درخواست ایران از نهادهای حقوق بشری

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۴ کد : ۱۵۲۶۰ اخبار اصلی
به دنبال وقوع اتفاقات خشونت بار در لندن و برخی دیگر از شهرهای انگلیس، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درخواستی را با نهادهای مستقل حقوق بشری در میان گذاشت.
درخواست ایران از نهادهای حقوق بشری
دیپلماسی ایرانی: از معدود دفعاتی است که دستگاه های رسمی ایران تلاش می کنند رویدادی غیرانسانی و فاجعه بار را با توسل به نهادهای حقوق بشری پیگیری کنند. البته در جریان وقایع متعددی که در سرزمین های اشغالی و به خصوص شهر غزه رخ داده بود، بارها سازمان های مستقل حقوق بشری از سوی مقام های رسمی ایران مورد خطاب قرار می گرفتند و از ایشان خواسته می شد تا رخدادها و کشتارها و مظلومیت و حقوق پایمال شده فلسطینی ها را پیگیری کرده و صدای مسلمانان را به گوش جهانیان برسانند.

اما این بار کشته شدن یک فرد به دست پلیس انگلیس در شهر لندن و سپس بالا گرفتن درگیری ها و وقوع شورش های شهری در منطقه تاتنهام و کشیده شدن دامنه حوادث به چند شهر دیگر، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان را بر آن داشته است تا ضمن بیان موضع ایران در این غائله، از نهادهای مستقل حقوق بشری نیز بخواهد تا این موضوع را مورد بررسی قرار داده و ابعاد حادثه ای را که به دست پلیس انگلیس به وجود آمده، روشن کنند.

رامین مهمان پرست در واکنش به شورش هایی که از شنبه شب در منطقه تاتنهام واقع در شمال لندن آغاز شده است، از دولت بریتانیا خواسته تا از هرگونه برخورد خشونت آمیز با مردم جلوگیری کند و با انجام گفتگو و بررسی درخواست تظاهرکنندگان، موجب بازگشت آرامش شود.

به گزارش ایرنا، مهمان پرست همچنین ابراز امیدواری کرده است که نهادهای مستقل حقوق بشری در راستای "رعایت آزادی های فردی و صیانت از حقوق شهروندی" با انجام تحقیقات لازم، چگونگی کشته شدن یک جوان سیاه پوست را که به گفته پلیس، هنگام بازداشت با تیراندازی ماموران کشته شد، روشن کنند.

درحالی که خبرهایی مبنی بر تعیین یک سفیر از سوی انگلیس برای اعزام به تهران به گوش می رسد و قرار است روابط ازهم گسیخته دو کشور - دست کم در حد داشتن سفیر - از نو برقرار شود، وقوع حوادث حیرت انگیز چند شب گذشته در لندن، این زمینه را ایجاد کرد تا دستگاه دیپلماسی کشورمان ارتباطی را در قالب یک موضع گیری بشردوستانه و ضد رفتارهای خشونت آمیز، با لندن برقرار کند و رویکرد حقوق بشرمحور دولت ایران را به رخ طرف مقابل بکشد. این موضع گیری بویژه پس از اینکه مقام های بلندپایه انگلیس مجددا با لحنی تند و تیز – و توهین آمیز - دولت های ایران و سوریه را مورد حمله قرار داده و آنها را به اعمال رفتارهای مغایر با حقوق بشر متهم کرده اند، نوعی پاسخ متقابل به حساب می آید.

درواقع می توان گفت از محاسن وقوع حوادث انگلیس، یکی اعلام مواضع بشردوستانه ایران و دیگر، بازنمایی اعتماد دستگاه دیپلماسی کشور به نهادهای مستقل حقوق بشری بوده که از آنها خواسته است در راستای کشف حقیقت یک جنایت و بروز رفتارهای خشونت آمیز توسط پلیس لندن، تحقیقات لازم را انجام دهد و ابعاد غیرانسانی آن را روشن کند.

شورش های شهری لندن که با اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاه پوست توسط پلیس آغاز شد، به آشوب های دامنه دار خیابانی و حمله و غارت فروشگاه ها در تاتنهام و چند محله دیگر منجر شده و به چند شهر دیگر هم سرایت کرده است. پلیس لندن از بازداشت بیش از 300 تن در جریان آشوب ها خبر داده و گفته است تعدادی از این افراد رسما به ارتکاب خشونت متهم شده اند و پلیس به هیچ وجه خشونت و غارت را تحمل نخواهد کرد.

 

نظر شما :