اولتیماتوم ایران به شرکای نفتی

۱۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۵۹۷۳ اقتصاد و انرژی
شرکت هایی از روسیه، بلاروس و چین که شریکان نفتی ایران در چند میدان بزرگ نفت و گاز کشور محسوب می شوند، پروژه های بهره برداری از این میادین را با تاخیر و تضعیف روبرو کرده اند.
اولتیماتوم ایران به شرکای نفتی
دیپلماسی ایرانی: در نشست خبری معاون وزیر نفت به صراحت درباره مشکل کناره گیری یا کنار گذاشتن برخی شرکت های خارجی از پروژه های نفت و گاز کشورمان سخن به میان نیامد. اما شاید بتوان اینطور استنباط کرد که با انتقال رستم قاسمی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه به وزارت نفت، سیاست های تازه ای در قبال شرکای خارجی و نحوه انعقاد قرارداد با ایشان در پیش گرفته شده است تا این شرکت ها احساس نکنند که شرکای مادرزاد و انحصاری نفت و گاز ایران هستند و می توانند در زمانه تحریم، بهترین بهره برداری و بیشترین امتیاز را از میادین انرژی کشورمان برداشت کنند.

احمد قلعه بانی معاون وزیر نفت از تاخیر چین در توسعه دو میدان بزرگ نفت و گاز ایران و احتمال واگذاری شرکت ملی حفاری به بخش خصوصی خبر داده است. وی همچنین درباره آخرین وضعیت مذاکرات با گازپروم روسیه برای امضای قرارداد میدان نفتی آذر گفت: از اواخر سال گذشته توافق های کلی با طرف روسی برای امضای قرارداد حاصل شده بود اما در نهایت شرکت گازپروم حاضر به امضای قرارداد این میدان مشترک نفتی نشد.

البته این روایت را طرف روسی قبول ندارد. خبرگزاری ریانووستی با درج این تیتر که "ایران حق بهره برداری میدان نفتی آذر را از گازپروم روسیه گرفت" این تفسیر را ارائه کرد که تهران هنوز پاسخی به تغییرات اعمال شده در قرارداد طرفین نداده فلذا این تهران است که تمایلی به قرارداد با گازپروم و شرایط اعلام شده این شرکت ندارد.

روس ها می گویند، شرکت گازپروم نفت (SIBN) که در میان پنج شرکت عمده نفتی روسیه حضور دارد، هنوز از طرف ایرانی پاسخی به امکان تغییر قرارداد بهره برداری از میدان نفتی آذر دریافت نکرده است. سخنگوی گازپروم به خبرگزاری پرایم گفته: در حال حاضر طرفین نتوانسته اند به توافقات قابل قبول دست یابند. "گاز پروم نفت" پاسخی به سئوال درباره امکان تغییر شرایط پیشنهاد شده از سوی طرف ایرانی دریافت نکرده است.

در همین باره محمودرضا سجادی سفیر ایران در روسیه می گوید: قرارداد میان گازپروم و شرکت ملی نفت ایران در زمینه میدان نفتی آذر دو سال است که تنظیم شده اما گازپروم بیش از هشت ماه است که آن را امضا نمی کند.

با این اوصاف به نظر می رسد مواردی اختلاف برانگیز در متن قرارداد وجود دارد که گازپروم مصرانه بر تغییر آنها به نفع خود تاکید می کند و تهران نیز حاضر به تغییر و تخفیف شرایط نیست. مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پیش بینی کرده است تا یک ماه آینده قرارداد میدان نفتی آذر با کنسرسیومی متشکل از شرکت های داخلی امضا شود اما با این وجود اگر روس ها همچنان علاقمند به حضور در این پروژه باشند بار دیگر در اولویت مذاکره قرار می گیرند. گازپروم امیدوار است قهر طرف ایرانی تنها یک ژست موقتی برای بازارگرمی باشد و آنها سرانجام بتوانند طبق شرایطی که خود مایل به آن اند در میدان آذر مشارکت کنند.

اما معاون وزیر نفت از تعلیق قرارداد شرکت بلاروسی در طرح توسعه میدان نفتی جفیر نیز خبر داده و گفته است: برای توسعه این میدان نفتی سه فاز توسعه ای تعریف شده بود که از تیرماه سال گذشته طرح تولید زودهنگام نفت توسط شرکت بلپارس (شرکت مشترک نفت ایران بلاروس) در مدار بهره برداری قرار گرفته بود.

به گفته این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت، صورت حساب های تولید زودهنگام میدان نفتی جفیر توسط شرکت بلپارس به شرکت نفت ارائه شده و پرداخت ها به این شرکت نفتی انجام می شود؛ ولی این شرکت اروپایی از توسعه فازهای اول و دوم این میدان نفتی انصراف داده است.

قلعه بانی همچنین با اعلام اینکه امسال حدود 8.5 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی اعتبار پیش بینی شده، گفته است: از این میزان 40 درصد برای حفظ و نگهداشت تولید نفت و افزایش ضریب بازیافت از مخازن هیدروکربوری در نظر گرفته شده است.

وی از سوی دیگر با اشاره به جذب 5.2 میلیارد دلار برای تامین مالی فازهای جدید پارس جنوبی، از انتشار اوراق مشارکت ارزی ریالی طرح های صنعت نفت در آینده نزدیک خبر داده است. به گفته وی، متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 109 دلار بوده و در این مدت حدود 97 درصد از اهداف تولید نفت ایران اجرا شده است. او تاکید کرده است که در شرایط فعلی ایران هیچ گونه نفت فروخته نشده ای در خلیج فارس ندارد.

بخش دیگری از صحبت های قلعه بانی به تاخیر چینی ها در دو پروژه نفت و گاز ایران اختصاص داشت. ظاهرا چینی ها در توسعه میدان نفتی یادآوران با 11 درصد عقب ماندگی روبرو هستند. ضمنا یک شرکت چینی هم در توسعه فاز 11 پارس جنوبی 10 درصد از برنامه پیش بینی شده عقب است.

همچنین با توجه به هدف گذاری برای تولید 320 هزار بشکه نفت از میدان مشترک آزادگان با مشارکت یک شرکت چینی، می بایست تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید نفت کشور به 5.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

 

نظر شما :