دمپسی: اسرائیل قابلیت تخریب برنامه هسته‌ای ایران را ندارد

۲۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۰۵۵۲۱ سرخط اخبار

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع این کشور تصریح کرد که هرچند اطلاعاتی از قابلیت های هسته ای ایران ندارد اما اسرائیل قابلیت تخریب برنامه هسته ای ایران را ندارد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ژنرال «مارتین دمپسی» روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «لئون پانتا» وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون در خصوص اقدام نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: از نظر نظامی، ارزیابی های من تغییری نکرده است و من می خواهم صریحا بگویم که از برنامه ریزی های آنها (ایران) آگاهی ندارم، بنابراین آنچه که من می گویم، بر اساس اطلاعاتی است که من از قابلیت ایران دارم و من از تمامی اطلاعات آنها اطلاعی ندارم اما من فکر می کنم که منصفانه باشد که بگوییم که اسرائیل (با اقدام نظامی) می تواند قابلیت های هسته ای ایران را به تعویق بیاندازد و نمی تواند این قابلیت ها را تخریب کند.

«لئون پانتا» نیز اعلام کرد که اسرائیل هنوز هیچ تصمیمی درباره حمله یا عدم حمله به تأسیسات هسته ای ایران اتخاذ نکرده است.

وی در اینباره تصریح کرد: بدون شک، اسرائیل باید به این سوال پاسخ دهد اما از نقطه نظر ما، باب تلاش در جهت یافتن یک راه حل دیپلماتیک هنوز باز است. باور نمی کنم که آنها (اسرائیل) در خصوص حمله کردن یا حمله نکردن به ایران در این برهه از زمان تصمیمی گرفته باشند. بدون شک، آنها مستقل هستند. آنها در نهایت بر اساس آنچه که فکر می کنند که منافع امنیت آنها است، تصمیم گیری خواهند کرد اما اعتقاد ندارم که در این برهه از زمان در این باره تصمیمی اتخاذ کرده باشند.

پانتا تأکید کرد آمریکا هنوز بر این باور است که فضا برای مذاکره وجود دارد و تحریم های بیشتر به موقع بوده است. تحریم ها در حال تأثیرگذاری بیشتر نسبت به تحریم های گذشته بر ایران است.

وزیر دفاع آمریکا در خصوص اعمال فشار غرب علیه ایران گفت: «جامعه بین الملل به شدت در مخالفت با تولید و گسترش هرگونه سلاح هسته ای ایران، متحد هستند. ما در تلاش هستیم تا هم از نظر دیپلماتیکی و هم اقتصادی، تحریم هایی را (علیه ایران) به کار گیریم. من گفته ام و تکرار می کنم که نخست وزیر اسرائیل همین چیزها را می گوید که اقدام نظامی باید آخرین گزینه و نه اولین گزینه باشد.

ادعای جدید مقامات آمریکایی درباره نقش ایران در سوریه

پانه تا در این کنفرانس خبری مشترک که روز سه شنبه در پنتاگون برگزار شد، همچنین مدعی شد که ایران در تلاش است تا نقش پررنگ تری در سوریه ایفا کند و در حال تشکیل یک نیروی شبه نظامی در این کشور است.

وی اینگونه ادامه داد: «نشانه هایی وجود دارد که آنها در حال تشکیل و تلاش برای آموزش یک نیروی شبه نظامی در داخل سوریه هستند که بتواند برای دولت سوریه مبارزه کند.»

علیرغم آنکه شواهد زیادی از دخالت آشکار آمریکا در سوریه وجود دارد و مقامات آمریکایی آشکارا کمک به گروهک های مسلح سوریه را مجاز اعلام کرده است و این در حالی است که اخباری منتشر شده نشان می دهد گروهک های مسلح بی رحمانه به خشونت ورزی می پردازند، دمپسی ایران را به دخالت در سوریه متهم کرد و در راستای صحبت های پانتا در خصوص این شبه نظامیان گفت که بیشتر اعضای این نیروی شبه نظامی که به گفته او جیش الشعبی، ارتش مردمی، نام دارد، از شیعیان و علوی های سوریه هستند.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا اسرائیل تحریم


نظر شما :