مجله هفته/ آب در برابر نفت

۳۱ تیر ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۴۷۵۲ اقتصاد و انرژی
بالاخره افغان ها تهدیدهایشان را عملی کردند و در مورد آب هیرمند دست به کار شدند.
مجله هفته/ آب در برابر نفت
دیپلماسی ایرانی: از زاهدان گزارش می رسد که دعواها و کشمکش هایی بر سر آب در این نواحی وجود دارد و ظاهرا افغان ها که سرچشمه آب دستشان است، دست به اقدام هایی زده اند که شاید سرچشمه اش به قضیه تانکرهای سوخت برگردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفته است: افغانستان انتظار همه نوع همکاری را از ایران دارد اما از مذاکره در مورد آب هیرمند طفره می رود.

حمید قزوینی به خبرگزاری مهر گفته است: براساس معاهده 1351 بین ایران و افغانستان طبق یک جدول زمان بندی شده، کشور همسایه متعهد شده که 820 میلیون مترمکعب آب در سال به سیستان و بلوچستان تحویل دهد اما طی سال های اخیر با بهانه خشکسالی در حوزه هیرمند، درخواست ایران مبنی بر دریافت حق آبه خود براساس معاهده را نادیده گرفته است.

وی گفت: به دلیل عمل نکردن افغانستان به مسائل مربوط به حق آبه ایران وزارتخانه های متعدد در ایران به این نتیجه رسیدند که از این پس باید محوریت مذاکرات ایران و افغانستان بر محور آب گذاشته شود.

ظاهرا جدیتی که افغان ها در قضیه ارسال تانکرهای نفتی از مرز ایران به کشورشان داشتند و سفارت ایران را با گوجه و تخم مرغ آراستند و توهین ها روا داشتند و به خاطر یک مشت نفت بی مقدار، برادری ها را زیرپا گذاشتند، جدی تر از قبل شده است. قضیه ایران و افغانستان دارد می شود قضیه آب در برابر نفت.

این مقام محلی در سیستان و بلوچستان می افزاید: وجود یک سری نیروهای خارجی در کشور افغانستان باعث شده که برنامه ریزی های زیادی روی آب داشته باشند.

وی با این حال توضیح داده است: منطقه سیستان با متوسط 52 میلیمتر کمترین میزان بارندگی را در استان دارد به همین دلیل در مضیقه و به رودخانه مشترک هیرمند بین افغانستان و ایران وابسته است. در چند سال اخیر اگر عملیات لایروبی در روخانه های سیستان انجام نمی گرفت ایران از حداقل حق آبه خود به دلیل توفان های ماسه ای نیز محروم می شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان می گوید: سال گذشته عملیات لایروبی در رودخانه های سیستان با برداشت 9 میلیون متر مکعب رسوب و با اعتبار بیش از 11 میلیارد تومان در طول 70 کیلومتر از رودخانه در مدت هفت ماه انجام شد و رودخانه سیستان تا رود هیرمند بازگشایی شد در حالی که شماری از نقاط انتهای رودخانه مسدود بود.

به گفته وی، براساس معاهده ایران و افغانستان باید همیشه کمیساران دو طرف به مسئله آبهای مرزی رسیدگی کنند و جلسه هیئت کمیساران با نمایندگانی از سوی وزارتخانه های دو کشور در سال 1383 تشکیل شد که طبق معاهده هر سه ماه یکبار کمیساران دو طرف با برگزاری دو جلسه در کابل - تهران و زابل - زرنج، به مسائل فی ما بین درخصوص آب هیرمند و رودخانه مشترک دو کشور رسیدگی کنند.

 

نظر شما :