آیا ایهود باراک کلید حمله را فشار می‌دهد؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۲۶۷۹ اخبار اصلی
ایران و اسرائیل باز هم در صدر اخبار قرار گرفتند. سخنان ضد و نقیض سیاستمداران و دولتمردان در رژیم صهیونیستی باز هم دردسر ساز شده است. ایهود باراک وزیر جنگ این رژیم چند روز پیش تاکید کرد که ایران حتی اگر به تسلیحات هسته ای دسترسی پیدا کند هم به ایران حمله نخواهد کرد
آیا ایهود باراک کلید حمله را فشار می‌دهد؟
دیپلماسی ایرانی: ایران و اسرائیل باز هم در صدر اخبار قرار گرفتند. سخنان ضد و نقیض سیاستمداران و دولتمردان در رژیم صهیونیستی باز هم دردسر ساز شده است. ایهود باراک وزیر جنگ این رژیم چند روز پیش تاکید کرد که ایران حتی اگر به تسلیحات هسته ای دسترسی پیدا کند هم به ایران حمله نخواهد کرد. چند روز از این سخنان نگذشته بود که رئیس سابق موساد به صراحت و در ملاعام ایده حمله به ایران را احمقانه خواند.

این کش مکش‌های سیاسی انگیزه ای شد تا جفری گلدبرگ از نویسندگان ثابت آتلانتیک باز قلم در دست گرفته و در خصوص ایران بنویسد: تصمیم داگان برای سخن گفتن در ملاعام در خصوص احمقانه بودن حمله به تاسیسات هسته ای ایران در یک ترس عمومی ‌ریشه دارد. داگان هم بیم این را دارد که شاید هنوز ایهود باراک در جامه وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو در قامت نخست وزیر این رژیم به فکر این حمله هستند و باید با سخنانی تند و تیز این ذهنیت را از آنها ربود.

داگان در سخنان خود به صراحت هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای ایران را رد کرده و تاکید کرد که این حمله هیچ فایده ای برای اسرائیل به همراه نخواهد داشت. این سخنان با انتقادهای فراوان در اسرائیل مواجه شد که اصلی ترین آنها را ایهود باراک بر زبان راند. ایهود باراک در مقام انتقاد از این سخنان گفت: تمام نهادهای امنیتی و دفاعی اعم از موساد تا شین بث مسئولیت جمع آوری اطلاعات و در اختیار دولت قرار دادن آن‌ها را دارند.

این دولتمردان هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند و البته معدود تصمیم‌های سیاسی هم هستند که باید در ملاعام گفته شوند.سخن گفتن از جنگ برای بنیامین نتانیاهو کار چندان سختی نیست اما وی باید برای عملی کردن این نیت موافقت گروهی را که به " گروه هفت" شهرت دارند جلب کند. این هفت نفر در حقیقت اعضای درونی کابینه هستند و البته بی بی بدون مجوز ایهود باراک هم نمی‌تواند دستور این حمله را صادر کند. البته باید به یاد داشته باشیم که این نتانیاهو است که چراغ حمله به ایران را همچنان روشن نگاه داشته است. البته ایهود باراک هم  تلاش می‌کند احتمال این حمله را همچنان زنده نگاه دارد.

یک مقام رسمی‌اسرائیل که به داگان و ایهود باراک بسیار نزدیک است تاکید می‌کند که داگان اعتقاد دارد که ایهود باراک آن اندازه سودا در سر دارد که به ایران هم حمله کند. داگان ابتدای سال جاری میلادی در دیدار با برخی مقام‌های ارشد امنیتی تاکید کرد که ایهود باراک اعتقاد دارد که اگر امریکا نتواند ایران را متوقف کند این اسرائیل است که باید راسا اقدام کند.

داگان تاکید دارد که عکس العمل جامعه جهانی به حمله اسرائیل به ایران بسیار تند و تیز خواهد بود و البته اسرائیل هم نمی‌تواند تمام مناطق ایران را هدف قرار دهد.  با این همه ساختار سیاسی امروز اسرائیل ایهود باراک را در راس قدرت تصمیم گیری قرار داده و این در حالیست که داگان حتی زمان تکیه زدن بر مسند ریاست موساد هم نمی‌توانست بر تصمیم حمله و یا عدم حمله به ایران تاثیر گذار باشد. البته کم نیستند تحلیل‌گرانی که ادعا می‌کنند سخنان داگان در ذهن افکار عمومی‌اسرائیل و جهانیان جاخوش کرده و همین مساله کار را برای نتانیاهو و بی بی سخت تر می‌کند.

این طیف داگان را در بحث ایران صاحب نظر می‌دانند و اعتقاد دارند که تجربه کشتن دانشمندان ایرانی را وی در اختیار اسرائیلی‌ها قرار داد. برخی ادعا می‌کنند که زمان سخن گفتن داگان اهمیت چندانی ندارد و تنها نشان دهنده این حقیقت است که داگان پس از سالها سکوت اجباری لب به سخن و انتقاد گشوده است.

ایهود باراک تاکنون هیچ گاه موضع مشخصی در خصوص ایران نداشته و هرزچندگاهی یک بار یا از نزدیک بودن دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای سخن گفته و یا برعکس آن سعی در آرام نگاه داشتن افکار عمومی‌داشته است.  داگان بر خلاف دیگر سیاستمداران تند و تیز اسرائیلی اعتقاد دارد که این جنگ‌های مخفی است که در ایران جواب می‌دهد و نه قشون کشی‌های نظامی‌.

 

نظر شما :