کیفرخواستی که قلب مقاومت را نشانه رفت

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۴۳۱۶ گفتگو
گفت و گو دیپلماسی ایرانی با مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان به بهانه صدور حکم دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری.
کیفرخواستی که قلب مقاومت را نشانه رفت
دیپلماسی ایرانی: دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری، پس از طی فراز و نشیب‌های بسیار بالاخره کیفرخواستی صادر کرد که در آن چهار نفر از اعضای حزب الله متهم شده اند. این مسئله با واکنش جدی سید حسن نصر الله مواجه شد. او معتقد است کشورهای غربی خواهان ایجاد بحران در لبنان هستند و دادگاه بین المللی تحت نفوذ آن‌ها قرار دارد و آرای سیاسی صادر می‌کند. این اقدام دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری در شرایط کنونی که میقاتی توانسته است بعد از گذشت بیش از پنج ماه کابینه تشکیل دهد، لبنان را در معرض آزمونی سخت قرار داده است. دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان ابعاد این موضوع را بررسی کرده است:

 

صدور کیفرخواست دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری چه تاثیرات بین المللی ای را متوجه لبنان می‌کند؟ آیا سیاست امریکا و غرب در قبلا لبنان تغییر خواهد کرد؟

 

به نظر من این کیفرخواست همان طور که از قبل هم گفته می‌شد یک کیفرخواست سیاسی است و هدف آن هم مقاومت و حزب الله است. البته می‌تواند تا حدودی روی دولت لبنان هم فشار وارد کند اما چون هدف آن‌ها حزب الله است، به نظر نمی‌رسد چندان تاثیری روی دولت لبنان داشته باشد.

به این دلیل که دولت لبنان حداکثر اعلام می‌کند که ما قادر به بازداشت این افراد نیستیم و این افراد مجهول المکان هستند. در این صورت احتمالا حکم غیابی صادر خواهد شد. البته نمی‌توان گفت که هیچ تاثیری روی دولت لبنان نخواهد داشت ولی این تاثیر چندان زیاد نخواهد بود. مگر این که به دنبال این باشند که در لبنان بی ثباتی ایجاد کنند و دولت آقای میقاتی را به هر نحو ممکن سرنگون کنند. باز هم به نظر من با این حکم قادر به چنین کاری نخواهد بود.

 

همان طور که شما فرمودید به نظر نمی‌رسد که غرب به هدف خود درباره حزب الله و مقاومت دست یافته باشد. با توجه به این که دولت آقای میقاتی نیز دولتی است که وجهه مقاومت در آن برجسته است، به نظر شما قدم بعدی غرب چه خواهد بود؟

 

من فکر می‌کنم که هدف غرب در درجه اول این است که وجهه مقاومت را خدشه دار کنند. مقاومت به عنوان یک نیروی ضد صهیونیستی مورد احترام همه است. بنابراین هدف از این حکم خدشه دار کردن چهره مقاومت در لبنان است. در ثانی احتمال این که تعدادی از اهل تسنن هم تحت تاثیر این حکم قرار بگیرند و با دید منفی نسبت به حزب الله نگاه کنند نیز وجود دارد.

یعنی به زعم آن‌ها صدور این کیفرخواست و متهم شدن اعضای حزب الله در آن می‌تواند دو تاثیر در خصوص مقاومت داشته باشد. یکی این که وجهه مقاومت تخریب شود و دیگری این که بتوانند محبوبیتی که مقاومت در نزد اهل تسنن چه در لبنان و چه در کشورهای عربی دارد را کاهش دهند.

بعد دیگری که در مورد دولت لبنان مطرح است این است که به هر صورت دولت لبنان به عنوان مرجعی که مسئول بازداشت این افراد است می‌تواند تحت فشار غرب قرار گیرد و احتمالا در آینده دولت را با چالش‌هایی مواجه کنند. اما به نظر نمی‌رسد این فشارها در حدی باشد که بتواند دولت را ساقط کند.

