جی هفت میهمان چشم بادامی ها

۲۱ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۸ کد : ۱۴۸۳ اقتصاد و انرژی
روز شنبه نهم فوریه سال ۲۰۰۸ میلای سران هفت کشور صنعتی جهان در توکیو گردهم آمدند تا پیرامون مسائل اقتصادی مبتلا به دنیا بحث کنند. در این اجلاس در مورد رکود اقتصاد آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد جهان نیز بحث شد.
جی هفت میهمان چشم بادامی ها
در روز شنبه نهم فوریه سال 2008 میلادی روسای بانکهای مرکزی و وزرای اقتصادی هفت کشور صنعتی جهان- آمریکا، انگلیس، ایتالیا، کانادا، آلمان، فرانسه، ژاپن و چین- در توکیو گردهم آمدند تا در مورد وضعیت اقتصادی جهان و بحران اقتصادی آمریکا بحث و گفت و گو کنند.
 
در این اجلاس که مسائل بانکی در محوریت قرار داشت اعلام شد در صورتیکه سیر زیان دهی بانکهای کشورهای جهان ادامه پیدا کند، باید منتظر بحرانی بزرگتر و عمیق تر از بحران کنونی بود.
 
در این جلسه، دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین المللی پول، نیز حضور داشت و خواستار تغییر نظام مالی کشورهای صنعتی به خصوص کشورهای اروپایی شد تا در اثر بحرانی که در انتظار آمریکا است کمترین آسیب راببینند.
 
وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای صنعتی جهان با اشاره به این مطلب که دومین بحران اقتصادی بعد از آمریکا دامان ژاپن را خواهد گرفت از بانک مرکزی این کشور خواستند تا سیاستهای خود را با جهان هماهنگ کند و با ایجاد بسته های تشویقی همچون بسته 157میلیارد دلاری بوش مانع از این بحران شود.
 
حوزه های مورد بحث توسط شرکت کنندگان در اجلاس توکیو را می توان به صورت زیر تفکیک کرد:
وضعیت بازار  
روسای بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی جهان در این اجلاس اعلام کردند که همکاری در توسعه سیاست پولی در جهان سبب می شود تا در کوتاه مدت از فشارهای پولی در بازار کاسته شود و فرصتی برای سیاستگذاران اقتصادی فراهم شود تا با آرامش و تحقیقات بیشتری راه حل اصلی را تصویب و اجرا کنند.
 
رئیس بانک مرکزی اروپا بر این عقیده بود که وضعیت کنونی بازارهای مالی و پولی جهانی وضعیتی بحرانی است و در مسیر سقوط قرار گرفته است. وی تاکید کرد برای ممانعت از این سقوط نمی توان راهی اندیشید و تنها و تنها باید این روند را به تعویق انداخت.
 
وی که در این اجلاس سیاه بین ترین فرد بود، بازارهای مالی اروپا را بسیار پر مشکل معرفی کرد و افزود:" در ماههای اخیر بانکهای اروپا با زیانهای مالی کلانی روبرو شدند که این یکی از نشانه های ضعف بازارهای این کشور است. ضعفی که برای حل آن راهی وجود ندارد یا هنوز کشف نشده است."
 
اما هنری پلسون، رئیس خزانه داری آمریکا، افق روشنی را پیش روی اقتصاد جهان می بیند. وی در سخنرانی خود در این اجلاس یک روزه گفت:" بحران پیش روی اقتصاد جهانی که در اثر ضعف اقتصادی آمریکا ایجاد شده است مساله ای بسیار جدی است ولی می توان با درایت و سیاستگذاری صحیح از آن جلوگیری کرد."
 
رشد اقتصادی جهان
وزرای اقتصاد کشورهای صنعتی جهان در این اجلاس اعلام کردند که وضعیت اقتصاد جهانی از اجلاس گذشته آنها تا به حال - اجلاس قبل در ماه اکتبر سال 2007 میلادی بود- وخیم تر شده است و نرخ رشد اقتصاد جهانی کاهش یافته است.
 
آنها برای همکاری با یکدیگر یا انجام کارهای منحصر به فرد در هر کشور اعلام آمادگی کردند تا زمینه رشد دوباره اقتصاد کشورهای متبوعشان را فراهم کنند و باعث تسریع نرخ رشد اقتصاد جهان شوند.
 
آنها اذعان داشتند که با وجود مشکلات زیادی که در عرصه کنونی اقتصاد جهانی وجود دارد و بی ثباتی فضای مالی اصول اقتصادی و اصول بازارهای مالی جهان تغییر نکرده و همین مساله حل مشکل کنونی را سخت تر کرده است.
 
هر یک از وزرای اقتصاد حاضر در اجلاس تاکید کردند برای تقویت نرخ رشد اقتصاد جهان اقدام به افزایش سیاست پولی در بانکهای کشورهای متبوعشان می کنند و با تلطیف سیاستهای پولی و مالی زمینه را برای تسریع نرخ رشد اقتصادی فراهم می آورند.
 
