پیروزی اسلام‌گرایان در تونس

۰۶ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۷۳۸۳ اخبار اصلی
یادداشتی از غلا معلی خوشرو، معاون علمی دانشنامه اسلام معاصر برای دیپلماسی ایرانی.
پیروزی اسلام‌گرایان در تونس
دیپلماسی ایرانی: پیروزی حزب النهضه درتونس اولین پیروزی یک حزب اسلام‌گرا در جهان عرب پس از سال 1992 است که اسلام‌گرایان در الجزایر در انتخابات پیروز می‌شدند و با کودتای نظامیان سرکوب شدند و کشور به کام جنگی داخلی کشیده شد. این بار حزب النهضه تونس در انتخاباتی دموکراتیک و با مشارکت حدود 80 حزب با رأی بالایی به پیروزی رسیده است تا قانون اساسی جدید را تدوین کند و نظام سیاسی آینده را معین نماید.

تونس کشوری است با حدود 12 میلیون نفر جمعیت با هنجارهای اجتماعی لیبرال. طبقة متوسط نسبتاً پیشرفته، با مشارکت گسترده و برابر زنان در امور اجتماعی، و با ساحل های فریبنده مدیترانه‌ای برای توریست‌های اروپایی. حکومتی با باورهای سکولاری و با رفتاری سرکوبگر، دولتی پلیسی و امنیتی با فساد گسترده در رده‌های بالای حاکمیت بهمراه خشونتی گسترده علیه اسلام‌گراها و نمادهای دینی مردم.

بورقیبه و بن علی مجموعاً 54 سال بر تونس حکومت کردند و تلاش گسترده‌ای کردند تا کشوری اسلامی که روزی کانون تمدن اسلامی در غرب جهان اسلام بود را بصورت تصنعی در شیوة زندگی همسایگان شمالی خود ادغام کنند. ادغامی خشونت‌آمیز، آمرانه، وارداتی، تک وجهی، مقلدانه، بهمراه فساد و تبعیض و تحقیر.

 مردم تونس در انتخاباتی که با مشارکت 90 درصدی در اولین انتخابات آزاد و منصفانه با حضور ناظران بیطرف و با مشارکت احزاب اسلامی، لیبرالی، چپ، و غیره ...  شرکت کردند و در برابر چشم همگان حزب النهضه که حزبی اسلام‌گراست بیشترین اراء را به خود اختصاص داد. علیرغم کلیشه‌های موجود در رسانه‌های غربی و نیز اذهان بسیاری از غرب‌گرایان در جهان اسلام مبنی براینکه دو راه بیشتر در روش حکمرانی وجود ندارد: یا سیاست مبتنی است بر سکولار دموکراسی و یا مبتنی است بر اسلام و خودکامگی. اسلام‌گرایان تونس مردم سالاری را ارج می‌نهند و ارزش‌های دینی را پاس می‌دارند. آنها نوعی اسلام مردم سالار را راه‌حل امروز جامعة تونس می‌دانند.

حزب النهضه برای بیش از دو دهه مورد سرکوب گسترده بود و اعضا و هواخواهان آن در زندانها یا در تبعید و یا به صورت مخفی بسر برده‌اند. حزبی که اسلام را اساس اعتقادی خود می‌داند و با احترام به همة گروهها خواستار نظامی رقابتی فارغ از سرکوب داخلی و وابستگی خارجی و در پی دعوت از همه برای ایجاد نظامی مردم سالار و با حفظ احترام به حقوق و کرامت انسان و با رعایت تنوع سیاسی و فرهنگی و همنوا با ارزش‌های اسلامی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کشورهای وابسته و غرب‌گرا هرگونه حرکت آزادی‌خواهانه وعدالت‌جویانه را با برچسب حمایت از انقلاب اسلامی سرکوب کردند و آنها را عوامل جمهوری اسلامی لقب دادند. این فریب‌کاری در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه اکنون افشاء شده است. ملل اسلامی اکنون بیدار شده و به پا خواسته‌اند و با درک شرایط حساس کنونی و با بازگشت به ارزشهای اسلامی، و کنار زدن دیکتاتوری‌های غرب‌گرا، و توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی خویش در صدد تأسیس نظامی جدید هستند که در آن مشارکت مردمی و استقلال ملی و هویت اسلامی ستونهای اصلی این نظام را تشکیل می‌دهند.

سه دهة پیش راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه با تشکیل گروهی اسلامی بارها زندانی شد و نهایتاً‌از کشور تبعید گردید و بیست‌ودوسال دور از تونس به امید ایجاد جامعه‌ای مستقل و ازاد و اسلامی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خویش ادامه داد.

اینجانب در فرصت مغتنمی  که پیش آمد و توانستم حدود بیست‌سال پیش با ایشان ملاقات کنم بخاطر دارم که محور سخنان ایشان این بود که تونس کشوری است با سابقة درخشان در تمدن اسلامی و اکنون توسط کسانی اداره می‌شود که نه به ارزشهای اسلامی اعتقاد دارند و نه به آزادیهای سیاسی و مدنی. اینها دیکتاتوری خود را تحت عنوان پیشرفت و تجدد مخفی کرده‌اند و به تحقیر و سرکوب مردم می‌پردازند. ما در صدد احقاق حقوق مردم، گسترش آموزش و پرورش، توجه به حقوق زنان و حفظ ارزشهای اصیل اسلامی و انسانی هستیم. آنها  ما را به خشونت وعقب‌ماندگی و تحجر متهم می‌کنند. ما ارزشهای دینی را در تعارض با خواست مردم و مشارکت آنان در امور اجتماعی و سیاسی نمی‌دانیم. بلکه  با وابستگی سیاسی  و تقلید کورکورانه از  غرب مخالفیم.

 راشد الغنوشی امروز جامعة تونس را به عدالت، انصاف، مدارا، کار و اخلاق فرا می خواند و از همگان می‌خواهد که حقوق یکدیگر را رعایت کنند و با حفظ تنوع فکری و فرهنگی خویش با یکدیگر گفت‌وگو کرده و از طریق مشارکت فعال در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی به حل مشکلات خود بپردازند. او اسلام را مرجع اصلی حل مشکلات میداند و مردم سالاری را روش مطلوب اداره جامعه قلمداد میکند. روزهای آینده تونس شاهد تدوین قانون اساسی جدید بر مبنای ارزشهای اسلامی و بامشارکت مردم توسط اسلام گرایان و دیگر گروه های فعال سیاسی ومدنی خواهد بود. این تجربه جدید بی تردید الهام بخش بزرگی برای جنبش های جاری در جهان اسلام خواهد بود.   

 

نظر شما :