توسل به توهم توطئه برای توجیه قدرت گرفتن ایران

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۵ کد : ۱۳۸۷۸ سرخط اخبار
تمام منطقه دست خوش انقلاب شده به غیر از ایران و ترکیه. همه کشورهای عربی از رسیدن این انقلاب‌ها و تغییرات به کشورهای خودشان نگرانند به جز ایران. این نشان می‌دهد که ایران قرار است از این انقلاب‌ها مصون بماند.
توسل به توهم توطئه برای توجیه قدرت گرفتن ایران
 دیپلماسی ایرانی: نگرانی اعراب از قدرت گرفتن ایران واقعا جدی شده است، تا آنجا که دست به دامن توهم توطئه شده‌اند تا توجیهی برای قدرت گرفتن ایران در منطقه بیابند. به رغم این که نیروهای نظامی شورای همکاری و در راس آنها عربستان سعودی به بهانه تهدید حضور ایران در خلیج فارس نیروی نظامی به بحرین گسیل داشته‌اند ولی این اعراب خلیج فارس هستند که همچنان می‌گویند عاجزانه شاهد قدرت‌گرفتن ایران هستند و تا کنون هر کاری کرده‌اند نه تنها منفعتی برایشان نداشته بلکه در نهایت به ضررشان تمام شده است. اکنون آنها برای این که بتوانند معادله جدید خاورمیانه را برای خود قابل هضم کنند، می‌گویند که دست پنهانی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار است ایران بر منطقه مستولی شده و ام‌ القرای جهان اسلام شود و جای عربستان را بگیرد.

دکتر عبدالله النفیسی، کارشناس کویتی مسائل ایران و عراق در برنامه‌ای که از شبکه العربیه، وابسته به عربستان سعودی پخش شد، گفت: «ایران در حال قدرت گرفتن است. این را همه می‌بینیم. کاری هم نمی‌توانیم بکنیم. یعنی تا به حال نتوانسته‌ایم کاری کنیم. تمام منطقه دست خوش انقلاب شده به غیر از ایران و ترکیه. همه کشورهای عربی از رسیدن این انقلاب‌ها و تغییرات به کشورهای خودشان نگرانند به جز ایران. این نشان می‌دهد که ایران قرار است از این انقلاب‌ها مصون بماند. این مسئله کاملا روشن است. کشورهای منطقه در حال حاضر یا متحد ایران هستند مثل لبنان، سوریه، عراق، ترکیه، قطر یا حتی کویت یا در راستای پیوستن به جمع متحدان ایرانند. به اعتقاد من قرار است ام القرای جهان اسلام از عربستان به ایران منتقل شود.»

وی در ادامه می‌گوید: «ایران برنامه‌ای پنجاه ساله تدوین کرده که طی آن به قدرت اول منطقه تبدیل خواهد شد و هیمنه و تسلط خود را بر خلیج فارس مسلط خواهد کرد. از کنار این مسئله نمی‌توان به راحتی گذشت. در ایران همگی دولتمردان ایرانی بر این که باید ایران به قدرت نخست منطقه تبدیل شود و ام‌ القرای جهان اسلام شود، متفق‌القولند و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.»

النفیسی همچنین می‌گوید: «تاریخ انقلاب اسلامی ایران را باید به سه دوره تقسیم کرد. اکنون در مرحله سوم خود به سر می‌برد. ایران موفق شده تا مناطق دور کره خاکی مثل شیلی در امریکای جنوبی یا اریتره در آفریقا نفوذ کند. از سویی توانسته با برخورداری از چهره پراگماتیک خود در منطقه تمامی طیف‌های شیعه را جذب خود کند و رهبری شیعیان منطقه را به عهده بگیرد.»

وی همچنین ابراز عقیده می‌کند که این مسئله فقط مختص به دولت ایران نیست، اتفاقا مردم ایران بیش از دولتشان به این مسئله اهمیت می‌دهند. به اعتقاد آنها فرهنگ و تاریخ آنها مورد غفلت قرار گرفته و باید دولتمردان کشورشان بیش از این به ترویج فرهنگشان اهتمام ورزند. آنها از این که آن نفوذ فرهنگی لازم و ملموس در میان مردم کشورهای عرب خلیج فارس را ندارند، ناخرسندند، چنین رویکردی را تمامی اقوام ایرانی حتی کردها دارند. کردهای ایران نیز به دنبال گسترش نفوذ ایران و نه فرهنگ کردی در سراسر منطقه هستند.

النفیسی سپس دست به دامن توهم توطئه می‌شود تا توجیهی برای دلایل افزایش نفوذ و قدرت‌گیری ایران در منطقه بیابد و مدعی می‌شود، روابط حقیقی غیر مستقیم میان ایران و امریکا و ایران و اسرائیل وجود دارد! اسرائیل با حفظ رابطه با ترکیه توانسته به نوعی با ایران نیز رابطه داشته باشد. امریکا در سرنگونی طالبان در افغانستان و صدام حسین در عراق از کمک ایران بهره برد.

این در حالی است که آقای نفیسی فراموش کرده که همین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند که دائما ایران را به دلیل حمایت از محور مقاومت در برابر اسرائیل چه در لبنان چه در فلسطین مورد نکوهش و انتقاد قرار می‌دهند.

وی سپس بدون ارائه دلیلی مدعی می‌شود که محور همکاری نزدیک میان ایران و ترکیه ایجاد نخواهد شد چرا که سازمان‌های ترکی و نظامی‌های قدیمی آن نظریه ایجابی تازه‌ای را در برابر رابطه با اعراب مطرح کرده‌اند که این مسئله باعث دور شدن ترکیه از ایران خواهد شد.

این در حالی است که همین هفته گذشته بود که حزب عدالت و توسعه که روابط بسیار نزدیکی را با ایران بنا کرده در انتخابات اخیر ترکیه پیروز شد و قصد دارد در مرحله آتی اصلاحات گسترده‌ای را در ترکیه انجام دهد تا بدین ترتیب دست نظامیان از صحنه دموکراتیک سیاسی بیش از پیش کوتاه شود.

النفیسی که ریاست یکی از موسسه‌های تحقیقاتی کویتی را نیز بر عهده دارد در ادامه هشدار می‌دهد، ایران ثروتمند در حال نفوذ اقتصادی و سیاسی در منطقه است و این مسئله برای آینده اعراب بیش از پیش خطرناک است.

وی همچنین می‌گوید که لابی ایران در امریکا بسیار قوی شده و توانسته بسیاری از اعضای کنگره امریکا را متقاعد کند که ایران می‌تواند بهترین هم‌پیمان اسراتژیک امریکا در خاورمیانه و غرب آسیا باشد.

به اعتقاد النفیسی تحولات منطقه لاجرم باعث خواهد شد تا روابط ایران و امریکا بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شود و قربانی این نزدیکی بی‌شک کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهند بود.


( ۳ )

نظر شما :