کنفرانس مونیخ ؛ باز هم ایران، ترکیه و افغانستان

۲۲ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۴۸۴ اقتصاد و انرژی
کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور بیش از 350 تن از مقامات سیاسی و امنیتی کشورهای مختلف جهان برگزار شد. از جمله مهم ترین مسائلی که در کنفرانس امسال مطرح شد می توان به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، مشکلات ناتو، تشدید فشارها بر ایران و آینده کوزوو اشاره کرد.
کنفرانس مونیخ ؛ باز هم ایران، ترکیه و افغانستان
کنفرانس امنیتی مونیخ در میان تدابیر شدید امنیتی کار خود را از روز شنبه آغاز کرد. این کنفرانس با حضور بیش از 350 تن از مقامات سیاسی و امنیتی کشورهای مختلف جهان برگزار شد. از جمله مهم ترین مسائلی که در کنفرانس امسال مطرح شد می توان به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، مشکلات ناتو، تشدید فشارها بر ایران و آینده کوزوو اشاره کرد. 
 
ترکیه و اتحادیه اروپا
کنفرانس امنیتی مونیخ کار خود را با سخنرانی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، آغاز کرد. وی پیش از آغاز کنفرانس با آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان، در کنفرانسی خبری شرکت کرده بود. مسئله حجاب در ترکیه و آتش سوزی اخیر در آلمان که باعث کشته شدن 9 ترک شده بود از جمله مسائل مطرح شده بین این دو رهبر جهان بود.
 
رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در اجلاس سالانه مونیخ گفت که ترکیه برای امنیت اروپا حیاتی است و خواهان عضویت کامل در اروپا است. وی از کشورهای حاضر اروپایی در این کنفرانس خواست تا با عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه موافقت کنند. چرا که ترکیه عضویت محدود در اتحادیه اروپا را نخواهد پذیرفت.
 
نخست وزیر ترکیه با انتقاد از نیکولا سارکوزی و آنجلا مرکل در اتخاذ سیاستی جدید علیه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت:" این درست نیست که در جریان بازی قواعد آن را تغییر دهیم. چنین تغییری را حتی در بازی فوتبال انجام نمی دهند. در قواعد اتحادیه اروپا هیچ جا چیزی درباره یک مشارکت ممتاز نیامده است. این در حالی است که به ترکیه قول داده اند که همانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا با او رفتار کنند. هرچند ترکیه تمام خواسته های اتحادیه اروپا را برآورده نکرده است، اما این کمبودها در طول زمان برطرف خواهد شد."
 
رجب طیب اردوغان در ادامه سخنرانی خود گفت:" ترکیه چهارمین کشور بزرگی است که به عنوان تونل انرژی برای اتحادیه اروپا عمل می کند و در کانون یکی از مراکز حساس جهان قرار دارد. دوستان ما باید به این نقش ترکیه توجه کنند و از آن درست استفاده کنند. عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در خدمت صلح در آسیا خواهد بود و تاثیرات مثبتی بر مسلمانان در سراسر جهان خواهد داشت."
 
نخست وزیر ترکیه در ادامه خواست تا این کشور را در خصوص حملات ارتش ترکیه به مواضع حزب کارگران کرد حمایت کنند و گفت:" مایلم تاکید کنم ترکیه هیچ نظری به خاک عراق ندارد و از تمامیت ارضی عراق پشتیبانی می کند. بارها از ما پرسیده شده است که کی عملیات شمال عراق تمام می شود. باید بگویم که این عملیات تا زمانی که تروریست ها در شمال عراق حضور دارند ادامه خواهد داشت."
 
نخست وزیر ترکیه در خصوص حضور ناتو در افغانستان گفت که مجامع بین المللی نباید از افغانستان عقب نشینی کنند و ترکیه نیز به فعالیت هایش در این زمینه ادامه خواهد داد. علیرغم فشارهای روسیه، ناتو باید سیاست درهای باز خود را ادامه دهد. ناتو ستون فقرات سیاست امنیتی ترکیه است.
 
نخست وزیر ترکیه در خصوص برنامه هسته ای ایران گفت:" ترکیه با دقت برنامه هسته ای ایران را دنبال می کند و به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای این مشکل است و نسبت به پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه امیدوار است.
 
افزایش نیروهای ناتو در افغانستان
فرانتس یوزف یونگ، وزیر دفاع آلمان، در سخنرانی خود خواستار افزایش همکاری های مشترک میان اعضای ناتو که در افغانستان فعال هستند شد و اعلام کرد که فعالیت های کشورش در غرب افغانستان افزایش خواهد یافت.
 
پیش از این، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در نامه ای از کشور آلمان خواسته بود تا نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد اما در آن زمان آلمان با این درخواست آمریکا مخالفت کرده بود.
 
وزیر دفاع آلمان همچنین گفت:" عدم اتحاد اعضای ناتو باعث تضعیف نقش ائتلاف به عنوان ستونی برای امنیت جهان خواهد بود. ناتو بايد توجه بيشترى به بازسازى و آموزش نيروهاى پليس و ارتش افغانستان داشته باشد تا اين نيروها اقدامات موفق‌ترى براى مقابله با تهديدها داشته باشند."
 
برخی از منابع اعلام کرده اند که آلمان به زودی 300 نیروی دیگر به افغانستان اعزام خواهد کرد. این در حالی است که این کشور در حال حاضر 3200 نیرو در شمال افغانستان مستقر کرده است.
 
ایران و کنفرانس امنیتی در مونیخ
محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای، روز شنبه اعلام کرد که آژانس پیشرفت خوبی در زمینه حل بحران هسته ای ایران داشته است. آقای برادعی که در جمع تعدادی از دیپلمات های بلندپایه حاضر در کنفرانس مونیخ صحبت می کرد گفت:" مذاکرات مستقیم می تواند موجب اعتماد سازی شود." 
 
این در حالی است که فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، در سخنرانی خود خواهان تشدید فشارها بر ایران شد و گفت:" گزارش های سازمان های امنیتی آمریکا نباید باعث تبرئه ایران شود و سیاست دوگانه غرب یعنی فشار از یک سو و پیشنهاد مذاکره از سوی دیگر باید ادامه یابد."
 
کنفرانس سه روزه امنیتی مونیخ هر ساله با مطرح کردن بزرگ ترین مشکلات جهان در شهر مونیخ برگزار می شود. امسال رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد البرادعی، رئیس آژانس انرژی اتمی، در آن حضور داشتند.  

نظر شما :