دوئل انقلابیون و محافظه کاران در مصر

اسلام گرایان پیروز خواهند شد

۱۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۰۱۹۵۳ گفتگو
حجت الله جودکی، رایزن سابق ایران در مصر در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به راه یافتن محمد مرسی، و احمد شفیق به دور دوم معتقد است در دور دوم انتخابات نامزد اسلام گرایان پیروز خواهد شد. اما این به معنی پیروزی دموکراسی نخواهد بود. زیرا تا زمانی که نظامیان به پادگان¬ها برنگردند صحبت از حکومت دموکراتیک خنده دار می¬باشد.
اسلام گرایان پیروز خواهند شد
 

دیپلماسی ایرانی: همانطور که انقلاب مصر جهان را شگفت زده کرد اولین انتخابات آزاد این کشور هم از شگفتی ها خالی نبود. عبدالمنعم ابوالفتوح و عمرو موسی که خود را در قامت رئیس جمهور مصر می دیدند از دور انتخابات خارج شدند و محمد مرسی، کاندیدای اخوان المسلمین و احمد شفیق، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک به دور دوم راه یافتند. حال همه چشم ها به دور دوم دوخته شده است که آیا اسلام گرایان حکومت مصر را در دست می گیرند و یا با ریاست جمهوری شفیق ترمز انقلاب کشیده خواهد شد؟ دیپلماسی ایرانی این سوالات را با حجت الله جودکی، رایزن سابق ایران در مصر در میان گذاشته که در زیر می خوانید:

 

آقای جودکی انتخابات روزهای گذشته مصر تا چه اندازه از سلامت برخوردار بود؟ آیا شائبه تقلب در انتخابات و یا مداخله نظامیان در این انتخابات وجود ندارد؟

تعدادی از نیروهای بین المللی بر این انتخابات نظارت داشتند و تا کنون گزارشی از عدم سلامت انتخابات منتشر نکرده­اند. البته خرید رای را شاید نتوان تقلب به حساب آورد. در جوامعی که فقر و بیسوادی وجود دارد، این کار ناپسند متداول است. نظامیان تمام توان خود را همواره به کار برده و خواهند برند تا کسی انتخاب شود که قدرت آنها را محدود ننماید.

 

نتیجه دور اول انتخابات نشان دهنده چه چیزی است؟ این نتیجه تا چه اندازه قابل پیش بینی بود و از چه نظر اهمیت دارد؟

در انتخابات اخیر چند مسئله را باید مد نظر قرار داد:

-         بر اساس قانون مکمل انتخابات مصر که در جراید منتشر گردید، اگر کاندیدایی انتخاب شود و بعدا نیروهای مسئول در مصر صلاحیت ایشان را رد کنند، به طور اتوماتیک نفر بعد از ایشان رئیس جمهور می­شود. همین مسئله باعث شد تا اسلام گرایان از کنار رفتن به نفع همدیگر خود داری نمایند.

-         آقای احمد شفیق آخرین نخست وزیر آقای مبارک است. در انتخابات اخیر وی رد صلاحیت شد و بعدا تنها فردی بود که صلاحیت او تایید شد و به جمع 12 نفر رقیب انتخاباتی وارد شدند.

-         وی از سوی مردم و به ویژه اسلام گرایان متهم بود که ازعناصر رژیم گذشته مصر هستند و تلاش مردم – انقلابیون و اسلام گرایان –  برای ممانعت از نامزدی این افراد به نتیجه نرسید.

-         بعد از انقلاب، مصر با تضعیف شدید اقتصاد و بروز ناامنی در میان مردم روبرو شد، برخی از نامزدها، بهبودی اقتصاد و امنیت در مصر را سرلوحه برنامه خود قرار دادند، تا بتوانند آرای مردم را به نفع خود جلب کنند.

-         در مصر این احتمال داده می­شود که نیروهای قبطی که از پیروزی اسلام گرایان ناخرسندند و نیز مردمی که منتظر بهبود شرایط اقتصادی و امنیتی هستند و نیز عوامل رژیم گذشته بیشترین رای را به آقای احمد شفیق داده­اند. البته خرید رای و اجبار پرسنل ارتش برای رای دادن به وی را هم باید به این مسئله اضافه کرد.

-         همچنین مردم فقیر و بیسواد – اصطلاحی که یکی از مسئولان انتخابات مصر به کار برد – بیشترین رای را به آقای محمد مرسی داده­اند.

-         هزینه انتخاباتی محمد مرسی نماینده اخوان المسلمین از سوی ایشان پرداخت شد. منبع هزینه انتخاباتی آقای احمد شفیق – که بیش از همه نامزدها کارهای تبلیغاتی پر هزینه انجام داد – نامعلوم است و از اینرو دیگر نامزدها وی را مورد اتهام قرار دادند.

-         علمای الازهر یک روز قبل از انتخابات، رای دادن به عوامل رژیم گذشته را حرام اعلام کردند. در واقع منظور ایشان احمد شفیق و عمرو موسی بود. همچنین خرید و فروش رای را هم حرام نمودند. این فتاوی ظاهرا کار برد چندانی نداشت.

 

میزان مشارکت عمومی در این انتخابات چه اندازه بوده است؟ با توجه به این که این انتخابات اولین انتخابات پس از برکناری حسنی مبارک بود تا چه اندازه این حجم از مشارکت قابل قبول است؟

بر اساس آمارهای اعلام شده حدود 50% از واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات شرکت کردند. مصر فعلا در حال تجربه نمودن ساز و کارهای دموکراتیک است و این انتخابات شروع آن محسوب می­شود.

 

آیا ممکن است شرکت کنندگان دور دوم بیشتر از دور اول باشند؟ در این صورت این موضوع به نفع کدام یک از کاندیداهاست؟

معمولا در دور دوم این گونه انتخابات، تعداد کمتری شرکت می­کنند. البته ممکن است به دلایل متعددی این مسئله در انتخابات مصر متفاوت باشد. بویژه که هم اسلام گرایان و هم حامیان آقای احمد شفیق نگران و احساس خطر از پیروزی نامزد رقیب دارند، لذا ممکن است دست به ائتلاف­های جدیدی بزنند. البته از همین حالا می­توان پیش بینی کرد که در دور دوم انتخابات نامزد اسلام گرایان پیروز خواهد شد. اما این به معنی پیروزی دموکراسی نخواهد بود. زیرا تا زمانی که نظامیان به پادگان­ها بر نگردند و دست از دخالت در اقتصاد و سیاست بر ندارند، صحبت از حکومت دموکراتیک خنده دار می­باشد.

 

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/14                 

نظر شما :