انقلاب‌هایی که تنش‌های طایفه‌ای را تشدید می‌کنند

نگاه مشترک غرب و اعراب نسبت به منطقه

۱۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۰۵۱۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
درگیری‌های طایفه‌ای نباید مانع ایجاد دموکراسی و از بین رفتن فرصت‌ها برای ساخت جوامع دموکراتیک مسالمت‌آمیز در جهان عرب شوند.
نگاه مشترک غرب و اعراب نسبت به منطقه

دیپلماسی ایرانی: یک کارشناس برجسته اروپایی انقلاب های عربی را مسبب شعله ور شدن فتنه طایفه ای در جهان عرب و خاورمیانه دانست و گفت که پس از این انقلاب ها و سرنگونی نظام های مستبد عربی درگیری های طایفه ای همانند غول جادو از چراغ خارج شده اند.

به گزارش پایگاه خبری الوسط، باراح میخالی، پژوهشگر مرکز فرید، یکی از مهم ترین مرکز مطالعاتی اروپا که مقر آن در مادرید، پایتخت اسپانیا است در این باره گفت: «این درگیری های طایفه ای نباید مانع ایجاد دموکراسی و از بین رفتن فرصت ها برای ساخت جوامع دموکراتیک مسالمت آمیز در جهان عرب شوند.»

وی که پژوهشی را در همین زمینه برای مرکز فرید تهیه کرده و این مرکز نیز آن را منتشر کرده است، در این باره همچنین گفت: «تقسیم بندی های طایفه ای چیز تازه ای در خاورمیانه نیستند، اما این مساله در پی تحولات اخیر خاورمیانه و سرنگونی نظام های استبدادی ابعاد تازه ای به خود گرفته است. از جمله این که بهانه ای تازه برای ایجاد تنش میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به وجود آورده است. برخی حاکمان مستبد عرب بر طبل طایفه گری می کوبند و نعره های بلند تحت این شعار سر می دهند با این هدف که بتوانند همچنان در قدرت باقی بمانند و نظام های خود را حفظ کنند.»

میخالی در ادامه به مصداق های این درگیری ها اشاره کرد و گفت: «مثلا در حال حاضر اختلاف های سنگینی میان اسلام گرایان با سکولارها و محافظه کاران با لیبرال ها در کشورهای عربی ایجاد شده که در ادامه آن اختلافات شیعه و سنی و مسلمانان و مسیحیان به وجود آمده است. برخی از این تقسیم بندی ها ایدئولوژیک و طایفه ای است که استراتژی های جئوسیاسی منطقه نیز بر آنها اثر گذاشته و باعث ایجاد یک خلا سیاسی در کشورهای درگیر شده است.»

میخالی اذعان می کند که انقلاب های عربی تنها عامل تقسیم بندی های طایفه ای نیست بلکه فساد و زیر پا گذاشتن حقوق انسان ها و همچنین دستورالعمل های منطقه ای و فرا منطقه ای و همچنین بحران های سخت اقتصادی همگی در شکل گیری این تقسیم بندی ها سهیم هستند.

میخالی در بخشی از سخنان خود به تشریح مواضع ایران پرداخت و گفت: «ایران از ابتدا در کنار انقلاب های عربی ایستاد. در انقلاب تونس، مصر و دیگر کشورهای عربی ایران کاملا با انقلابیون همراه بود و حتی آن انقلاب ها را در تداوم انقلاب خود می دانست. اما در مورد سوریه ایران موضع مغایری اتخاذ کرد چرا که معتقد است آن چه در سوریه می گذرد انقلاب نیست بلکه یک دستورالعمل خارجی برای به هم زدن ثبات و امنیت در سوریه است که به هیچ وجه پایگاه مردمی ندارد. ایران همچنین بر این اعتقاد است که هدف از خصومت با اسد در سوریه در حقیقت حدف قرار دادن خودش است و برای همین از سقوط اسد حمایت نمی کند و در کنار اسد ایستاده است.»

وی در ادامه به بروز اختلاف های طایفه ای در لبنان میان سنی ها و علوی ها و سوء استفاده برخی کشورها و حکومت های عربی از آن اشاره کرد و گفت: «جامعه جهانی باید دریابد که پس از اشغال عراق و افغانستان اختلاف های طایفه ای در منطقه بسیار عمیق تر شدند. حقوق بسیاری از اقلیت ها در این کش مکش ضایع شد و این چیزی است که ایالات متحده باید توجه بسیاری به آن داشته باشد. حتی کسانی که در سوریه در حال حاضر در اعتراض به دولت مرکزی فعالیت می کنند باید این مساله را دریابند.»

میخالی همچنین گفت: «غرب به آن چه در خاورمیانه می گذرد از دریچه گسترده تری می نگرد. اگر چه طرف های غربی و محلی نیز همگی به منطقه خاورمیانه از دریچه طایفه ای می نگرند در حالی که باید همه تلاش خود را به کار بگیرند که که یک هم دلی و تمسک داخلی در کشورهای خاورمیانه به وجود بیاید و از تشتت های طایفه ای جلوگیری شود.»  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: طایفه طایفه ای انقلاب عربی های طایفه ای خاورمیانه سوریه


نظر شما :