وزیر اقتصاد ژاپن ضمن ابراز خرسندی در این زمینه گفت:" هر کشوری باید سیاستها را بر مبنای پتانسل اقتصاد خود اجرا کند و هماهنگی بین کشورهای مختلف در اجرای این سیاستها نتیجه معکوس خواهد داشت."
 
وی تاکید کرد که این اصلاحات ضروری ترین مساله در رهایی از بحران احتمالی است.
 
اقتصاد آمریکا و اروپا  
در این جلسه تاکید شد با توجه به کاهش نرخ رشد اشتغال و نرخ رشد تولید در آمریکا این کشور در مسیر رکود اقتصاد قرار دارد. اما هنری پلسون، رئیس خزانه داری آمریکا، با اعلام این مطلب که اقتصاد آمریکا همچنان در حال رشد است و تنها مساله ایجاد شده کاهش نرخ رشد اقتصاد این سرزمین نسبت به سالهای قبل است گفت:" تا زمانی که اقتصادی رشد می کند نمی توان آن را در زمره کشورهایی دانست که در مسیر رکود قرار دارند."
 
وی ادامه داد:" ضعف بازار مسکن، افزایش بی رویه قیمت نفت و دیگر منابع انرژی، بحران بازار سرمایه و بحران اعتباری ناشی از کاهش ارزش دلار عواملی هستند که سبب کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال گذشته نسبت به سالهای پیش ازآن شدند."
 
پلسون اعلام کرد در شرایط فعلی دولت آمریکا باید وارد عمل شود. از طرف دیگر پیش بینی می شود در سال 2008 میلادی نرخ رشد اقتصادی اتحادیه اروپا کمتر از پتانسیل های موجود در این منطقه باشد.
 
رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا بررسی مجدد نرخ بهره را یکی از فاکتورهای مهمی خواند که می تواند آینده اقتصاد را تضمین کند.
 
در میان کشورهای اروپایی وضعیت اقتصادی بریتانیا بسیار خوب توصیف شد. وزیر اقتصاد این کشور اعلام کرد اقتصاد بریتانیا بسیار قدرتمند است و سیاستهای مالی کارایی زیادی داشته است. دولت این کشور یکی از قدرتمندترین دولتهای اروپای معرفی شد که سیاستهای اقتصادی را به خوبی هدایت کرده است.
 
اقتصاد کشورهای آسیایی
توشیهیکو فوکویی، رئیس بانک مرکزی ژاپن، با ارایه گزارشهایی در مورد رشد اشتغال، رشد درآمد، رشد هزینه های مصرفی و رشد تولید اعلام کرد اقتصاد ژاپن در شرایط با ثبات و قدرتمندی قرار دارد. اما نمی توان از احتمال تاثیر پذیری اقتصاد این سرزمین از کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی و بحران اعتبای آمریکا غفلت کرد. وی شرایط کنونی اقتصادی ژاپن را قدرتمند ولی پر چالش معرفی کرد.
 
وزرای اقتصادی کشورهای صنعتی جهان پیش بینی کردند در سال 2008 میلادی نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیایی کمتر از سال های قبل باشد. اما رکود در این سال به اقتصاد این کشورها وارد نشود.
 
آنها دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی این دسته از کشورها را ضعف بازار مسکن آمریکا، افزایش قیمت منابع انرژی به خصوص نفت، بحران در بازارهای مالی، رشد قیمت فلزات، ضعف بازارهای اعتباری و رکود احتمالی اقتصاد آمریکا عنوان کردند.
 
نفت و دلار
وزرای اقتصاد کشورهای صنعتی جهان از اوپک خواستند تا با مداخله در بازار زمینه کاهش قیمت نفت را فراهم کند. البته در این اجلاس به تاثیر رشد تقاضای نفت و تنشهای ژئوپولتیکی در افزایش قیمت نفت نیز تاکید شد.
 
در این اجلاس در مورد کاهش ارزش دلار در برابر یورو سخنی به میان نیامد، اما در مورد یوان، واحد پول چین و ارزش پایین آن مذاکراتی انجام شد. وزرای اقتصاد کشورهای صنعتی تاکید کردند نرخ تبادل ارز باید نشان دهنده زیرساختهای اقتصادی کشور باشد. بنابراین افزایش ارزش یوان در شرایط فعلی اقتصاد چین یک ضرورت غیر قابل انکار است.
 
در این اجلاس در مورد ضرورت سرمایه گذاری در انرژیهای پاک نیز سخن رانده شد و تاکید گردید که کشورهای ثروتمند برای بهره گیری کشورهای ضعیف تر از تکنولوژیهای پاک سرمایه گذاری می کنند تا مشکل الودگی جو زمین به تدریج حل شود.

نظر شما :