هند و ایران وقت می خرند

۱۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۴ کد : ۱۵۱۲۰ اقتصاد و انرژی
هرچند به تازگی اعلام شده که دهلی نو از طریق بانکی در ترکیه بدهی نفتی بیش از 5 میلیارد دلاری خود به تهران را پرداخت می کند اما برخی بر این عقیده اند که ایران و هند در واقع با این اقدام وقت می خرند تا هر کدام شرکای نفتی تازه ای پیدا کنند.
هند و ایران وقت می خرند
دیپلماسی ایرانی: هرچند به تازگی اعلام شده که دهلی نو از طریق بانکی در ترکیه بدهی نفتی بیش از 5 میلیارد دلاری خود به تهران را پرداخت می کند اما برخی بر این عقیده اند که ایران و هند در واقع با این اقدام وقت می خرند تا هر کدام شرکای نفتی تازه ای پیدا کنند. به بیان بهتر با توجه به تحریم های اعمالی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده از این گزینه برای دراز مدت امکان پذیر نخواهد بود و این در حالی است که پالایشگاه های نفتی هند به شدت در حال مذاکره در خاورمیانه و آفریقا برای خرید بشکه های نفتی هستند. همچنین با توجه به مذاکرات هند و آمریکا بر سر بدهی نفتی دهلی نو به تهران، به نظر می رسد که راهکار اعلام شده با چراغ سبز واشینگتن بوده که بدون تردید این رویکرد بدون تدابیر خاص سیاستگذاران آمریکایی، اتخاد نشده است.

هند از 6 ماه قبل زمانی که بانک های بین المللی از ارائه خدمات برای انتقال پول نفت ایران خودداری کردند، پول نفت ایران را پرداخت نکرده است. راهکار اخیر نیز پس از ماه ها مذاکره اعلام شده و این در حالی است که مقامات نفتی هند  و عربستان به صراحت اعلا م کرده اند که در صورت توقف کامل صادرات نفتی ایران، پالایشگاه های نفتی هند با نفت اضافی عربستا تغذیه خواهند شد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران در مورد مدتی که هند می تواند از طریق ترکیه بدهی نفتی خود به ایران را پرداخت کند، تردید دارند زیرا روز به روز به فشار تحریم ها علیه جمهوری اسلامی افزوده می شود. ساموئل زوک، تحلیلگر انرژی در موسسه انرژی شمال آفریقا و خاورمیانه بر این باور است که مدت استفاده از این گزینه به حمایت ایالات متحده از این مکانیسم بستگی دارد.
 
این در حالی است که تصمیم ریزرو بانک هند در7 ماه قبل برای خودداری از انتقال پول نفت ایران، خرسندی عمیق ایالات متحده را به همراه داشت. اما با عمیق تر شدن بحران بدهی نفتی هند به ایران ، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به هند سفر کرد و در جریان مذاکراتی که جزئیات آن مشخص نیست مساله استفاده از ترکیه برای پرداخت این بدهی مطرح شد. 
 
با این حال هنوز مشخص نیست دیدگاه واشینگتن در مورد گزینه ترکیه چیست. شاید بتوان این اقدام آمریکا را نوعی قدردانی از هند توصیف کرد که با وجود روابط نفتی با ایران تحریم های بانکی را اعمال کرد. به هر ترتیب با استفاده از گزینه ترکیه، تهدید متوقف شدن صادرات نفتی ایران و احتمال تنش در بازار از بین می رود و از سوی دیگر این وظیفه بر عهده ترکیه محول شده است که چندی پیش کلینتون آ ن را متحد آمریکا توصیف کرده بود. 
 
کانوال سیبال، وزیر امور خارجه سابق هند بر این عقیده است که اکنون ترکیب خوبی به وجود آمده زیرا ترکیه و ایران نیز روابط نزدیکی دارند. با این حال تحلیلگران تاکید دارند که پا پس کشیدن آمریکا از حمایت از این مکانیسم آن را محکوم به شکست می کند. 
 
به گفته تحلیلگران از آنجایی که آمریکا به دنبال افزایش فشار تحریم ها بر ایران است، حمایت بلند مدت از چنین راهکاری اعتبار کاخ سفید را در عرصه جهانی زیر سئوال می برد. به این ترتیب شماری از تحلیلگران عمر این مکانسیم را بین 6 تا 9 ماه تخمین زده و این نکته را خاطرنشان می کنند که پس از این مدت ایران و هند باید به دنبال راهی دیگر برای پرداخت بدهی ها باشند. 
 
گفتنی است در گزارش رویترز به نقل از مقامات نفتی هند تاکید شده که دهلی نو به شدت در تلاش است تا در منابع نفتی خود تنوع ایجاد کند. به این ترتیب با توجه به نتیجه مثبت رایزنی های هند با عربستان، کویت و امارات به نظر می رسد که پس از انقضاء مکانیسم کنونی برای پرداخت به ایران، هند با مشکلات زیادی در راه تعریف راهکار جدید مواجه باشد زیرا تا آن زمان منابع جدیدی صنعت نفت هند را تغذیه خواهند کرد. 

نظر شما :