از گذشته هم مقامات اسرائیلی درباره توان هسته‌ای ایران اختلاف نظر داشتند، این اختلاف نظر به این صورت بوده است که برخی ادعا می‌کردند که ایران با بمب هسته‌ای چند سال فاصله دارد و برخی دیگر نیز می‌گفتند که چندماه فاصله دارد. اما هر دو گروه پذیرفتند که ایران به توان غنی سازی دست پیدا کرده است. اما درباره این امر که به ادعای خود آنها درباره این امر که اگر ایران قرار باشد به استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای برآیدو چند ماه از این اتفاق بیشتر باقی نمانده وهمچنین درباره حمله نظامی نیز دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

موضوع دیگری که یکی از بحث‌های مرتبط با مسائل هسته‌ای ایران، مساله حمله به ایران بوده است. درباره این امر باید اذعان کرد که از گذشته در امریکا نیز تفاوت دیدگاه‌هایی وجود داشت، برخی معقد بودندکه اساسا حمله به ایران جواب نمی‌دهد،. اما اسرائیلی‌ها همیشه اصرار بر این موضوع داشتند که حمله نظامی یکی از راه‌حل‌هایی است که باید در کنار تحریم‌ها و فشارهای شورای امنیت، هموزن و موازی و شاید موثرتر از آن باید مدنظر قرار بگیرد.

با این حال امروز شاهد هستیم که با توجه به اظهارات داگان، درباره ایران اتفاق نظر وجود ندارد و حداقل از نظر اطلاعاتی رییس سابق موساد اظهار می‌کند که گزینه حمله نظامی به ایران احمقانه است. این امر نشان دهنده آن است که آنها به این ارزیابی رسیدند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که مخالفان دیدگاه‌های غالب در اسرائیل تا چه اندازه توان اظهار دیدگاه‌های خود را دارند.

اسنادی که اخیرا منتشر شده، نشان داده که اسرائیلی‌ها به صورت جدی از امریکا درخواست کردند که برای اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند و اخبار تایید نشده‌ای نیز وجود داشت که امریکایی‌ها مخالف این اقدام اسرائیل هستند. ولی با این اظهارات نیز مشخص شد که در داخل اسرائیل نیز تفاوت دیدگاه وجود دارد و حتی برخی نیز معتقدند که دیدگاه امریکادرست است واقدام نظامی نتیجه خوبی دربرنخواهد داشت و باید راه دیگری را برای مقابله انتخاب کنند.


نظر شما :