بررسی سرانجام اعتراض‌های اقتصادی در امریکا

سقوط اوباما در گرداب وال استریت؟

۱۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۶۶۸۶ آمریکا
دیپلماسی ایرانی، به بهانه اعتراضات اخیر در امریکا با دو کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل گفتگویی داشته و درباره آینده پیش‌روی اقتصاد امریکا بحث و تبادل نظر کرده که در زیر می‌خوانید.
سقوط اوباما در گرداب وال استریت؟
دیپلماسی ایرانی: همگان وال استریت (Wall Street) را خیابان معروفی می‌دانند در محلهٔ منهتن کلان‌شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا. ساختمان بازار بورس نیویورک که بزرگ‌ترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی است، در این خیابان قرار دارد. این خیابان چند روزیست شاهد اعتراض‌های مردم محرومی است که از مشکلات اقتصاد در امریکا به تنگ آمدند. افزایش بیکاری در جامعه، کاهش دستمزدها و مشکلات فراوان اقتصادی جامعه آمریکا دلیل اصلی این تظاهرات است. دیپلماسی ایرانی، به این بهانه با دو کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل گفتگویی داشته و درباره آینده پیش‌روی اقتصاد امریکا بحث و تبادل نظر کرده  که در زیر می‌خوانید.

دکتر نرسی قربان، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی تجمع و اعتراض در خیایان در وال استریت نیویورک، اقتصادی است و ریشه این جنبش را چگونه می‌توان تحلیل کرد، گفت؛تا به امروز سابقه نداشته است که در وال استریت بدون مجوز چنین اعتراضی شکل بگیرد. درست است که مشکلات اقتصادی در امریکا و دیگر کشورها وجود دارد، اما این تجمع و اعتراض بیشتر به این موضوع مربوط است که تعدادی از بانک‌های امریکایی و تعدادی از افراد از این بحران پول می‌سازند.

اکنون اصلی ترین پرسش پیش روی تحلیل گران امریکایی این است که آیا با گسترده شدن این اعتراض ها دولت باراک اوباما در آستانه انتخابات سال 2012 وادار به امتیاز دهی برای بقای در قدرت خواهد شد یا خیر؟ پاسخ نرسی قربان به این پرسش این است که مردم در امریکا  دو حزب دارند که در کنگره با هم در حال نزاع هستند، دولت لایحه خود را به سنا و کنگره می‌برد. اگر بتوانند در آنجا جواب دریافت کنند که روند طی خواهد شد، اما در غیراین‌صورت مردم عریضه‌های خود را پیگیری می‌کنند و به دولت فشار می‌آورند تا به نتیجه برسند. اگر چنین روندی طی شود به طور حتم بر رای سنا و کنگره تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین دولت امریکا بسته لوایحی دارد که از ثروتمندان مالیات بیشتری می‌گیرد تا مسایل مالی را حل کند از این طریق اختلاف میان دو قشر فقیر و غنی را در کشور کم کند. البته جمهوری‌خواهان با این روش مخالفند. به عنوان مثال آقای وارن بافت که یکی از سرمایه گذاران عمده امریکاست در یکی از مصاحبه های خود گفته بود که کمتر از منشی خود مالیات می دهد.

در ادامه دکتر قربان روند اعتراضی شکل گرفته در وال استریت را طبیعی ندانسته و در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما این اعتراض‌ها گذارا است  و یا روندی ادامه‌دار؟ توضیح داد: ممکن است که ادامه داشته باشد. پیش فرض دیگری هم وجود دارد که دربرخی موارد حتی احزاب مردم را تشویق می‌کند که این اعتراض‌ها را عملی کنند، تا آن لایحه‌ای که دولت وابسته به حزب خود به کنگره می‌برد، سهل‌تر رای بیاورد. در توضیح می‌توان گفت که برخی از گروه‌ها این اعتراض‌ها را برپا می‌کنند تا صدای آنها بگوش دولتمردان برسد و دولت نیز از این فرصت استفاده کرده تا با زمینه‌ پیش‌آمده، نمایندگان به لایحه‌ای که دولت در گذشته پیشنهاد کرده است، رای مثبت دهند.

دکتر فرهاد خرمی، استاد دانشگاه نیز بر این باور است که ریشه این اعتراض‌ها به بحران اخیر اقتصادی امریکا که از سال 2008 خود را نشان داد، برمی‌گردد. بیکاری در امریکا بوجود آمدو تا به امروز 9.1 درصد باقی مانده است، متاسفانه دیدگاه خوبی از سوی سیاستمداران امریکایی برای حل این مشکل بیان نشده و اوباما نیز اعلام کرده است که شاید این روند طولانی باشد.

دکتر خرمی، در ادامه می افزاید: معترضین مظهر این مشکلات اقتصادی را وال استریت که مرکز بانک‌ها و بورس‌های امریکاست، می‌دانند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا چنین اعتراضی برعملکرد اقتصادی امریکا تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، گفت؛خیر، اقتصاد امریکا و اروپا همانند بیماری می‌ماندکه در حال بدی است و دکتر دارو را تجویز کرده، اما بیمار داروی بیشتری می‌خواهد، غافل از اینکه داروی بیشتر وضع را بهتر نخواهد کرد.

وی اضافه می‌کند که این بحران‌ها از زمان ریاست‌جمهوری جرج‌بوش آغاز شده است. سیاست‌های انبساطی اقتصادی که در آن دوران شروع شده است، باید اثر خود را نشان دهد که این اثربخشی به تدریج خواهد بود. بنابراین باید صبر کنند تا وضعیت کشور به حالت پیش از 2008بازگردد.

دکتر فرهاد خرمی درباره راه‌حل های دولت امریکا برای رهایی از بحران توضیح می‌دهد که دولت می‌تواند با هزینه‌های زیادی که هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم، برای حل مشکل بیکاری اقدام کند.

وی  درباره ادامه‌دار بودن این اعتراض‌ها نظری کاملا متفاوت با دکتر نرسی قربان دارد و بر این باور است که جنبش وال استریت گذاراست و ممکن است دو هفته‌ای این تظاهرات‌ها طول بکشد. به این دلیل چنین اعتراض‌هایی گذاراست که چاره دیگری در دولت وجود ندارد. به عنوان مثال در یونان گفته می‌شود که دولت عوض شود، در حالیکه با تغییر دولت بحران اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت.

در امریکا نیز حتی اگر اوباما تغییر کند و در انتخابات رای اکثریت را به خود اختصاص ندهد، بازهم مشکلات وجود دارد. بازار کار امریکا پس از این بحران دچار تحول شده است و این تحول به دلیل پایین آمدن کسادی در این کشور بوده است و دلیل دیگر آن بر اساس ساختار بازار کار است.بدین معنا شغل‌هایی که در گذشته وجود داشته دیگر امروزه نمی ‌تواند باشد. همچنین اقتصاد امریکا بر پایه بخش خصوصی اداره می‌شود و نمی‌توان این شرکت‌ها را مجبور کرد که افرادی را استخدام کنند. اما سیاست‌های حمایتی که دولت دارد همانند بیمه بیکاری و ... می‌تواند افرادی که بیکار شدند را تا حدی حمایت کند تا وضعیت کشور به حالت عادی بازگردد.

 

نظر شما :