روابط قطر – بحرین به خط آتش رسید

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۵۴۶۵ اخبار اصلی
هفته گذشته با پخش فیلمی از شبکه الجزیره انگلیسی که در آن خشونت، شکنجه شدید نیروهای پلیس و سازمان امنیت بحرین علیه تظاهرکنندگان و معترضان بحرینی به نمایش در آمده بود، روابط منامه – دوحه تا مرز قطعی کامل پیش رفت.
روابط قطر – بحرین به خط آتش رسید
دیپلماسی ایرانی: در حالی که شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در مصاحبه خود با روزنامه الحیات چاپ لندن، گفت که اجازه نمی‌دهد روابط منامه – دوحه تحت تاثیر فیلم پخش شده از شبکه الجزیره انگلیسی قرار بگیرد و معتقد است که روابط دو کشور با عبور از این بحران‌ها برادرانه خواهد ماند، رسانه‌های قطر در اقدامی جدید به انتقاد شدید از حکومت بحرین پرداخه‌اند و رفتارهای آن را کهنه‌پرستانه توصیف کرده‌اند.

این در حالی است که هفته گذشته با پخش فیلمی از شبکه الجزیره انگلیسی که در آن خشونت، شکنجه شدید نیروهای پلیس و سازمان امنیت بحرین علیه تظاهرکنندگان و معترضان بحرینی به نمایش در آمده بود، روابط منامه – دوحه تا مرز قطعی کامل پیش رفت. پس از پخش این فیلم مستند که نام "شیون در تاریکی" را بر خود داشت، رسانه‌های حکومت بحرین حملات شدیدی را متوجه حکومت قطر و رهبران آن کردند تا اختلاف‌‌های دو کشور رنگ و بوی تبلیغاتی و رسانه‌ای نیز به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن‌لاین، روز گذشته روزنامه الشرق چاپ قطر با چاپ سرمقاله‌ای در صفحه نخست خود به قلم جابر الحرمی، سردبیر این روزنامه رفتار حکام بحرین را به باد انتقاد گرفت و با انتخاب عنوان "نامه‌ای به برادران بحرینی... با الجزیره اختلاف دارید چرا به قطر دشنام می‌دهید"، نوشت: سیاست رسانه‌ای بحرین از محدوده زمانی خارج شده چرا که متعلق به اندیشه‌های دهه پنجاه میلادی است.

در همین راستا احمد الرمیحی، سردبیر روزنامه العرب قطر نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «جامعه قطر در پاسخ به حملات رسانه‌ای حکومت بحرین فشارهای رسانه‌ای را علیه آنها آغاز کرده است. ما مجبور شده‌ایم بدون بزرگ‌نمایی فقط به پاسخ اتهامات بحرینی‌ها و ادعاهایشان بپردازیم.»

وی تاکید کرد، کاری که رسانه‌های قطر می‌کنند فقط برای دفاع از شبکه الجزیره نیست، هر کدام از ما یک رسانه مستقل هستیم و می‌توانیم از خود به تنهایی دفاع کنیم ولی در حال حاضر در وضعیت اضطراری قرار گرفته‌ایم چرا که می‌بینیم حملات توهین‌آمیزی به ملت و سمبل‌های ما می‌شود.

عبدالله بن حمد النعمه، روزنامه‌نگار روزنامه العرب نیز در این باره گفت: «بهتر است بحرینی‌ها عقل خود را به کار گیرند و از توهین به قطر بپرهیزند. چرا که چنین رفتاری نه به قطر نه به بحرین و نه به شورای همکاری خلیج فارس سودی نمی‌رساند. آیا بحرینی‌ها جرات دارند به این سوال ما پاسخ دهند که چه کسی مسئول پاسخ‌گویی به مشکلات مالی یا حکومتی که از بحرین متوجه قطر می‌شود، است؟»

در همین راستا بحرینی‌ها برنامه "شیون در تاریکی" پخش شده از شبکه الجزیره را بهانه قرار داده و به باز کردن زخم‌های کهنه دو کشور پرداخته‌اند؛ از جمله بر سر جزایر مورد اختلافشان با قطر که نزدیک به 50 سال است منازعه‌ای بر سر آن جریان دارد.

این در حالی است که برخی از چهره‌های وابسته به حکومت بحرین چند روز پیش نوار صوتی‌ای را منتشر کردند که در آن شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر به همتای بحرینی‌اش می‌گوید که دوحه قصد دارد میزبان شماری از مخالفان بحرینی باشد. در این نوار صوتی وزیر امور خارجه قطر بحرین را متهم می‌کند که سندی در اختیار دارد که به استناد آن بحرین در توطئه‌ای علیه قطر برای براندازی نظام در سال 1996 دست داشته است. وی همچنین به شیخ خالد بن احمد می‌گوید: «شما بحرینی‌ها در حالی صحبت از توطئه علیه قطر می‌زنید که فراموش کرده‌اید خودتان در کودتایی علیه ما شرکت داشتید. ما از بحرین زخم خورده‌ایم، بحرین مرکز توطئه علیه قطر بوده است. شما از ما می‌خواهید که در امور داخلی‌تان دخالت نکنیم در حالی که خودتان بی‌محابا در امور داخلی ما دخالت می‌کنید. قطر کشوری است که خود مشکلاتش را میان افرادش حل می‌کند.»

وی تاکید می‌کند، قطر می‌تواند میزبان افراد مخالف حکومت بحرین ساکن در دمشق و کسانی که در بحرین تحت فشار شدید هستند، باشد ولی این کار را نمی‌کند.

بحرینی‌ها مدعی هستند که قطر با پخش فیلم‌های تحریک کننده ضد حکومتی تلاش می‌کند که گفت‌وگوهایی آشتی ملی که جدیدا در منامه آغاز شده را به شکست بکشاند.

این در حالی است که منابع آگاه می‌گویند ریاض پیشنهاد داده بوده است که پادشاه بحرین و امیر قطر در 10 ماه مبارک رمضان در مکه و با حضور پادشاه عربستان با هم آشتی کرده و مشکلات خود را حل و فصل کنند ولی هر دو طرف تا کنون این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند.   

گفتنی است که آل انستی، مدیر اجرایی شبکه الجزیره انتقادهای حکومت بحرین به پخش فیلم مستند ویژه تحولات بحرین را کاملا غیر قبول دانسته و آن را در راستای آزادی بیان و کشف حقایق برای بینندگان الجزیره دانسته است.

وی در این باره گفت: «الجزیره یک شبکه جهانی است که 250 میلیون مخاطب در بیش از 130 کشور جهان دارد از این رو آن چیزی را پخش می‌کنیم که برای همه بینندگانمان مفید باشد.»

 

نظر شما :