احتمال تعویق زمان برگزاری انتخابات قوت گرفت

کلاف هزار سر بحران در مصر

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۹۰۰۱۳۱ اخبار اصلی
محمد البرادعی و دکتر محمد بدیع، دبیر کل اخوان المسلمین پیشنهاد داده‌اند که تلاشی برای انجام گفت‌وگوهای سیاسی برای پایان دادن به بحران جاری در مصر شود.
کلاف هزار سر بحران در مصر
دیپلماسی ایرانی: مصری‌ها هر روز به شکلی شوکه می‌شوند. آخرین شوک آنها رد صلاحیت گسترده نامزدهای مردمی‌شان بوده است. ایمن نور، رئیس حزب الغد، کسی که با رقابت سرسختانه با مبارک و زندانی شدنش بر سر این رقابت تبدیل به یک چهره محبوب و انقلابی نزد مردم مصر شده بود، خیرت الشاطر، نامزد ثروتمند، تحصیل‌کرده و سیاستمدار اخوانی‌ها که توانسته بود بسیاری از آرای رای‌دهندگان اسلام‌گرا و حتی سلفی را جلب کند، عمر سلیمان، رئیس سابق سازمان امنیت مصر و معاون حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر که در فکر جلب حمایت خارجی‌ها و طرفداران نظام مبارک بود، و حازم ابواسماعیل، نماینده سلفی‌ها که از پدری مصری و مادری امریکایی متولد شده‌ است، به همراه دست کم 7 نفر دیگر رد صلاحیت شده‌اند تا ضمن شوکه شدن مردم مصر خشمی گسترده نیز جامعه مصر را فرا بگیرد. خشمی که بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که می‌تواند به یک بحران بزرگ سیاسی در مصر بینجامد.

در حال حاضر فضای سیاسی مصر به شدت ملتهب شده و به گفته وکیل حازم ابو اسماعیل، تنها آماده یک جرقه برای آغاز یک بحران گسترده سیاسی است.

در همین رابطه، حسین الطنطاوی، رئیس شورای نظامی انتقالی اظهار نظر تازه‌ای کرده است که باز هم بر آتش التهاب فضای سیاسی مصر می‌افزاید و علاوه بر آن این شائبه را به وجود می‌آورد که رد صلاحیت‌های صورت گرفته بیش از آن که جنبه حقوقی و قضایی داشته باشد جنبه سیاسی دارد. او روز گذشته گفت: «نوشتن قانون اساسی جدید مصر باید تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری مصر پایان یابد.» اظهار نظر تازه طنطاوی باعث شده است تا احتمال به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری مصر بیش از پیش تقویت شود.

این اظهار نظر تازه طنطاوی با واکنش تند جریان‌های سیاسی مصر مواجه شده است. عمرو موسی، نامزد بارز انتخابات ریاست جمهوری مصر در این باره گفت: «ظرف چند هفته نمی‌توان کار نوشتن قانون اساسی را به پایان رساند. مگر این که اراده جدی‌ای برای این کار وجود داشته باشد که آن هم بعید می‌دانم وجود داشته باشد.»

وی تاکید کرد، برگزاری انتخابات در موعد مقرر یک امر حیاتی است چرا که در غیر این صورت کشور به خصوص از لحاظ اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

دکتر محمد سلیم العوا، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز در این باره گفت: «این نشان می‌دهد که شورای نظامی می‌خواهد از زمان مقرری که تعیین شده بود، سرپیچی کند و قدرت را به رئیس جمهور منتخب تا قبل از نوشتن قانون اساسی و تعیین اختیارات رئیس جمهور منتقل نکند.»

وی تاکید کرد، شورای انتقالی نمی‌تواند اختیارات رئیس جمهور را تعیین کند و قدرت باید تا 30 ژوئن به رئیس جمهوری منتخب انتقال یابد.  

