پایان دوستی در عمق اروپا با مرگ سیاسی نخست وزیر ایتالیا

۰۶ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۴۰۲ اخبار اصلی
با مخالفت نمایندگان مجلس سنای ایتالیا با حضور رومانو پرودی در جایگاه قدرت، ایتالیا برای چندمین بار طی دوسال گذشته دچار بحران سیاسی شد. آقای پرودی پس از اینکه مجلس سنا به دولت وی رای اعتماد نداد، برای تسلیم استعفای خود راهی کاخ ریاست جمهوری شد.
پایان دوستی در عمق اروپا با مرگ سیاسی نخست وزیر ایتالیا
با مخالفت نمایندگان مجلس سنای ایتالیا با حضور رومانو پرودی در جایگاه قدرت، ایتالیا برای چندمین بار طی دوسال گذشته دچار بحران سیاسی شد.
پرودی که 20 ماه پیش به عنوان رهبر جناح چپ میانه رو در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی رسیده بود با ائتلاف با احزاب کوچک تر توانست دولت را در اختیار بگیرد.
 
در پس یک رسوایی قضایی که ابتدا منجر به استعفای وزیر دادگستری و رهبر حزب کوچک دموکرات اروپا شد، حزب وی از دولت اتلافی خارج شد و آقای پرودی را مجبور کرد تا دوباره در مجلس سنا برای ادامه فعالیتش رای اعتماد بگیرد.
 
وزیر دادگستری ایتالیا روز 16 ژانویه، پس از اعلام خبر بازداشت خانگی همسرش به جرم فساد مالی، از مقام خود استعفا داد. وی رییس حزب ماستلا بود که با آقای پرودی برای تشکیل دولت ائتلاف کرده بود.
حزب ماستلا، حزب کوچک کاتولیکی است که در دولت اتلافی چپ میانه رونانو پرودی حضور داشت و صاحب سه کرسی پارلمان بود.
 
آقای پرودی پس از اینکه مجلس سنا به دولت وی رای اعتماد نداد، برای تسلیم استعفای خود راهی کاخ ریاست جمهوری شد. مجلس سنای ایتالیا با 161 رای مخالف، 156 رای موافق و یک رای ممتنع به نخست وزیر ایتالیا رای اعتماد نداد.
 
اکنون جیورجیو ناپولیتانو، رییس جمهور ایتالیا تنها مقامی است که می تواند برای آینده سیاسی ایتالیا تصمیم بگیرد. وی می تواند با همفکری با مقامات سیاسی این کشور باید بین تشکیل دولت انتقالی و یا انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام یکی را انتخاب کند. ناظرین معتقدند که رییس جمهور ایتالیا خواهان تشکیل دولت موقت است تا بتواند از این فرصت برای تصویب اصلاحات قانون انتخابات استفاده کند. این در حالی است که سیلویو برلوسکونی به عنوان رهبر حزب راستگرای ایتالیا و نخست وزیر پیشین این کشور خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است.
 
در ایتالیا قبل از تشکیل هر دولت جدیدی و یا انحلال پارلمان، رییس جمهور باید با کلیه نیروهای سیاسی که دارای نمایندگانی در مجلس یا سنا هستند مشاوره و تبادل نظر کند و در خاتمه تصمیم بگیرد.
 
روابط ایتالیا و ایران
رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا پیش از این اعلام کرده بود که کشورش با هرگونه استفاده از زور علیه ایران به بهانه ادامه برنامه هسته ای این کشور مخالف است. وی همچنین هشدار داده بود که چنین اقدامی می تواند به بروز یک بی ثباتی عمده در سراسر منطقه خاورمیانه منجر شود.
 
مقامات ایتالیایی بارها مخالفت خودرا با استفاده از زور و یا حتی تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران اعلام کرده بودند، ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا در پیشنهاد همتای فرانسوی اش، برنار کوشنر برای اعمال تحریم های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران گفته بود ممکن است این موضوع برای برخی از کشورها جنبه تبلیغاتی داشته باشد، ولی ما برای آن بهای گزافی پرداخت کرده ایم.
 
به عقیده بسیاری از تحلیگران سیاسی، رومانو پرودی سیاستمداری بود که موجب شد تا ایتالیا به یکی از اصلی ترین شرکای اقتصادی و دوست ایران در اروپا تبدیل شود.
 
همکاری های اقتصادی ایران و ایتالیا در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، رییس جمهور ایران و رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا افزایش یافت و ایتالیا به دومین شریک اقتصادی ایران پس از آلمان در اروپا تبدیل شد. پس از برکناری آقای پرودی در ایتالیا، هرچند از گرمی این روابط کم شد اما همچنان روابط خوب دوجانبه ادامه یافت. پس از آنکه رومانو پرودی در انتخابات مجلس سنا با ائتلاف با حزبی کوچک دوباره توانست قدرت را به دست بگیرد روابط دو کشور سیر صعودی خود را در پیش گرفت.
 
هرچند در سال 2007، حجم مبادلات بین دو کشور به مقدار 18 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، ولی با این وجود ایتالیا همچنان به عنوان یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی ایران به شمار می رود.
 
اکنون با مرگ سیاسی رومانو پرودی ایران یک حامی مهم  خود در اتحادیه اروپا را از دست داده است. از آنجا که پیش بینی می شود ایتالیا نیز مانند فرانسه و آلمان دوره حکومت راستگراها را تجربه خواهد کرد، بعید نیست که ایتالیا نیز در گروه فرانسه و آلمان برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران بپیوندد.
 
بر پایه نظر سنجی های انجام شده در ایتالیا در صورتی که انتخابات زودهنگام در ایتالیا برگزار شود، ائتلاف نیروهای میانه و راست به رهبری سیلویو برلوسکونی قدرت را به دست خواهند گرفت.
 
رومانو پرودی و وزیرامور خارجه دولت وی قرار بود روز پنجشنبه 4 بهمن ماه سال جاری با مجتبی هاشمی ثمره، یکی از مشاورین محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران دیدار کنند که به علت سقوط دولت این دیدار منتفی شد.
 
روز سه شنبه اول بهمن ماه سال جاری، وزیر امور خارجه ایتالیا در میز گردی اعلام کرده بود که جامعه جهانی باید با صرف نظر از پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم به مذاکره با ایران بپردازد. ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه کابینه آقای پرودی ایتالیا گفته که بحران های منطقه ای از عراق و افغانستان تا لبنان و غزه بدون شرکت دادن ایران در روند مذاکرات قابل حل نیستند و عدم حضور ایران در تلاش ها برای حل این بحران ها می تواند به وخامت اوضاع بی انجامد.

نظر شما :