چرا ایران کنار سوریه ایستاده است؟

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۲۸۸۵ اخبار اصلی
. در این میان سوریه تنها کشوری است که ایران با اتفاقاتی که در آن می‌افتد موافق نیست و همانند دولتمردان سوریه معتقد است که توطئه‌ای در این کشور در جریان است که از یک سو دست پنهان عربستان سعودی از طریق حمایت از سلفی‌ها و جریان‌های تندرو مشاهده می‌شود و از سوی دیگر دست اسرائیل و امریکا که به دنبال جدا کردن سوریه از ایران و تضعیف جایگاه مقاومت هستند
چرا ایران کنار سوریه ایستاده است؟

دیپلماسی ایرانی: روابط ایران با شورای همکاری خلیج فارس یا بهتر بگوییم کشورهای عرب استبدادزده بسیار تیره شده است. به ویژه پس از حوادث بحرین که ایران تنها کشور منطقه بود که از برخورد شدید با مردم این کشور انتقاد کرد و علیه آن موضع گرفت. در این میان سوریه تنها کشوری است که ایران با اتفاقاتی که در آن می‌افتد موافق نیست و همانند دولتمردان سوریه معتقد است که توطئه‌ای در این کشور در جریان است که از یک سو دست پنهان عربستان سعودی از طریق حمایت از سلفی‌ها و جریان‌های تندرو مشاهده می‌شود و از سوی دیگر دست اسرائیل و امریکا که به دنبال جدا کردن سوریه از ایران و تضعیف جایگاه مقاومت هستند. در این میان پرسشی که وجود دارد این است که آیا سوریه می‌تواند بحران جاری را به سلامت پشت سر بگذارد؟ ایران تا چه اندازه می‌تواند به سوریه کمک ‌کند تا از این بحران به سلامت عبور کند؟  

پایگاه خیری تحلیلی ایلاف، وابسته به اپوزسیون مخالف حکومت عربستان در یادداشتی به همین موضوع پرداخته و نوشته است: ایران در هفته‌های اخیر مواضع تندی را چه رسانه‌ای و چه سیاسی علیه کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ کرده است. از جمله فعالیت‌های ایران راه‌اندازی پایگاهی اینترنتی موسوم به «بیداری اسلامی» است که مختص به انقلاب‌های جاری در جهان عرب است. البته در این میان جایی برای سوریه در نظر گرفته نشده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان تیرگی روابط ایران و کشورهای شورای همکاری که تا کنون تا این اندازه سابقه نداشته، به دلیل اتفاقاتی است که در سوریه رخ می‌دهد.

نویسنده در ادامه می‌نویسد: ایران از حوادث سوریه نگران است. البته این نگرانی فقط مختص به سوریه نیست تقریبا اکثر کشورهای جهان از آنچه در سوریه می‌گذرد نگرانند. سیاست خارجی سوریه در بسیاری از کشورهای منطقه تنیده شده و این نگران وجود دارد که تحولی که در سوریه رخ دهد، بر دیگر کشورهای منطقه نیز تاثیرات شگرفی بگذارد. ایران و سوریه سال‌ها است که روابط نزدیک و استراتژیکی با هم دارند، در طول سالیان گذشته ایران از سوریه حمایت کرده تا از سرزمین‌های اشغال‌شده‌اش در برابر اسرائیل دفاع کند. به نوعی می‌توان گفت بخش اعظم قدرت سیاسی و دیپلماتیک سوریه به حمایت ایران از دمشق باز می‌گردد. ولی مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که سوریه نزدیک به 40 سال است وعده اصلاحات داده ولی تا کنون به آن عمل نکرده است. این مسئله باعث طغیان مردم سرخورده سوریه شده است. اخیرا حکومت سوریه اعلام کرده که قصد انجام گفتگوی ملی دارد اما مسئله این است که چه عواملی وجود دارد که باعث شکست تلاش‌های مردم و حکومت سوریه برای رسیدن به توافق می‌شود. هنوز پاسخی برای این سئوال یافته نشده است اگر چه حکومت سوریه عوامل خارجی را عامل اصلی عدم رسیدن به توافق می‌داند.

در ادامه این یادداشت درباره مواضع ایران همچنین آمده است: احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، تحولات سوریه را موضوعی داخلی دانسته است. اگر توجهی به مواضع ایران در برابر تحولات لیبی و بحرین بیندازیم و آن را با مواضع ایران در قبال سوریه مقایسه کنیم در می‌یابیم که مصالح ایران ایجاب می‌کند که چندان به بزرگ‌نمایی تحولات سوریه نپردازد و هم‌صدا با رسانه‌های خارجی نشود. استراتژی ایران ایجاب می‌کند که با سوریه همراه باشد. سوریه و ایران جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اند و در مقابل جبهه اعتدال که این روزها دست خوش انقلاب‌های عربی شده و می‌توانیم بگوییم رسما فروپاشیده، ایستاده‌اند. ایران و سوریه نمی‌خواهند که همانند جبهه اعتدال بازنده این میدان باشند.

در پایان یادداشت آمده است: اوضاع سوریه به شدت بحرانی است و بی‌شک هر اتفاقی که در آنجا بیفتد بی‌اغراق باید بگوییم بر کل خاورمیانه تاثیری شگرف و جوهری خواهد گذاشت. موقعیت جغرافیایی سوریه به گونه‌ای است که برای تمامی کشورهای همسایه آن و منطقه از لبنان و عراق گرفته تا ترکیه و ایران و حتی رژیم اسرائیل اهمیت دارد. شاید نسبت به اظهارات رامی مخلوف که در گفتگو با نیویورک تایمز گفته بود، امنیت سوریه اگر تهدید شود امنیت اسرائیل نیز تهدید خواهد شد، واکنش‌های تند و احساسی صورت گرفت ولی حقیقت این است که اگر امنیت و ثبات سوریه تهدید شود، در اختیار حکومت سوریه نیست، ناخودآگاه امنیت اسرائیل نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت. ثبات اسرائیل بدون ثبات سوریه امکان‌پذیر نیست و اگر اسرائیل بی‌ثبات شود قطعا ثبات امریکا و اروپا در خاورمیانه و حتی در مناطق خودشان نیز به خطر خواهد افتاد.



نظر شما :