آسوشیتدپرس فاش کرد

اطلاعات موجود در گزارش آمانو

۱۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۷۶۲۳ پرونده هسته ای
به همان اندازه که آمریکا برای انتشار این گزارش تلاش کرد، چین و روسیه که دو شریک تجاری ایران به شمار می‌روند برای جلوگیری از انتشار گزارش آمانو کوشش کردند.
اطلاعات موجود در گزارش آمانو
دیپلماسی ایرانی: یوکیا آمانو که به تازگی از سفر به آمریکا بازگشته، قصد دارد با وجود مخالفت کشور‌هایی مانند چین و روسیه، گزارش خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را منتشر کند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست ماه گذشته 35 عضو شورای حکام ضمن ابراز نگرانی مجدد از احتمال نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد به زودی گزارشی را در مورد منابع نگرانی خود منتشر می‌کند.

این اظهار نظر آمانو نقطه عطفی برای تلاش‌های آمریکا و متحدانش بود که در جستجوی راهی برای اجماع بین المللی بر سر افزایش فشار‌ها بر ایران هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که کاخ سفید فشار مضاعفی را بر آمانو اعمال کرده تا این گزارش را هر چه سریعتر و جامع‌تر منتشر کند. همچنین مقامات واشینگتن به طور شفاف اعلام کرده‌اند که قصد دارند از این گزارش به عنوان مبنایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کنند.

اما به همان اندازه که آمریکا برای انتشار این گزارش تلاش کرد، چین و روسیه که دو شریک تجاری ایران به شمار می‌روند برای جلوگیری از انتشار گزارش آمانو کوشش کردند. مسکو و پکن علاوه بر اعلام نظر خود در رسانه‌ها در یادداشتی دیپلماتیک خطاب به مدیر کل آژانس از وی خواستند یا انتشار این گزارش را به تعویق بیاندازد یا اینکه از آن صرفنظر کند. دو متحد تجاری ایران بر این باورند که انتشار گزارش آمانو و علنی شدن منابعی که وی با استناد بر آنها در مورد فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده،‌ شانس‌های دیپلماتیک برای از بین بردن بن بست هسته‌ای ایران با غرب را از بین برده و در عین حال اهرم فشاری در اختیار آمریکا و متحدانش قرار می‌دهد.

اما شواهد نشان می‌دهد که آمانو سرانجام تصمیم گرفته این گزارش را منتشر کند. خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش می‌دهد که در گزارش آژانس که در همین هفته منتشر می‌شود به نمونه‌های رایانه‌ای از کلاهک‌های هسته‌ای اشاره شده که ایران آنها را تهیه کرده‌ است. همچنین در این گزارش جزئیات بیشتری در مورد تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای فاش می‌شود. هرچند که جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح جویانه توصیف می کند.
به گزارش این خبرگزاری آمریکایی تصاویر ماهواره ‌ای که آژانس معتقد است مربوط به یک کانتینر بزرگ فولادی برای آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای در ایران بوده در اختیار اعضای شورای حکام قرار می‌گیرد.
هرچند آژانس در گذشته نیز در خصوص نزدیک به یک دهه فعالیت‌های هسته‌ای مورد تردید ایران ابراز نگرانی کرده بود اما ادعا‌های تازه در مورد ماهیت تسلیحاتی فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی تا کنون به شکل علنی مطرح نشده و برای نخستین بار در غالب گزارش آمانو علنی می‌شود.

از سوی دیگر این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که بار دیگر صدای طبل جنگ علیه ایران به گوش می‌رسد و رسانه های اسرائیلی گزارش‌های مفصلی را در این زمینه منتشر کرده‌اند . علاوه بر این رسانه‌های انگلیسی نیز گزارش دادند که مقامات انگلیسی اخیرا اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را به ایالات متحده پیشنهاد داده اند.
یکی از دیپلمات‌های نزدیک به آمانو اعلام کرده است که گزارش تازه وی در مورد ایران متنی 12 صفحه‌ای است که به گزارش‌های دوره‌ای متداول آژانس در مورد ایران پیوست شده است. گفتنی است در این گزارش به نقل از اطلاعات جاسوسی از کشور های عضو آژانس اطلاعاتی در مورد کانتینر فولادی برای آزمایش‌های هسته ای در ایران منتشر شده که در سایت پرچین قرار داشته است. بخش دیگری از این گزارش نیز به تلاش مهندسان ایرانی برای تهیه نمونه‌های رایانه‌ای اشاره می‌کند که در تولید کلاهک هسته‌ای کارایی دارند.

به گفته دیپلمات‌ها این فعالیت‌ها پس از سال 2003 در ایران انجام شده و این در حالی است که گمان می‌رفت جمهوری اسلامی در آن زمان فعالیت‌های هسته‌ای محرمانه خود را متوقف کرده باشد. گزارش اسوشیتد پرس حاکی از آن است که دست کم 10 کشور در ارائه اطلاعات جاسوسی به آمانو در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند.

همزمان با انتشار گزارش‌های در مورد اطلاعات تازه آمانو در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران گروهی از دیپلمات‌ها نیز اعلام کرده‌اند که پس از علنی شدن گزارش آژانس، تا ماه مارس به ایران فرصت همکاری داده خواهد شد و در صورتی که آنگونه که جامعه بین المللی می‌خواهد جمهوری اسلامی اقدامات لازم را به عمل نیاورد، موضوع به شورای امنیت ارجاع خواهد شد.
گفتنی است نسخه‌ای از گزارش آمانو چندی قبل به دست مقامات ایرانی رسیده است تا شانس این را داشته باشند که در مورد آن اظهار نظر کنند تا این اظهارات نیز همزمان با پخش شدن گزارش در بین اعضای شورای حکام در اختیار آنها قرار گیرد.

نظر شما :