 

جریان چهارده مارس در حال حاضر در دولت حضور ندارد،‌با توجه به این مسئله و حضور آقای حریری در این جریان، عکس العمل آن‌ها به این حکم چه بوده است؟

 

امریکایی‌ها و اسرائیلی تصور می‌کردند که اگر این کیفرخواست اعلام شود، اهل تسنن لبنان به خیابان‌ها می‌آیند و علیه مقاومت و حزب الله دست به عمل می‌زنند و اعتراض خود را نشان می‌دهند. اما بعد از صدرو این کیفر خواست تا به حال چنین مسئله ای در لبنان مشاهده نشده است. یعنی حتی از گروه چهارده مارس و طرفداران آن‌ها نیز حرکت مردمی‌با حضور در خیابان‌ها سر نزده است.

بنابراین آن تصوری که آن‌ها داشتند مبنی بر این که با اعلام این حکم احتمالا اهل تسنن حرکتی کنند، به نتیجه نرسیده و تصور نادرستی بوده است. به نظر من بعد از این هم عکس العملی از سوی اهل تسنن در لبنان وجود نخواهد داشت. مگر این که سعد حریری تحریکاتی را انجام دهد که آن را باید در آینده ارزیابی کرد.

اما من تصور می‌کنم خود آقای حریری هم به دنبال این نیست که صحنه لبنان، صحنه درگیری مردم و اهل تسنن با اهل تشیع کنند. او فقط به دولت فشار می‌آورد تا این چهار نفر را بازداشت کند. اطلاعایه‌هایی که جریان چهارده مارس و سعد حریری منتشر کرده اند هم نشان دهنده این است که فشار آن‌ها بر دولت لبنان برای دستگیری این افراد است.

 

به نظر شما آیا غرب به دنبال این است که حزب الله را به یک نیروی صرفا سیاسی تبدیل کند؟ یا این که اساسا حضور حزب الله را در لبنان برنمی‌تابد و در پی حذف آن است؟

 

نهایت خواسته غرب این است که نیرویی به نام حزب الله در لبنان وجود نداشته باشد. اما واقعیت صحنه لبنان نشان داده است که حذف حزب الله به عنوان یک گروه لبنانی بسیار بعید است. لذا فعلا به دنبال این هستند که حزب الله را تبدیل به یک حزب سیاسی صرف کنند که کار سیاسی کند و دست از مقاومت بردارد و به نوعی تضعیف شود. به گونه ای که خطری برای اسرائیل نداشته باشد.

اگر حزب الله به مرحله ای برسد که دیگر خطری برای اسرائیل نباشد و اسرائیل مانند گذشته هر کاری بخواهد در لبنان انجام دهد، طبیعی است که مایه خشنودی آن‌ها خواهد شد. یعنی حزب الله در این صورت دیگر ماهیت وجودی خود را از دست می‌دهد. لذا غربی‌ها به دنبال این مسئله هستند که جنبه مقاومت را از حزب الله بگیرند.

 

و این رای هم در همین جهت صادر شده است؟

 

طبیعی است که این طور است. الان حزب الله به عنوان یک گروه مقاومت مردمی‌محبوبیت دارد. صدور این کیفرخواست اگر در افکار عمومی‌مردم لبنان و منطقه تاثیر بگذارد، می‌تواند به حزب الله خدشه وارد کند و این گروه را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند. تلاش غرب این است که چنین چهره ای از حزب الله نشان دهند اما صحنه لبنان و منطقه نشان می‌دهد این تلاش نتیجه ای نداشته است.

ادله‌هایی که آقای سید حسن نصر الله از قبل و در سخنرانی روز شنبه خود آورده اند مورد قبول مردم است و مردم به این نتیجه رسیده اند که آرای این دادگاه آرایی سیاسی برای تضعیف حزب الله است.

 

ممکن است این بحث به شورای امنیت هم کشیده شود و دولت تحت فشار بیشتری قرار گیرد؟

 

بله. اگر این افراد به صورت غیابی محاکمه شوند و حکمی‌برای آن‌ها صادر شود، در صورتی که دولت لبنان آن‌ها را دستگیر نکند، پرونده به شورای امنیت ارجاع می‌شود.

 

نظر شما :