تحلیل واشنگتن پست از کاهش ارزش ریال

تحریم اوباما کار دست ایران داد

۱۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۸۹۶۷۳۸ اخبار اصلی
کارشناسان اقتصادی می‌گویند که ارزش ریال در مقابل دلار از ماه سپتامبر تا کنون 35 درصد کمتر شده و هر دلار در بازار آزاد تهران 16 هزار و 800 ریال معامله می‌شود. این در حالی است که در ماه دسامبر هر دلار 10 هزار و 500 ریال معامله می‌شد.
تحریم اوباما کار دست ایران داد
پس از اینکه باراک اوباما طرح مصوب کنگره برای تحریم بانک مرکزی ایران را در روز شنبه امضاء کرد، ارزش ریال در مقابل دلار در روز دوشنبه 12 درصد کاهش یافت.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند که ارزش ریال در مقابل دلار از ماه سپتامبر تا کنون 35 درصد کمتر شده و هر دلار در بازار آزاد تهران 16 هزار و 800 ریال معامله می‌شود. این در حالی است که در ماه دسامبر هر دلار 10 هزار و 500 ریال معامله می‌شد.

سیر نزولی ارزش ریال در مقابل دلار از زمانی شدت یافت که در ماه سپتامبر، دادگستری آمریکا ادعای دست داشتن سپاه قدس ایران در طرح ترور عادل‌الجبیر، سفیر عربستان در واشینگتن را مطرح کرد. پس از آن نیز در ماه نوامبر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر شد و این در شرایطی بود که مقامات اسرائیلی نیز روز به روز بیشتر بر به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران تاکید می‌کردند.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، کاهش بی‌سابقه ارزش ریال در مقابل دلار درحالی روی داده است که جمهوری اسلامی مانور نظامی را در تنگه هرمز برگزار کرده که در جریان آن موشک‌های دوبرد نیز آزمایش شده‌اند. تهران تاکید کرده بود که در صورت افزایش تحریم‌ها این تنگه را مسدود می‌کند. اما در حالی که از روز شنبه قانون تحریم‌ بانک مرکزی ایران به امضاء رئیس جمهور آمریکا رسیده؛ تهران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام آمادگی کرده است.
بنابراین گزارش، نخستین نتیجه امضاء اوباما این بوده که ارزش ریال در مقابل دلار سقوط کرده و بازار ارز در جمهوری اسلامی به اندازه‌ای نابسامان است که صرافی‌ها از نوشتن نرخ دلار بر روی تابلوی اعلانات خودداری می‌کنند. با این وجود هجوم مردم برای خرید دلار بسیار قابل توجه است.

هرچند گفته می‌شود که این روند می‌تواند سود دولت از دلار‌های نفتی را افزایش دهد اما برخی از کارشناسان بر این باورند که کاهش ارزش ریال برای جمهوری اسلامی که تحریم‌ها را بی‌اثر می‌داند،‌ خوشایند نیست. همچنین کاهش ارزش ریال می‌تواند بودجه دولت را نیز کاهش دهد. این در شرایطی است که گفته می‌شود بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه جلسه‌ای اضطراری برای بررسی روند بی‌سابقه کاهش ارزش ریال برگزار کرده است.
گفتنی است در 20 دسامبر زمانی که جمهوری اسلامی اعلام کرد مبادلات تجاری خود را با امارات متحده عربی متوقف می‌کند نیز ارزش ریال 10 درصد در مقابل دلار کاهش یافته بود.

برخی کارشناسان ادعا می‌کنند که بازار اعتماد خود را به اینکه راه‌حلی برای جلوگیری از روند کاهش ارزش ریال اندیشیده شود، از دست داده است. از سوی دیگر قیمت‌ها در ایران به سرعت در حال تغییر هستند و بانک‌ها نیز از ارائه اعتبار برای دلار دولتی خودداری می‌کنند. همچنین مقادیر قابل توجهی ریال در بازار موجود است که برای خرید کالاهایی که ارزش خود را از دست نمی‌دهند، هزینه می‌شوند. علاوه بر این پوند انگلیس و درهم امارات نیز از ارزش قابل توجهی در برابر ریال برخوردار هستند.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :