سفرهای صالحی اعراب را نرم کرد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۳:۱۱ کد : ۱۲۶۳۷ اخبار اصلی
نشست شورای همکاری خلیج فارس تنها چند روز پس از سفر علی اکبر صالحی به سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی امارات متحده عربی، عمان و قطر در حالی برگزار می‌شود که این بار هم محور مذاکرات شورا ایران و چگونگی برقراری رابطه با آن است
سفرهای صالحی اعراب را نرم کرد
دیپلماسی ایرانی: نشست شورای همکاری خلیج فارس تنها چند روز پس از سفر علی اکبر صالحی به سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی امارات متحده عربی، عمان و قطر در حالی برگزار می‌شود که این بار هم محور مذاکرات شورا ایران و چگونگی برقراری رابطه با آن است. روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از سرکوب خونین تظاهرات بحرین و ورود نیروهای عربستان و متحدانش در شورای همکاری موسوم به سپر دفاع جزیره به شدت تیره شد تا آن جا که کشورهای عربی ادعای دخالت ایران در امور داخلی خود سر دادند و به این بهانه ایران را تهدید به شکایت به شورای امنیت سازمان ملل کردند.

طی دو هفته گذشته تنش در روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به اوج خود رسید. به ویژه زمانی که سردار حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح انتقادهای تندی را به حکام و سیاست‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایراد کرد. البته ظاهرا این گونه به نظر می‌رسید که کشورهای عربی از اظهارات آقای فیروزآبادی برداشت‌های اشتباهی کرده‌اند. او در حالی که گفت خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده و خواهد ماند و هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به آن ادعایی کند، کشورهای شورا آن را بهانه قرار دادند تا این گونه ادعا کنند که ایران به دنبال احیای امپراتوری باستانی خود در منطقه است و اظهاراتی از این دست بر زبان راندند که بیش از آن که جنبه واقعیت داشته باشد، بیشتر خوراک تبلیغاتی رسانه‌ای مناسبی برای ترویج علیه ایران بود.

با سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور یاد شده که در بهت کشورهای معاند با ایران به ویژه عربستان با استقبال بسیار خوب کشورهای میزبان مواجه شد، به اذعان رسانه‌های عربی حتی رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی، شکستی عمیق در یخ روابط ایران با کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس به وجود آمد. به گفته منابع خبری، مقامات ارشد قطر و امارات قول مساعده داده‌اند که تمام تلاش خود را برای کاهش بحران بحرین به کار گیرند و اجازه ندهند که تنش در این کشور بیش از این تداوم یابد. بنا به گزارش‌ها، قطر، امارات و عمان هر سه بر عواقب ناخوشایند بحران بحرین بر آینده منطقه با صالحی هم‌عقیده بوده‌اند.  

این در حالی است که مقتدی صدر، روحانی جوان عراقی و متمایل به جمهوری اسلامی ایران نیز دو روز پیش به قطر رفت و امیر قطر به او تعهد داد که موضوع بحران بحرین را پیگیری کرده و اوضاع این کشور را از وضعیت کنونی‌اش خارج کند. مقتدی صدر پس از آن قرار است به بحرین برود و در همین رابطه با پادشاه بحرین نیز دیدار و گفتگو کند.

از این رو و با توجه به شکافی که در نوع رویکرد رابطه با ایران در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده و در صورتی که عربستان سعودی و بحرین خواسته‌های خود علیه ایران را بر دیگر اعضا تحمیل نکنند، پیش‌بینی می‌شود که بیانیه پایانی این نشست نسبت به نشست‌های گذشته در برابر ایران ملایم‌تر باشد. این تحلیلی است که پایگاه خبری تحلیلی ایلاف داده است و استناد او نیز به دستور پادشاه بحرین برای لغو وضعیت فوق العاده در بحرین ظرف سه هفته آینده است که می‌تواند زمینه‌های خروج نیروهای سپر دفاع جزیره را از بحرین مهیا کند. این پایگاه می‌نویسد این حرکت در حقیقت نشانه‌های ایجابی برای نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس در رویکردش نسبت به ایران محسوب می‌شود.

یکی از مقامات بلندپایه فعال در شورای همکاری خلیج فارس نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «در این نشست درباره همه موضوع‌ها صحبت خواهد شد که در راس آن رابطه با ایران و نتایج آن قرار دارد.»

این مقام بلندپایه که خبرگزاری فرانسه نامی از او نبرده همچنین گفت: «تور منطقه‌ای که علی اکبر صالحی انجام داد نیز در این نشست مورد مناقشه قرار خواهد گرفت. قرار است ابوظبی، دوحه و مسقط گزارشی از سفر صالحی به کشورهایشان به حاضران ارائه دهند.»

 

نظر شما :