تردید اعراب در قبال سوریه

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۳۸۲۷ گفتگو
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد شریعتی دهاقان، رایزن فرهنگی اسبق ایران در سوریه، درباره مواضع اتحادیه عرب و ترکیه در قبال مسایل سوریه.
تردید اعراب در قبال سوریه
دیپلماسی ایرانی: مرز پناهندگان سوری در ترکیه از هشت هزار نفر گذشته است. اردوغان که باردیگر توانست مجلس را با رای مثبت مردم بدست گیرد، به معترضان دولت سوریه پناه داده است. از طرف دیگر اتحادیه عرب به عنوان نهاد نگران بهارهای عربی اعلام کرده که بحران در سوریه به مرحله جدی رسیده و باید تصمیمی برای حل مشکلات در یکی دیگر از کشورهای عربی گرفت. محمد شریعتی دهاقان، رایزن فرهنگی اسبق ایران در سوریه، درباره مواضع اتحادیه عرب و ترکیه در قبال مسایل سوریه توضیح می‌دهد.

 

موضع‌گیری اعراب را در قبال بحران سوریه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

درباره موضع‌گیری اعراب درقبال مساله سوریه باید گفت که حرف‌های ضد و نقیضی از دورن اتحادیه عرب به گوش می‌رسد. برخلاف مساله لیبی که کشورهای حوزه خلیج‌فارس موضع قاطعی را اتحاذ کردند و همین امر سبب شد که مصر انقلابی و تونس و بقیه کشورها به جز سوریه، موضع اتحادیه عرب را تایید کنند. اگر یادمان باشد متاسفانه سوریه کشتار غیرنظامیان را محکوم نکرد و از رای مثبت دادن مبنی بردرخواست برای دخالت و حمایت از شهروندان لیبیایی که اتحادیه عرب تایید کرده بود، خودداری کرد.

همچنین کشورهای همچون لبنان تا به امروز نخواسته‌ که موضع اعتراضی علیه سوریه اتخاذ کند و دیگر کشورهای عربی نیز از اینکه در سوریه هر اتفاقی بیفتد، بیشتر نگران مرزهای خود هستند. همانند عراق و اردن. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به دلیل روابط نسبتا خوبی که با کشور سوریه داشتند نیز موضعی را علیه دولتمردان این کشور اتخاذ نکردند.  اما اخیرا تماس‌هایی با عربستان سعودی گرفته شده تا نفوذ خود را بر سوریه بکار گیرد و به ویژه اینکه اخیرا با فشار سوریه دولت یکجانبه‌ای در لبنان تشکیل شده و همین امر سبب نارضایتی عربستان شده است.

 

آیا موضع دبیرکل اتحادیه عرب درباره سوریه بیانگر موضع کشورهای عضو است؟

 

موضع دبیرکل اتحادیه عرب، عمرموسی، که هنوز تاریخ ریاست وی تمام نشده، مورد توجه قرار گرفته است. چراکه عمرموسی اعلام کرده که وضعیت در سوریه خطرناک است و برهمین اساس تبلیغات منفی علیه عمرموسی در سوریه گسترش پیدا کرده است. امروز عمرموسی پاسخ سوریه را داده که این موضع یکجانبه من نبوده تا علیه سوریه تصمیمی اتخاذ شود، بلکه وضعیت در سوریه بسیار حساس است. بنابراین گرچه گفته می‌شود که در اتحادیه عرب برای محروم کردن سوریه به دلیل حکومت وی تلاش می شود، اما با توجه به مبهم بودن موضع‌گیری‌های جانشین این نظام با مشکلات زیادی روبرو بوده و هیچ موضع علنی اتخاذ نکردند.

 

به نظر می‌رسد که کشور مصر با توجه به تجربه خود، درباره بحران‌ در سوریه اعلام موضع کرده است؟

 

بله،هم اکنون وزیر خارجه مصر در دولت موقت که چهره خوش‌سابقه‌ای است، اعلام کرده که وضعیت سوریه و سرکوب مردم به این شکل نمی‌تواند ادامه پیدا کند و باید راه‌حلی برای رفع این بحران پیدا کنیم. وی همچنین اضافه کرده است که باید با تماس‌های مکرر با دولت سوریه بگوییم که چهره حاکمیت سوریه خدشه‌دار شده است.

 

آینده روابط ترکیه و سوریه را با توجه به کمک های ترکیه به معترضان سوری و حتی پناه دادن به آنها و از طرف دیگر دوستی دیرینه اردوغان و بشاراسد، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

ورود پناهندگان به ترکیه نیز مشکلاتی را بوجود آورده است و سازمان ملل که دسترسی به داخل سوریه برای تهیه گزارش نداشته، گزارشگرانی را میان پناهندگان فرستاده است تا وضعیت انسانی در سوریه را مورد بررسی قرار دهند. ممکن است با چنین راه‌حلی نیز بازهم این گزارشگران با حاکمیت سوریه دچار مشکل شوند.

اعلام شد که مشاور خاص بشاراسد(ترکمانی) به ترکیه رفت و مذاکراتی طولانی با اردوغان داشته است. دولت ترکیه تلاش داشته که محتوای مذاکرات به رسانه ها کشیده نشود و مصاحبه مطبوعاتی انجام نشده . گفته می شود ترکیه اتمام حجت‌های لازم و پیشنهادهای عملی حفظ نظام سوریه با اصلاحات جدی را مطرح کرد که یکی از شرایط آن کنترل ماهر اسد(برادر بشار اسد) فرمانده گارد ویژه کشور سوریه است.

همچنین با وجود اینکه بشاراسد پیروزی اردوغان را به وی تبریک گفته، اما گلایه‌های بسیاری از یکدیگر داشتند که ممکن است منجر به تنش در روابط میان دو کشور شود.

 

نظر شما :