مجله هفته/ نفت ایران پیش فروش می‌شود

۰۶ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۷۳۸۸ اقتصاد و انرژی
یک مقام مسئول با اشاره به دستور وزیر نفت برای امضای قراردادهای پیش فروش نفت به بخش خصوصی از واگذاری سهام 140 شرکت نفتی تابع وزارت نفت خبر داده و گفته: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خصوصی می شود.
مجله هفته/ نفت ایران پیش فروش می‌شود
دیپلماسی ایرانی: تغییرات مدیریتی در وزارت نفت و نحوه مدیریت تولید، پالایش و فروش نفت و گاز ایران به تغییرات ساختاری و بنیادین نزدیک می شود. رستم قاسمی از زمان ورودش به وزارت نفت حامل راهکارهایی بوده است تا چالش های بخش انرژی ایران را که در اثر تحریم های بین المللی دچار مشکل شده، کم کند و راه های جدیدی برای برون رفت از بحران یا مقابله با بحران های آینده درنظر بگیرد. او پیشتر نیز اعلام کرده بود که خصوصی سازی و تامین فاینانس در اولویت برنامه های نفتی قرار دارد.

طی هفته گذشته سید حمید حسینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران جزئیات نشست ویژه وزیر نفت را با اعضای هیئت رئیسه اتاق تهران تشریح کرد و گفته شد که در این نشست درباره مشکلات پیش روی سرمایه گذاران برای حضور و مشارکت در طرح های صنعت نفت، اجرای سیاست های کلی اصل 44 و تعیین قیمت فروش گاز به صنایع پتروشیمی بحث و تبادل نظر شده است.

حسینی از اجرای بورس نفت، گسترش فعالیت های سوآپ نفت و فرآورده های نفتی و افزایش حجم صادرات غیر نفتی به عنوان دیگر محورهای این نشست دوجانبه یاد کرد و گفت: با دستور وزیر نفت مقرر شده است یک کارگروه مشترک بین وزارت نفت و اتاق بازرگانی تهران برای بررسی مشکلات و چالش های پیش روی تشکیل شود.

وی با اشاره به تاکید وزیر نفت مبنی بر شتاب در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور با اولویت میدان پارس جنوبی افزود: بر اساس اعلام وزیر نفت با توسعه این میدان مشترک گازی با قطر امکان کسب درآمد 100 میلیارد دلاری فراهم می شود.

عضو هیئت رئیسه صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی همچنین از تشکیل کنسرسیوم های بخش خصوصی و حضور نمایندگان بخش خصوصی در کمیته راهبردی ساخت داخلی تجهیزات صنعت نفت خبر داد و گفت: با دستور وزیر نفت امکان خرید نفت خام و اوراق مشارکت با سود 17 درصد توسط بخش خصوصی فراهم شده است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به تاکید وزیر نفت مبنی بر واگذاری 140 شرکت نفتی به بخش خصوصی در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: وزیر نفت از آمادگی کامل برای واگذاری صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی به بخش خصوصی خبر داده است. همچنین با دستور وزیر نفت به زودی قراردادهای پیش فروش نفت خام (اوراق صکوک) نیز اجرایی می شود.

درحالی که برای واگذاری فعالیت های سوآپ، صادرات و واردات و ترانزیت فرآورده های نفتی به بخش خصوصی نیز تاکید شده، همچنان خیلی مشخص نیست که منظور از این خصوصی سازی چیست و بخش خصوصی کدام است. با این حال این عضو هیئت رئیسه صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی از واگذاری قریب الوقوع تمام پالایشگاه های نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به بخش خصوصی گفته و تاکید کرده است: در صورت اجرای برخی از دستورات و مصوبات وزارت نفت امکان فعالیت بخش خصوصی در حوزه تولید، انتقال و توزیع فرآورده های مختلف نفتی فراهم می شود.

اما در سوی دیگر مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب از احتمال مشارکت با شرکت های خارجی تامین کننده فاینانس همچون چین برای اجرای طرح های افزایش تولید نفت خبر داده است.

هرمز قلاوند عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 99.99 درصد از برنامه تولید نفت در مناطق نفت خیز جنوب محقق شده است، تاکید کرد: کاهش تولید نفت در مناطق نفت خیز جنوب به هیچ وجه صحت ندارد.

این مقام مسئول همچنین با رد آماده نبودن زیرساخت های حفاری در برخی از میادین مناطق نفتی جنوب گفت: برای سال جاری قرار است 11 دکل جدید حفاری به ناوگان حفاری این قطر تولید نفت کشور اضافه شود.

 

نظر شما :