پیشنهاد روزنامه اسرائیلی هاآرتص

به تهران سفر کن، آقای اوباما

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۰۶۳۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
باراک اوباما اسرائیل را به زیر اتوبوس هل داده است اما نه آن اتوبوسی که منظور میت رامنی است،اوباما در برابر اتوبوسی ایستاده است که راننده اش در برابر حقیقت نابیناست و اسرائیل را به سوی جنگ هدایت می کند و خطر رو به افزایش برخورد با همه همسایگان و انزوای بین المللی.
به تهران سفر کن، آقای اوباما

دیپلماسی ایرانی : سخت است باور کنیم که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتظار داشت که لفاظی هایش بتواند بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل را برای لغو سفرش به تهران برای شرکت در کنفرانس سران جنبش عدم تعهد متقاعد کند. می توانیم فرض کنیم نتانیاهو انتظار این را نداشت که ممنوعیت ها و محدودیت ها بتواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. با این همه وی استدلال می کند که حتی افزایش تحریم های اقتصادی هم تاثیری بر نظام ایران نداشته است.
اصلی ترین دستاورد بی بی از به راه انداختن جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی این است که مجادله بر سر برنامه هسته ای ایران را به یک اختلاف مذهبی حل نشدنی تبدیل کرده است.
دولتمردان ایرانی چگونه می توانند وجود سلاح های استراتژیک در زرادخانه های هند، پاکستان، کره شمالی و علاوه بر انها اسرائیل را برای مردم خود توضیح دهند؟ دولت ایران چگونه سالها کمبود در فروشگاه ها و افزایش قیمت بنزین را توجیه خواهد کرد؟ از نظر ایرانی ها موافقت با باز کردن درهای تاسیسات هسته ای نطنز به روی بازرسان آژانس ( با در نظر اینکه درهای مرکز تحقیقات هسته ای دیمونا اسرائیل  بسته است) به منزله تحقیرعزت مسلمان به دست یهودیان است.
مسئله حیتیتی باید حیثیتی حل شود. کلید این مشکل در دستان باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا است. روابط پرتنش امریکا و ایران در آستانه انتخابات 2012 امریکا تا حد زیادی به شکاف عمیق میان امریکا و چین کمونیست شباهت دارد. دیدار 40 سال قبل شگفت انگیز ریچارد نیکسون با مائو زدونگ در سال انتخابات تاریخ را تغییر داد.
نیکسون در گفتگو با دستیاران خود قبل از سفر تاریخی به چین گفت: هیچ کس در دنیا نمی داند چه فاصله عظیمی بین فلسفه و منافع ما و فلسفه و منافع آنها وجود دارد. اما هیچ کس در این دنیا نیز بهتر از من نمی داند دیدن ملت بزرگی که چنین تفاوت های عظیمی دارند چقدر ضروری است. چین ،جایی است که امروز  برای موفقیت به آن وابسته هستیم.
میت رامنی، نامزد فعلی جمهوری خواهان اعتقادی به گفتگو با دشمن ندارد. رامنی روز پیجشنبه در سخنرانی خود در تامپای فلوریدا با لحن طعنه امیزی گفت که اوباما در اولین مصاحبه تلویزیونی اش بعد از تحلیف پیشنهاد مذاکره با ایران را داده است: ما هنوز در حال حرف زدن هستیم و سانتریفیوژهای ایران در حال چرخیدن. اوباما متحدان ما مانند اسرائیل را به زیر اتوبوس هل داده است.
در واقع اوباما اسرائیل را به زیر اتوبوس هل داده است اما نه آن اتوبوسی که منظور رامنی است: اوباما در برابر اتوبوسی ایستاده است که راننده اش در برابر حقیقت نابیناست و اسرائیل را به سوی جنگ هدایت می کند و خطر رو به افزایش برخورد با همه همسایگان و انزوای بین المللی.
اوباما مدتها قبل نبرد برای طرفداران نتانیاهو در جمعیت یهودیان امریکا و در میان راست های مسیحی را واگذار کرده است. اگر موضوع ایران برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا حیاتی است پس اوباما باید بارش را ببندد. به جای اینکه ایرانیان را به زانو دربیاورد، وی می تواند به آنها راهی به سمت بازیابی احترامشان پیشنهاد دهد. اوباما با پرواز کردن به سوی تهران برای آغاز مذاکره به منظور پایان دادن به مسابقه تسلیحات هسته ای چه چیزی را از دست می دهد؟
یک پیشنهاد برای سخنرانی آشتی اوباما در تهران: " هیچ کشوری نباید انتخاب کند که کدام کشور تسلیحات هسته ای را نگه دارد و این دلیلی است که من به شدت به تعهد امریکا برای پیگیری جهانی که در آن هیچ کشوری سلاح هسته ای ندارد تاکید می کنم. و همه ملل از جمله ایران باید حق دستیابی به انرژی هسته ای اگر با مسئولیت هایشان تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای مطابق باشد را داشته باشند. این تعهد در بطن این پبمان است و باید توسط همه کسانی که به آن پایبند هستند حفظ شود و من امیدوارم که همه کشورهای منطقه بتوانند در این هدف مشارکت کنند." (از سخنرانی سای 2009 اوباما در قاهره)
نکته نهفته در این پیشنهاد این است که به هر حال نیکسون بعد از آن سفر تاریخی اش به چین ، دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.
ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: برنامه هسته اي ايران باراک اوباما بنيامين نتاينياهو


نظر شما :