عوامل کاهش قیمت و تولید نفت ایران

۰۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۵۶۹۵ اقتصاد و انرژی
طی روزهای گذشته علاوه بر خبرهای مربوط به کاهش تولید نفت ایران، اخبار مربوط به نوسان قیمت جهانی نفت نیز مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.
عوامل کاهش قیمت و تولید نفت ایران
دیپلماسی ایرانی: روز گذشته مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به کاهش 330 هزار بشکه تولید نفت ایران، یکی از دلایل این کاهش تولید را پیر بودن میادین بزرگ نفتی عنوان کرد. به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر اکثر میادین بزرگ نفتی ایران به ویژه در مناطق نفت خیز جنوب در نیمه دوم عمر خود به سر می‌برند و بنابراین طبیعی است که تولید نفت ایران سالانه با کاهش روبرو می‌شود.

هرمز قلاوند با بیان اینکه برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد متوسط تولید نفت ایران سالانه حدود 300 تا 330 هزار بشکه کاهش می‌یابد، اضافه کرد: شرکت ملی نفت ایران برای جبران این کاهش تولید روش‌های تولید ثانویه با افزایش تعداد حفاری‌ها، نصب و راه اندازی پمپ‌های درون چاهی و تزریق گاز را در دستور کار قرار داده است.

از سوی دیگر، نماینده ایران در اوپک با تشریح دلایل نوسان قیمت جهانی نفت، یکی از عوامل کاهش قیمت طلای سیاه را اجرای سیاست‌های موسوم به ریاضت اقتصادی در اروپا دانسته است.

محمد علی خطیبی یکی از مهم ترین دلایل کاهش بهای جهانی نفت را افت شاخص در بورس‌های معتبر و بزرگ جهان به ویژه در منطقه امریکا و اتحادیه اروپا خوانده و گفته است: بازارهای بورس هم متاثر از شاخص‌های اقتصاد جهانی و رکود حاکم در برخی از کشورها روند نزولی را در پیش گرفته است.

این مقام نفتی معتقد است نوسان‌های شاخص‌های بورس منجر به نوسان‌های متعدد بهای نفت خواهد شد، با این حال در شرایط فعلی کمبود نفت در بازار جهانی وجود ندارد و حجم ذخیره سازی نفت خام در کشورهای مصرف کننده در حال افزایش است.

در نشست اخیر اوپک برخی از کشورها خواستار افزایش سقف تولید نفت این سازمان بودند اما شرایط فعلی نشان می دهد که وضع اقتصاد جهانی به گونه ای بوده که نیاز به افزایش سقف تولید نفت نیست.

در نشست اوپک، برخی اعضای حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی خواستار افزایش سهمیه‌های تولید شدند ولی در مقابل نمایندگان کشورهای الجزایر، آنگولا، ونزوئلا، اکوادور، عراق و ایران خواستار تثبیت سهمیه‌های تولید بودند. با این تصمیم اوپک سهمیه تولید نفت 12 کشور عضو این سازمان حداقل تا آذر ماه سالجاری در سطح 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز تثبیت شده است که پیش بینی می‌شود آثار روانی این تصمیم مانع سقوط ناگهانی قیمت جهانی نفت شود.

تحولات لیبی در روزهای گذشته نیز به سمتی رفته است که احتمال ورود مجدد این کشور را به بازار نفت و از سرگیری صادرات توسط این کشور قوت بخشیده است. از زمان اختلال و سپس توقف صادرات نفت لیبی، کشور عربستان با افزایش تولید خود سعی کرد خلا لیبی را در بازار جهانی نفت جبران کند.

نماینده ایران در اوپک می گوید به دلیل رکود و ریاضت اقتصادی، تقاضای نفت نه تنها افزایش نیافته بلکه شرایط موجود منجر به وجود مازاد عرضه در بازار و افزایش ذخیره سازی گسترده نفت توسط کشورهای مصرف کننده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر سبد نفتی اوپک در محدوده 105 دلار نوسان‌هایی داشته، افزوده است: پیش بینی می‌شود با ورود به فصل سرد سال و افزایش تقاضاهای فصلی نفت، به نوعی وضعیت قیمت جهانی این کالای استراتژیک تقویت شود.

خطیبی با اعلام اینکه در شرایط فعلی این دولت‌ها هستند که با بحران‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفته است: در حال حاضر رشد اقتصادی با مشکلات و موانعی روبرو است و بدهی‌های دولت‌ها منجر به افزایش نگرانی در جامعه اقتصادی جهان شده است.


نظر شما :