در این میان عده‌ای از سیاستمداران پیشنهاد برگزاری یک نشست آشتی ملی برای پایان دادن به بحران جاری مصر داده‌اند. محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این روزها بیش از پیش نزد افکار عمومی مصر محبوب شده است و دکتر محمد بدیع، دبیر کل اخوان المسلمین پیشنهاد داده‌اند که تلاشی برای انجام گفت‌وگوهای سیاسی برای پایان دادن به بحران جاری در مصر شود. دعوت آنها برای مذاکره با استقبال جریان‌های سیاسی مواجه شده است اما شرط کرده‌اند که باید این گفت‌وگوها در چارچوب مبانی الازهر و اتحاد دموکراتیک کشور باشد. در عین حال ائتلاف‌های انقلابی از اخوان المسلمین خواستند که عذرخواهی کند و از معرفی نماینده خود برای انتخابات ریاست جمهوری منصرف شود.

در همین حال حسین الطنطاوی، رئیس شورای نظامی انتقالی روز یکشنبه با روسای احزاب و جریان‌های سیاسی و شماری از نمایندگان مجلس دیدار کرد و با آنها درباره تسلیم قدرت از شورای نظامی به رئیس جمهور منتخب گفت‌وگو کرد.

البدوی، رئیس حزب الوفد، یکی از افراد حاضر در این جلسه پس از پایان آن با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در این نشست توافق شد تا به زودی جلسه‌ای فوق العاده با روسای احزاب و نمایندگان پارلمان با حضور روسای کمیسیون‌های مجلس و شماری از افراد مستقل برگزار شود تا در چارچوب آن یک دادگاه عالی اداری جدید برای قانون اساسی تعیین شود. همچنین توافق شد تا یک جلسه فوق العاده در روز یکشنبه آینده با حضور نمایندگان احزاب در پارلمان، شورای نظامی، روسای احزاب حاضر در پارلمان و روسای مجلس ملی و شورا برگزار شود.»

این در حالی است که دکتر محمد مرسی، رئیس حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جنبش اخوان المسلمین در پارلمان مصر تاکید کرد که کمیسیون جدید باید نماینده همه طیف‌های مردمی مصر باشد.

در همین رابطه روزنامه الاهرام نظرسنجی جدیدی درباره میزان محبوبیت نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری مصر منتشر کرده است. این نظرسنجی را مرکز مطالعات الاهرام انجام داده است. بنا به این گزارش، عمر سلیمان، با 31.7 درصد در رتبه نخست رای‌دهندگان مصری قرار گرفته است. پس از او عمرو موسی، وزیر امور خارجه اسبق مصر و رئیس سابق اتحادیه عرب با 22.8 درصد در رتبه دوم ایستاده و حازم ابواسماعیل، چهره‌ جنجالی سلفی‌های مصر با 21.4 درصد در رتبه سوم است. پس از او با فاصله‌ای قابل تامل عبدالمنعم ابوالفتوح با 6.2 درصد قرار دارد. در این رده بندی خیرت الشاطر با 4.3 درصد در جایگاه ششم ایستاده و احمد شفیق نیز با 3.4 درصد در جایگاه هفتم است. پس از او محمد سلیم العوا با 1.2 درصد قرار دارد و ایمن نور نیز با 0.9 درصد جایگاه نهم را در میان رای دهندگان مصری به خود اختصاص داده است. مرکز مطالعات الاهرام این نظرسنجی را از میان 1200 رای‌دهنده واجد شرایط با افکار و سنین مختلف در حد فاصل 7 تا 10 آوریل انجام داده است.

الاهرام اخذ رتبه نخست این نظرسنجی توسط عمر سلیمان را به دلیل تصمیم او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر در لحظات آخر ثبت نام دانسته و پیش‌بینی کرده با کنار رفتن وی از گردونه رقابت‌ها آرای او میان عمرو موسی و احمد شفیق تقسیم شود.    

این مرکز همچنین پیش‌بینی کرده است که رقابت اساسی میان سه گروه صاحبان مناصب سیاسی در نظام سابق دوران مبارک، اسلام‌گرایان و لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها جریان یابد و این سه گروه بتوانند جامعه سیاسی مصر را بدین ترتیب طبقه‌بندی کنند.

    

تهیه کننده: دیپلماسی ایرانی  


نظر شما :