کلینتون در واکنش به اظهارات صالحی

تحریم‌ها به قوت خود باقی می‌مانند

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۰۰۱۶۴ اخبار اصلی
در حالی که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در نخستین موضع گیری خود پس از برگزاری مذاکرات روز شنبه در استانبول خواستار لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی شده و بر حق غنی سازی در ایران تاکید کرده است، هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی وی به طور ضمنی این درخواست را در کرده و تاکید دارد که تحریم ها به قوت خود باقی خواهد بود.
تحریم‌ها به قوت خود باقی می‌مانند

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در نخستین موضع گیری خود پس از برگزاری مذاکرات روز شنبه در استانبول خواستار لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی شده و بر حق غنی سازی در ایران تاکید کرده است، هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی وی به طور ضمنی این درخواست را در کرده و تاکید دارد که تحریم ها به قوت خود باقی خواهد بود.

پیش از نشست ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، برخی تحلیلگران گمانه زنی کردند که یکی از مطلوب ترین راه ها برای توافق هسته ای ایران و غرب همکاری تهران در جهت تعلیق برنامه های غنی سازی 20 درصدی و در مقابل کلید خوردن روند تدریجی لغو تحریم هاست. البته در همان زمان نیز مقامات آمریکایی تاکید داشتند که در شرایط کنونی ، مساله لغو تحریم ها مطرح نبوده و تهران باید اعتمادسازی کند. از سوی دیگر درخواست صالحی برای لغو تحریم ها نیز در شرایطی مطرح شده که وی همچنان بر انجام عملیات غنی سازی در ایران تاکید دارد و به این ترتیب پیش بینی کارشناسان برای توافق دوجانبه نیز محقق نمی شود.

بنا بر اظهارات کلینتون، ایالات متحده تحریم ها را و دیگر فشار ها بر ایران را حفظ می کند تا تهران در مورد آنچه می خواهد در دور بعدی مذاکرات ارائه کند، تصمیم گیری کند.

این در حالی است که صالحی می گوید کشورش آمده حل تمامی موضوعات در دور بعدی مذاکرات است اما در شرایطی که غرب روند لغو تحریم ها را کلید بزند.

البته هنوز مشخص نیست که ایران خواستار لغو تحریم ها پیش از برداشتن گام هایی برای اعتمادسازی با غرب است اما کلینتون به طور شفاف اعلام کرده که این امکان وجود ندارد.

 خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا که در برازیلیا حضور داشت، گزارش داد: من به اقدام در برابر اقدام اعتقاد دارم اما در این مورد معتقدم آغاز اقدامات به نشان دادن جدید از سوی ایران بستگی دارد. به همین دلیل ما تحریم ها را حفظ خواهیم کرد و به تهران فشار می آوریم تا داشته هایش را در نشست بغداد ارائه کند و با توجه به عملکرد ایران، ما نیز وارد عمل شویم. قرار است مذاکرات بغداد در تاریخ سوم خرداد ماه برگزار شود و این در حالی است که چشم انداز تحریم های آمریکا و اروپا علیه بانک مرکزی در روزهای نخست تابستان وجود دارد.

هرچند پس از مذاکرات استانبول که پس از تعلیقی 15 ماهه برگزار شده بود، همه طرف ها بر مثبت بودن روند مذاکرات تاکید داشتند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در زمره معدود مقاماتی قرار داشت که روند این گفت و گو ها را مورد انتقاد قرار داد. وی مدعی شد غرب به تهران امتیاز مجانی داده است.موضعی که باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا آن را تکذیب و تاکید کرد که پنجره دیپلماسی برای ایران رو به بسته شدن است و تهران باید ز فرصت وجود برای مذاکره استفاده کند.

با این حال کلینتون به طور کامل با چشم انداز لغو تحریم ها مخالفت نکرده است. وی تاکید دارد که تهران باید جدیت خود را برای حل مسائل موجود در پرونده هسته ای نشان داده و شفاف تر عمل کرده و به درخواست های شورای امنیت پاسخ دهد. در چنین شرایطی امکان اقدام متقابل آمریکا نیز وجود خواهد داشت.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :