ادعای پاکسازی پارچین دوباره مطرح شد

اختلاف نظر واشینگتن و تل آویو بر سر گزارش آتی آژانس

۰۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۹۰۵۹۶۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
رژیم صهیونیستی بر این باور است که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از ادعا ها در خصوص اینکه ایران برنامه های هسته ای خود را توسعه داده حمایت می کند اما کاخ سفید تاکید دارد که اطلاعات جدید در مورد سانتریفوژها در فوردو، موضوع هشدار دهنده ای نیست و هنوز زمان برای حل مساله هسته ای ایران به شیوه ای دیپلماتیک وجود دارد.
اختلاف نظر واشینگتن و تل آویو بر سر گزارش آتی آژانس

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل و ایالات متحده بر سر مفهوم گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. گزارشی که انتظار می رود تا روز چهارشنبه منتشر شود و در آن به نصب صدها سانتریفوژ در تاسیسات غنی سازی زیر زمینی فوردو در نزدیکی قم اشاره شده است.

به گزارش روزنامه هاآرتص، اسرائیل بر این باور است که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از ادعا ها در خصوص اینکه ایران برنامه های هسته ای خود را توسعه داده حمایت می کند اما کاخ سفید تاکید دارد که اطلاعات جدید در مورد سانتریفوژها در فوردو، موضوع هشدار دهنده ای نیست و هنوز زمان برای حل مساله هسته ای ایران به شیوه ای دیپلماتیک وجود دارد.

سانتریفوژهای جدید در فوردو قادر هستند که اورانیوم را با خلوص بالاتر از 20 درصد غنی کنند اما آمریکا می گوید از آنجایی که این سانتریفوژها فعال نیستند، شرایط اضطراری و غیر معمول نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که روز جمعه با مایک راجرز، یکی از اعضای کنگره آمریکا در اورشلیم ملاقات کرده بود خاطرنشان کرد گزارش جدید آژانس نشان می دهد جمهوری اسلامی در راه توسعه برنامه های هسته ای خود و بی توجهی به درخواست های بین المللی گام بر می دارد. اما در مقابل ادعاهای نتانیاهو، سخنگوی کاخ سفید ملاحظه کاری آشکاری در موضع گیری در قبال گزارش آتی آژانس نشان داده است. تام ویتور خاطرنشان کرده هنوز زمان برای دیپلماسی باقی است. یک مقام دیگر از آمریکا نیز در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز یادآور شده است اطلاعات جدید بازی را تغییر نمی دهد.

این در حالی است که خبرگزاری سی ان ان روز شنبه با انتشار تصویری از سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران مدعی شده است یکی از ساختمان هایی که گمان می رود در آن عملیات آزمایش هسته ای انجام شده باشد، از پارچین حذف شده است . در این گزارش ادعا شده پوشش پلاستیکی صورتی رنگ یکی از ساختمان ها و حفاظ های امنیتی اطراف آن برداشته شده است.سایت نظامی پارچین از نوامبر گذشته و زمانی که در گزارش آژانس به آن پرداخته شد مورد توجه بین المللی قرار گرفته و مقامات آژانس تا کنون درخواست دسترسی به آن را مطرح کرده اند. درخواستی که در نشست روز جمعه در وین بین هیاتی ایرانی و هیاتی از آژانس نیز مطرح شد اما تهران آن را نپذیرفت. 

دیوید آلبرایت، تحلیلگر موسسه علوم و امنیت بین الملل در تشریح عکس منتشر شده از سوی خبرگزاری سی ان ان می گوید، هدف از پوشش این ساختمان می تواند پنهان کردن عملیات پاکسازی باشد.

این در شرایطی است که تا کنون چند بار ادعای پاکسازی پارچین مطرح شده اما مقامات تهران هر بار این ادعا ها را بی اساس توصیف کرده اند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ترکیب گزارش ها در خصوص عملیات پاکسازی در پارچین و نصب صدها سانتریفوژ در فوردو می تواند به تقویت موضع اسرائیل علیه برنامه های هسته ای ایران کمک کند. مقامات تل آویو ادعا می کنند رویکرد آمریکا و متحدانش در قبال تحریم ها به معنی استفاده از ابزار دیپلماسی و تحریم در متوقف کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی موفق نبوده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: پارچین برنامه های هسته ای آمریکا فوردو اسرائیل


نظر شما :